Beste Renée,
In an twoord op je vraag omtrent de tafels: Neen!
Ik kan ze helemaal niet beter sinds het oefenen. Ik bots weer tegen hetzelfde muurtje als vroeger. En ik gebruik nog steeds dezelfde ezelsbruggetjes. Het zit zo: Er zijn een paar maaltefels die blijven hangen. 4x4; 6x6; 8x8. en ook die met x5 zitten redelijk goed vast. Adh van deze ankerpunten reken ik dan snel uit. Dus neem nu 6x7, dat wordt 36 + 6 = 42
Verder heb ik er ook een paar die ritmisch goed klinken en die daarom goed blijven hangen. Hier zit dus geen logica in, ze klinken gewoon goed.
3x7 is 21 is er zo eentje. Maar soms wordt ik ook gefopt door dit systeempje zo heb ik een paar jaar geleden tot mijn grote schaamte ontdekt dat 7x7 niet 47 maar 49 is. Gewoon omdat beide een gelijk ritme hebben :lol:
Gek genoeg doe ik dit ook met telefoonnrs. : ik ken zo een 50tal nummers uit het hoofd door het geluidje dat je krijgt bij het intikken op het toestel. Niet het nummer zit in mijn hoofd, wel het "liedje". (gelukkig hebben mobieltjes een geheugen)
Ik leer sinds een paar maanden piano en dit gaat eigenlijk ook zo. Ik lees wel de noten (moeilijk!) maar mijn geheugen heeft als snel door welke toets ik nodig heb.
Eigenlijk speel ik stiekem op gehoor maar de leraar heeft me nog niet door. Benieuwd hoe lang dat zal duren.
Terug naar de tafels. Mijn vader heeft een telraam opgediept omdat hij denkt dat visueel werken misschien veel duidelijk kan maken. We zien wel. Hij (zoon) is namelijk heel goed in het zich voorstellen van concrete dingen en kan ze dan heel goed natekenen. Hij neemt ahw een foto in zijn hoofd van dingen en kan ze dan heel goed natekenen.
Mijn zoontje zit nu al twee jaar bij de logopediste (remedial teacher bij jullie) voor dyslexie en zij ziet nu ook dat de dyscalculie de dyslexie aan het verdringen is. We werken gelukkig heel goed samen en dokteren nu aan een nieuwe strategie. We gaan hem nu eerst nog eens laten testen op hoogbegaafdheid (stel je voor al die leerproblemen en dan misschien hoogbegaafd!?!) om dan meer doelgricht te kunnen werken.
Ik heb ook nog een ezelsbruggetje voor het omdraaien van de cijfers: ik zeg ze gewoon in het frans, die zijn tenminste logisch.
32 : trente deux (dertig twee), voilà!
Zo, dit is zowat alles wat ik nu kan bedenken. Maar er komt zeker nog meer.
groetjes,
veronique