Pagina 1 van 1

Afstudeeronderzoek dyscalculie DRINGEND MEDEWERKING GEVRAAGD

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2012 0:35
door Jeanine
Hallo allemaal,

Wij, Hanneke de With en Jeanine van Breugel, zijn studenten van de Pabo Driestar Hogeschool te Gouda.
Voor ons afstudeeronderzoek zijn we op zoek naar mensen met dyslexie (en dyscalculie). We willen jullie vragen om de (korte) vragenlijst in te vullen. Omdat het niet lukt de vragenlijst als bijlage bij dit bericht te zetten, heb ik de vragen hieronder staan. Je kan ze zo invullen als reactie op dit bericht, maar mailen naar jeaninevanbreugel@hotmail.com is ook prima.
Als het lukt graag reactie t/m a.s. dinsdag 12 juni! Dan kunnen we daarna meteen alle gegevens verwerken.
Zo hopen we zicht te krijgen op de hulpmiddelen die er aan dyslecten gegeven wordt op de basis- en middelbare school.

Hartelijke groeten,
Hanneke en Jeanine



Naam:
Leeftijd:
Dyslexie/dyscalculie:

Sinds wanneer is de dyslexie of dyscalculie ontdekt?

Sinds wanneer is de dyslexie of dyscalculie gediagnosticeerd?

Welke hulpmiddelen* kreeg je op de basisschool?


Welke hulpmiddelen kreeg je op de middelbare school?


Heb je door de leerstoornis last (gehad) van faalangst of een laag zelfbeeld?

Wordt er in je omgeving op een goede manier omgegaan met je dyslexie/dyscalculie?

Heb je het idee dat je op de middelbare school op een lager niveau terecht bent gekomen door je leerstoornis?

Waar ben je vooral tegenaan gelopen in het dagelijks leven?



* Bij hulpmiddelen voor dyslexie kun je denken aan bijv. extra tijd bij toetsen, typen i.p.v. schrijven, opdrachten op een cd of daisyspeler krijgen, mondelinge overhoringen, aangepaste beoordeling (bij bijv. dictees) of groot-lettertoetsen.

* Bij hulpmiddelen voor dyscalculie kun je denken aan bijv. het gebruik van een zakrekenmachine, het hebben van een opzoekboekje waarin formules, schema’s, tabellen e.d. staan, tafelkaart of onthoudkaarten gebruiken, extra tijd geven voor toetsen, beschikbaar stellen van concrete materialen of het aanpassen van de beoordeling van een toets.