Dag Veronique,
Iemand helpen met de tafels als je ze zelf niet heel goed beheerst kan inderdaad problemen geven. Het is in dit geval van belang dat uw zoon zekerheid heeft over de sommen. Er zijn meerdere manieren om uw zoon bij te staan zonder zelf teveel uw hoofd over de tafels te breken.
Zelf vind ik het onderstaande programma zeer nuttig om de vaardigheden omtrent de tafels (en andere belangrijke rekenkundige vaardigheden zoals: delen, plus- en minsommen, etc.) te verbeteren. Het leuke van dit programma is dat er gelijk een analyse wordt gegeven: wat ging goed en wat niet, met gelijk het goede antwoord. Wellicht is het aardig om met uw zoon een competitie te spelen: zo kunt u kijken wie van beiden beter rekent en is het tegelijkertijd ook nog een spelletje. Probeer bijvoorbeeld een vaste tijd in te stellen, door bijvoorbeeld iedere dag 5 minuten te oefenen. Het zal wellicht blijken dat de sommen in verloop van tijd sneller gemaakt zullen worden én dat er minder fouten zullen ontstaan. Het programma heeft vele instellingsmogelijkheden, maar begin simpel en experimenteer er rustig op los.
RT programma
Een groot nadeel van dit programma is dat voor kinderen met dyscalculie er geen 'inhoud' wordt gegeven aan de bewerking: wat moet ik nou met: 3 x 4 = ? Als een som geen 'gevoel' of concrete situatie opwekt bij het kind zal het kind desondanks niet heel veel verder komen. Een opgave moet gelinkt worden aan iets dat 'nuttig' is.
Andere manieren om spelenderwijs de tafels onder de knie te krijgen is door het spelen van darts (zo oefen je de tafels van 1 t/m 3, waarbij je als 'bonus' krijgt dat er ook met iets grotere getallen dan 10 gerekend wordt) en met het spel Yahtzee (zo oefen je de tafels ongemerkt met relatief kleine getallen).
Bij darts is het wel relevant dat er iemand is die de score van het kind checkt of dat een elektronisch dartbord de score bijhoudt.
Bij Yahtzee moet natuurlijk de medespeler zeker zijn van de score. Als dit niet het geval is kun je bijvoorbeeld alle scores op een A4-tje noteren, maar omdat het om relatief kleine getallen gaat kom je ook een heel eind met gewoon tellen.
Verwacht niet dat alle problemen na het regelmatig oefenen binnen een mum van tijd opgelost zijn als het hier echt om dyscalculie gaat. Geef het wat tijd, maar mocht er na bepaalde tijd nog steeds weinig progressie te zien zijn, dan is het zaak verder naar de oorzaak te gaan zoeken waar wellicht alleen specialisten uitsluitsel over kunnen bieden.
Succes ermee,
Sébastien