Een moeder.

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Een moeder.

Berichtdoor Marianne » 21 Feb 2005 8:29

Hallo allemaal.

Enkele van jullie zullen mijn dochter misschien kennen uit haar verhaal, die ook op deze site staat. haar naam is Daantje. We hebben in de afgelopen tijd veel meegemaakt maar ik zal bij 't begin beginnen. Al vanaf de lagere school weten we dat danee niet goed kan rekenen. Op school is veel moeite gedaan met bijlessen, rekeken met Remelka etc. Maar wat we ook deden samen met school er kwam nooit uit wat er verwacht werd volgens haar leeftijd. Daarna kwam de cito-toets, die was beneden de maat. Daar kwam uit, IVBO- advies. Dat hebben we toen ook opgevolgd en Danee ging naar 't IVBO. Maar al vlug stond haar mentor op de stoep bij ons met de vraag, wat doet Danee op 't IVBO. Ze hoort hier niet 't gaat heel erg goed. Maar in overleg is toen besloten om haar toch dat jaar af te laten maken op 't IVBO. ZE had nu eindelijk eens goede punten en dat was voor haar een grote stimilans. Na dat eerste jaar ging Danee naar 't VBO. Ook daar ging 't boven verwachting goed. Ze was eigenlijk een model-leerling. Nooit hoorde we iets negatiefs en altijd zette ze zich voor 100% in. Maar dat heeft ze eigenlijk altijd al gedaan.Haar inzet is bewonderenswaardig. Ook op 't VBO slaagd danee toedertijd met goede voldoendes op C/D niveau. Daarna ging ze de opl. verzorging IG doen bij t gilde in onze woonplaats. Maar die opl. beviel haar niet en daar is ze na een jaar mee gestopt.Ze heeft toen gekozen voor de opl. Onderwijsassistent in Eindhoven.Ze vond dit prachtig. Dit was helemaal wat ze wilde. Ze is ook erg goed in de omgang met kleine kinderen, en ze zag 't helemaal zitten. Maar jullie raden 't misschien al, het tweede jaar kwam eraan en Danee kreeg moeilijkheden met haar rkenen. We zijn gaan praten met haar school, het ROC. Maar daar waren ze eigenlijk niet zo behulpzaam. Ja maar met wat bijlessen en een andere lagete opl/ moest 't wel gaan lukken. In amper een week tijd zat Danee op een andere opl. die ze helemaal niet wilde. Dus ook daar is ze inmiddels mee gestopt. Nu volgt ze een soort cursus via 't ROC om te weten te komen wat ze wil. Maar dat weet ze wel, ze wil oa studeren en dat mag ze van 't ROC niet. Toen ze daar terug wilde gaf men aan, je kunt wel terug komen maar je krijgt toch nooit geen diploma. Inmiddels hebben we Danee laten testen , en afgelopen zaterdag viel de uitslag in de bus. Danee heeft Dyscalculi, en wel in ernstige mate. Dat was toch wel erg schrikken. We hadden 't wel verwacht, maar niet in deze mate. Danee is een geweldige meid die best wel kan doorzetten maar de moed zakt haar nu toch aardig in de schoenen. Ze zegt zelf, ja maar mam ik ben niet dom hoor. Dat is ze ook niet, maar 't doet wel pijn als je je dochter zo hoort.Wat kun je met deze uitslag, waar moet je beginnen. We gaan eerst terug naat 't ROC in Eindhoven om daar nog eenst te praten, is 't niet voor onszelf dan maar voor een andere student. Want ik kan me niet voorstellen dat er op een school met 750 leerlingen, alleen Danee hier last van heeft. Verder zou ik graag in contact komen met andere ouders of mensen die dit hebben en tips hebben hoe nu te handelen.Verder wens ik u veel succes met uw site, het is een geweldige hulp en stuen voor veel mensen. Eigenlijk ben ik door een artike in de Libelle op de hoogte van 't feit dat dyscalculi bestaat. En na 't lezen van dit artikel zijn we eigenlijk pas gaan informeren. Dus voor dit alvast bedankt. Ik hoop op veel reacties en voor iedereen die dit leest, hou vol we komen er wel, ooit zullen we erkend worden. Het is alleen de vraag hoe lang dit nog duurt, maar samen staan we sterk. Heel veel groetjes van Marianne en tot mails.
Marianne
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 21 Feb 2005 8:05
Woonplaats: Tegelen

Berichtdoor Daantje » 21 Feb 2005 12:24

vanmorgen gebeld met Eindhoven. Afspraak gemaakt voor de volgende week met de decaan en haar vroegere mentor. Ik wil graag meer duidelijkheid over de manier hoe 't een en ander aangepakt is geworden. daarna een heftige discussue gehad met danee. Voor haar hoeft 't niet meer, zegt ze. Ze wil niet meer terug naar die school."'T ROC, als ze me zo niet hoeven , wil ik er ook niet terug met de dyscalcullie verklaring op zak. Dat valt me toch wel tegen van haar. Of ben ik te snel wil ik teveel. Ik den ook aan haar studiefinanciering die in april wegvalt. Waar moet je zijn voor meer informatie over vervolopl. voor mensen met dyscalcullie. Wij zijn ook hardwerkende mensen, het gels groeit ons niet op de rug. Waar meot alles van betaald worden. Etc allemaal dingen die mij door het hoofd spoken, maar die danee niet ziet of wil zien.
Daantje
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 Nov 2004 11:34
Woonplaats: venlo

Berichtdoor Renée » 21 Feb 2005 19:56

even een snel bericht...ik zal proberen u zo snel mogelijk te antwoorden. Helaas is onze jongste ziek geworden.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Marianne » 22 Feb 2005 18:41

Nog steeds niets gehoord van Eindhoven, geen interesse van hun kant???? Of zijn ze zich suf aan 't zoeken om ons te helpen. Met Danee nog een goed gesprek gehad. We gaan naar Eindhoven om te horen wat 't ROC te melden heeft, en om onze kant van het verhaak te doen. Danee wil graag een overgangsbewijs van 1 naar 2 oa. Daar gaan we voor zorgen. Wij geven haar de ruimte om uit te zoeken wat ze wil. En wat Rene ook zegt bij danee op haar site, we kunnen nog heel veel wel. Het is alleen even de vraag wat en waar???????????????????????????Ik ben nu ook weer wat rationeler dan gisteren. Ik wist me even geen raad, je wilt zo graag voor je kind dat alles lekker gaat, dat ze een goed leven hebben. En dat hebben we ook, alleen hebben we er nu we de uitslag weten er zoveel vragen bijgekregen dat ik niet weet waar ik moet beginnen. Rene beterschap met je zoon, en ik hoop snel wat van je te horen.
Marianne
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 21 Feb 2005 8:05
Woonplaats: Tegelen

Berichtdoor Renée » 26 Feb 2005 13:25

Beste Marianne,

Eindelijk tijd om je terug te schrijven. Het was een echte ziekenboeg hier, alle drie de kids ziek en ik was Florence Nightingale :roll:. Gelukkig is de laatste weer aan de beterende hand.

Als ouder is het heel moeilijk soms om met "tekortkomingen" van je kinderen om te gaan. Je wilt zo graag het allerbeste voor je kind en het liefst nog op een makkelijke manier.
Het is een proces dat je doormaakt. Van herkenning naar wanhoop of boosheid en moedeloosheid, naar acceptatie en het vinden van de juiste weg. Maar uiteindelijk komt het goed :).

Ik kan me je gevoelens ten opzichte van Danee en de school dan ook heel goed voorstellen. Het zoeken is nu naar een geschikte school en opleiding voor Danee. Ik weet zeker dat die er zijn, maar het zal wel even zoeken worden. Misschien heeft een ROC elders in Nederland wel de juiste mogelijkheden voor Danee.

Het is wel fijn dat Danee weet welke richting ze op wil. Dat maat het wel makkelijker.

Ik hoop dat een gesprek met het Roc in Eindhoven nog iets goeds voor jullie in petto heeft. Het is waarschijnlijk een van de weinige keren dat ze in aanraking komen met een kind met dyscalculie. Jullie kunnen ze wat dat betreft wijzer maken met de test en jullie ervaringen!

Veel succes!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Marianne » 27 Feb 2005 21:39

Hallo Rene.

Bedankt voor je reaktie. Het is inderdaad moeilijk om er me om te gaan. En dan niet zozeer ten opzichte van danee, maar meer de reactie van anderen. Het is nog zo nieuw, dat bijna niemand in onze omgeving er van gehoord heeft. Meestal is de reactie, och als dat alles is. Er zijn veel ergere dingen. Nou dan ben ik dus stil, en dat ben ik niet vaak. Gelukkig hebben we een goeie vriend die directeur van een basisschool is, daar hebben we veel steun aan. En hij zegt ook dat meestal in 't basisonderwijs er mensen veel meer van dyscalcullie weten dan op de vervolgopl.. Dat klopt dus aardig. We hebben inmiddels ook van Eindhoven wat gehoord. Ze willen nog wel een keer met ons om de tafel gaan zitten. Dus als dat gebeurt is laat ik het wel weten. Ook met de orthopedagoge die de test bij Danee heeft afgenomen, hebben we een afspraak gemaakt voor toch wat meer uitleg wat betreft de test.Ook hiervan laten we wel weten wat er uit kwam. Verder is Danee druk aan 't zoeken en ben in ieder geval ik zo ver dat ik haar niet meer ga pushen. Ik denk dat ze heel goed zelf weet wat ze wil en kan. ik help haar zoveel als ik maar kan en verder hopen we maar 't beste. Maar 't zal nog een lange weg worden naar erkenning, daar ben ik van overtuigd.
Groetjes Marianne.
Marianne
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 21 Feb 2005 8:05
Woonplaats: Tegelen


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron