Pagina 1 van 1

Hulpmiddelen??

BerichtGeplaatst: 02 Jul 2014 10:11
door Catharina
Hallo allemaal,
In december 2013 is - EINDELIJK - dyscalculie vastgesteld bij onze dochter. Dit vermoeden hadden we al heel lang, maar werd door de basisschool (regulier) steeds maar weggewuifd.
Vanaf groep 4 had ze heel veel moeite met rekenen: het lukte maar niet om de tafels te leren, plus en min sommen haalde ze door elkaar, ze kan heel moeilijk klokijken en tijdsbesef heeft ze niet (is ook wel weer mooi, want daardoor heeft ze nooit een stressgevoel).
Begin groep 7 was ze zo ongelukkig en ging het echt niet meer op het regulier onderwijs en is ze naar speciaal onderwijs gegaan. Daar is ze helemaal opgebloeid, werd een dyscalculie onderzoek afgenomen en werd dit bevestigd. Ze heeft direct hulp gekregen om zsm te leren klokkijken, maar dat blijft moeilijk. Verdere hulp voor rekenen volgt.
Nu gaat ze na de zomervakantie naar het regulier voortgezet onderwijs. Met de dyscalculie verklaring kunnen we zorgen dat zij begrip, extra uitleg, tijd voor toetsen krijgt en hulpmiddelen mag gebruiken, zoals strategiekaartjes.
MAAAR.... ze is erg onzeker over het klokkijken. Hoe moet dat straks? Hoe kom ik op tijd op school? Hoe weet ik wanneer het pauze is? Wanneer moet ik dan mijn pilletje innemen?
Kortom is ben op zoek naar iets wat haar daarbij kan helpen. Tips voor een speciaal horloge of zo? Een app op een mobiel? Ik noem maar wat.
Wie o wie heeft ervaring?

Re: Hulpmiddelen??

BerichtGeplaatst: 13 Aug 2014 17:35
door Touché
Maak je maar niet teveel zorgen. Onze zoon heeft, net als zijn moeder, heel ernstige dyscalculie, waardoor klokken en plannen niet echt uit de verf komen. Zij hebben beiden geleerd, dat dé oplossing voor deze problemen op school ligt bij: Je klasgenoten. Lestijden en roosters wijzen zich vanzelf, want er is altijd wel een klasgenoot, die de weg en de tijd weet.

Ik hoop dat dit je helpt.

Succes!

Re: Hulpmiddelen??

BerichtGeplaatst: 27 Aug 2014 15:44
door Miranda en Judith
Herkenbaar mijn dochter hobbelt ook altijd achter klasgenootjes aan en als ze het eerste uur les heeft verdwaald ze wel eens . Maar mijn dochter heeft geen problemen met digitaal klokkijken dus een mobiel is een oplossing .

Sinds een tijdje moest ze noodgedwongen met de bus naar school en toen werd het helemaal spannend natuurlijk .
Ze is een keer een paar dorpen te ver gereden ze heeft de bus wel een paar keer gemist maar ik moet zeggen dat het nu eigenlijk heel goed gaat.

Ze kan nu zelf berekenen hoe lang het duurt voordat de bus komt en hoelang ze loopt naar de bushalte ondanks dat ze weinig tijdsbesef heeft. Dit soort situaties in de werkelijkheid leert ze veel meer van dan sommen uit boeken.