Hulpmiddelen??

Hier kunnen discussies gevoerd worden over dyscalculie en concequenties voor school en werk.

Hulpmiddelen??

Berichtdoor Catharina » 02 Jul 2014 10:11

Hallo allemaal,
In december 2013 is - EINDELIJK - dyscalculie vastgesteld bij onze dochter. Dit vermoeden hadden we al heel lang, maar werd door de basisschool (regulier) steeds maar weggewuifd.
Vanaf groep 4 had ze heel veel moeite met rekenen: het lukte maar niet om de tafels te leren, plus en min sommen haalde ze door elkaar, ze kan heel moeilijk klokijken en tijdsbesef heeft ze niet (is ook wel weer mooi, want daardoor heeft ze nooit een stressgevoel).
Begin groep 7 was ze zo ongelukkig en ging het echt niet meer op het regulier onderwijs en is ze naar speciaal onderwijs gegaan. Daar is ze helemaal opgebloeid, werd een dyscalculie onderzoek afgenomen en werd dit bevestigd. Ze heeft direct hulp gekregen om zsm te leren klokkijken, maar dat blijft moeilijk. Verdere hulp voor rekenen volgt.
Nu gaat ze na de zomervakantie naar het regulier voortgezet onderwijs. Met de dyscalculie verklaring kunnen we zorgen dat zij begrip, extra uitleg, tijd voor toetsen krijgt en hulpmiddelen mag gebruiken, zoals strategiekaartjes.
MAAAR.... ze is erg onzeker over het klokkijken. Hoe moet dat straks? Hoe kom ik op tijd op school? Hoe weet ik wanneer het pauze is? Wanneer moet ik dan mijn pilletje innemen?
Kortom is ben op zoek naar iets wat haar daarbij kan helpen. Tips voor een speciaal horloge of zo? Een app op een mobiel? Ik noem maar wat.
Wie o wie heeft ervaring?
Catharina
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 02 Jul 2014 10:02

Re: Hulpmiddelen??

Berichtdoor Touché » 13 Aug 2014 17:35

Maak je maar niet teveel zorgen. Onze zoon heeft, net als zijn moeder, heel ernstige dyscalculie, waardoor klokken en plannen niet echt uit de verf komen. Zij hebben beiden geleerd, dat dé oplossing voor deze problemen op school ligt bij: Je klasgenoten. Lestijden en roosters wijzen zich vanzelf, want er is altijd wel een klasgenoot, die de weg en de tijd weet.

Ik hoop dat dit je helpt.

Succes!
Touché
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 13 Aug 2014 17:27

Re: Hulpmiddelen??

Berichtdoor Miranda en Judith » 27 Aug 2014 15:44

Herkenbaar mijn dochter hobbelt ook altijd achter klasgenootjes aan en als ze het eerste uur les heeft verdwaald ze wel eens . Maar mijn dochter heeft geen problemen met digitaal klokkijken dus een mobiel is een oplossing .

Sinds een tijdje moest ze noodgedwongen met de bus naar school en toen werd het helemaal spannend natuurlijk .
Ze is een keer een paar dorpen te ver gereden ze heeft de bus wel een paar keer gemist maar ik moet zeggen dat het nu eigenlijk heel goed gaat.

Ze kan nu zelf berekenen hoe lang het duurt voordat de bus komt en hoelang ze loopt naar de bushalte ondanks dat ze weinig tijdsbesef heeft. Dit soort situaties in de werkelijkheid leert ze veel meer van dan sommen uit boeken.
Miranda en Judith
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 25 Jan 2010 22:46
Woonplaats: Drenthe


Terug naar Discussies

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron