nieuw!

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

nieuw!

Berichtdoor v.gormez » 24 Feb 2005 14:25

hallo,
ik heb mezelf net in geschreven en loop momenteel op wolkjes. Alle puzzelstukjes vallen op de juiste plaats. Mijn zoontje is heeft dyslexie plus (dus ook dyscalculie!) en hoe meer ik opzoek over dit onderwerp hoe meer ik besef dat het ventje dit van mij heeft gekregen.
Vandaag snap ik dus waarom ik me al die jaren op school zo idioot gevoeld heb. Wiskunde, scheikunde... waren voor mij onkundes. :?
Ben wél altijd héél sterk geweest in talen en geschiedenis en ik kan quizzen als de beste (wat betreft kennisvraagjes, geen vraagstukken: help!) Ik wil niet onbescheiden zijn maar vraag me af jullie ook zo éénzijdig getalenteerd zijn!

Verder zit ik al weken met een punthoofd omdat ik mijn zoontje moet helpen om de tafels onder de knie te krijgen maar ik ken ze zelf niet!
Heeft iemand tips, want me maken ons op school ondertussen onsterfelijk belachelijk. :?

veel enthousiaste groeten,
veronique :D
v.gormez
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 24 Feb 2005 14:10
Woonplaats: belgie

Hulpmiddelen bij tafels

Berichtdoor Sébastien » 24 Feb 2005 20:31

Dag Veronique,

Iemand helpen met de tafels als je ze zelf niet heel goed beheerst kan inderdaad problemen geven. Het is in dit geval van belang dat uw zoon zekerheid heeft over de sommen. Er zijn meerdere manieren om uw zoon bij te staan zonder zelf teveel uw hoofd over de tafels te breken.

Zelf vind ik het onderstaande programma zeer nuttig om de vaardigheden omtrent de tafels (en andere belangrijke rekenkundige vaardigheden zoals: delen, plus- en minsommen, etc.) te verbeteren. Het leuke van dit programma is dat er gelijk een analyse wordt gegeven: wat ging goed en wat niet, met gelijk het goede antwoord. Wellicht is het aardig om met uw zoon een competitie te spelen: zo kunt u kijken wie van beiden beter rekent en is het tegelijkertijd ook nog een spelletje. Probeer bijvoorbeeld een vaste tijd in te stellen, door bijvoorbeeld iedere dag 5 minuten te oefenen. Het zal wellicht blijken dat de sommen in verloop van tijd sneller gemaakt zullen worden én dat er minder fouten zullen ontstaan. Het programma heeft vele instellingsmogelijkheden, maar begin simpel en experimenteer er rustig op los.
RT programma

Een groot nadeel van dit programma is dat voor kinderen met dyscalculie er geen 'inhoud' wordt gegeven aan de bewerking: wat moet ik nou met: 3 x 4 = ? Als een som geen 'gevoel' of concrete situatie opwekt bij het kind zal het kind desondanks niet heel veel verder komen. Een opgave moet gelinkt worden aan iets dat 'nuttig' is.

Andere manieren om spelenderwijs de tafels onder de knie te krijgen is door het spelen van darts (zo oefen je de tafels van 1 t/m 3, waarbij je als 'bonus' krijgt dat er ook met iets grotere getallen dan 10 gerekend wordt) en met het spel Yahtzee (zo oefen je de tafels ongemerkt met relatief kleine getallen).
Bij darts is het wel relevant dat er iemand is die de score van het kind checkt of dat een elektronisch dartbord de score bijhoudt.
Bij Yahtzee moet natuurlijk de medespeler zeker zijn van de score. Als dit niet het geval is kun je bijvoorbeeld alle scores op een A4-tje noteren, maar omdat het om relatief kleine getallen gaat kom je ook een heel eind met gewoon tellen.

Verwacht niet dat alle problemen na het regelmatig oefenen binnen een mum van tijd opgelost zijn als het hier echt om dyscalculie gaat. Geef het wat tijd, maar mocht er na bepaalde tijd nog steeds weinig progressie te zien zijn, dan is het zaak verder naar de oorzaak te gaan zoeken waar wellicht alleen specialisten uitsluitsel over kunnen bieden.

Succes ermee,
Sébastien
Laatst gewijzigd door Sébastien op 26 Feb 2005 19:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor v.gormez » 25 Feb 2005 11:19

beste Sébastien,

Heel erg bedankt voor de nuttige informatie. Yahtzee is voor mij ook al zo'n marteling (nooit gesnapt!) maar ik heb ondertussen mijn rekenwonder van een vader betrokken en hij wil heel graag spelletjes spelen met zijn kleinzoon. dus dat komt in orde denk ik.
Het is inderdaad zaak van het allemaal een beetje leuk te houden. En al splelende leer je denk ik nog altijd het meeste.

Het competieite element is eigenlijk ook een openbaring want mijn zoontje is nogal competitief maar ik durfde het nooit aan omdat ik vreesde dat hij hierdoor nog meer faalangstig zou worden.
Ik denk dat we nu toch een paar wedstrijdjes gaan proberen: ik ben een goede verliezer :D .

Ik laat je weten hoe het gaat!
nogmaals bedankt!

veronique
v.gormez
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 24 Feb 2005 14:10
Woonplaats: belgie


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron