Reken maar van Yes!!

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij volwassenen.

Moderators: Sébastien, Renée

Reken maar van Yes!!

Berichtdoor karinkm » 30 Jan 2005 12:49

Hallo,

Een opluchting..eindelijk meer informatie gevonden!! En lotgenoten, kan het mooier?? Ik heb dus een rekenprobleem. Zolang ik me kan herinneren heb ik dit al. Vanuit vroeger op de lagere school kan ik me niet meer zo goed herinneren hoe het toen verlopen is. Ik vermoed dat ik toen ook al geen ster was in rekenen. Pas op de middelbare school is het een hardnekkig probleem geworden. Ik kreeg wiskunde...en dat deed ik nog wel op het laagste niveau. Altijd bijlessen gehad, thuis veel oefenen, zelf oplossingen zoeken...echter zonder blijvend resultaat want zodra ik dacht dat ik het onder de knie had was ik het weer kwijt. Frustrerend, voor zowel de docenten, ouders als voor mijzelf.

Ik ben na de middelbare school de opleiding ziekenverzorgende gaan doen, waarin ook een rekenvaardigheid wordt getoetst. Deze heb ik met moeite kunnen behalen. In de praktijk viel het reuze mee met rekenen en veelal deed ik dat dan samen met iemand ter controle. Ik kon er destijds aardig mee omgaan in het werk.
Prive schakelde ik liever alles wat met rekenen te maken had uit, geen rekeningen narekenen, dat liet ik doen, erg onhandig...maar het was gewoon veel eenvoudiger zo. Bij de kassa heb ik nooit problemen gehad, al snapte en snap ik nog niet waarom de cassiere vraagt of er nog 10 eurocent o.i.d bij kan....Geen idee hoe die rekensom werkt. Pinnen is een uitkomst...

Ik wilde graag verpleegkundige worden...alleen dat rekenen..en die toets. Die moest met een 100% score worden afgesloten. Hoe kreeg ik dat voorelkaar. Na vele jaren het niet aangedurfd te hebben ben ik vorig jaar toch gestart. De rekentoets hing als een donkere wolk boven me...ik heb zelfs de CD rom van Rekenen in de Gezondheidszorg besteld en iedere avond zitten toetsen wat ik wel en nog niet kon. Uiteindelijk heb ik de toets in een keer gehaald. In de praktijk los ik het probleem op door een klein rekenmachine te gebruiken, collega's te vragen en toch ook zelf het probleem aan te pakken. Ik wil er geen angst meer voor hebben. Ik ben nu in het derde leerjaar van de opleiding.

Mijn rekenprobleem uit zich voornamelijk in het omdraaien van de cijfers en het niet begrijpen van formules. Ik kan geen breuken oplossen, met tafels heb ik erg veel moeite...dat snap ik gewoon niet. Ik zie als er bijv. 65 staat 56...en dat zeg ik dan ook en schrijf ik zelfs soms op...Wanneer ik de tijd neem en het getal voor getal benoem gaat het goed.
Schamen doe ik me er niet voor, al loop ik uiteraard niet te koop met deze handicap. Wel bemerk ik dan dat mensen ook zeggen dat ze problemen hebben met rekenen..alleen die van mij is wat hardnekkiger en lost zich niet zo een twee drie op...

Vind het prettig om nu eindelijk eens informatie voor volwassenen te krijgen en van anderen te horen hoe zij er mee om gaan en evt. tips te krijgen hoe het hanteerbaarder kan worden in de toekomst...
Bij deze houdt ik mij dus aanbevolen

karinkm
karinkm
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 30 Jan 2005 12:22

Berichtdoor Renée » 31 Jan 2005 12:31

Beste karinkm, welkom op het forum!

Lotgenoten te over hier. :) Je hebt je dusver al geweldig door allerlei problemen heengeslagen!

Als je de verhalen van de anderen leest kun je zien dat rekenproblemen of het hebben van dyscalculie geen belemmering hoeft te zijn voor het kiezen van een studie. Doorzettingsvermogen is wel het toverwoord hier!

Je schaamt je er ook niet voor, prima!, en dat hoeft ook absoluut niet. Je kunt in ieder geval tot drie tellen zag ik. :lol:

Tips & Trucs zijn her en der op het forum te vinden, vooral bij de individuele verhalen. Bij ezelsbruggetjes kun je ook nog wat lezen.

Ik wens je veel succes met je opleiding!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland


Terug naar Dyscalculie bij volwassenen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron