Vragen dyscalculie overgang secundair
Geplaatst: 21 Sep 2011 16:46
Beste forumleden,
Ik ben leerkracht in het zesde leerjaar (België) en de laatste jaren hebben we een toestroom van kinderen met een (vooral logopedisch) verslag/vermoeden van dyscalculie.
Vanaf het vierde leerjaar wordt er vanuit die therapeutische hoek gepleit voor het gebruik van een rekentoestel, zowel tijdens de les als bij toetsen.
Vaak gaat het om kinderen die geen significant verschil vertonen in hun IQ-profiel, maar hun basissplitsingen en maaltafels niet gememoriseerd krijgen.
Ik heb de indruk dat we met deze compenserende maatregel hun verdere schoolloopbaan ernstig hypothekeren, of vergis ik me? In onze ASO (HAVO, bij jullie?) en eveneens TSO (MAVO) worden reeds veel compenserende kaarten, extra tijd etc... toegepast, maar het rekentoestel is de laatste stap. Bovendien verwacht men daar exellente scores voor alle niet-wiskundige vakken...
Wanneer heb ik te maken met een zwak kind met een rekenprobleem, en wanneer is het de rekenstoornis?
Kunnen jullie me verder wegwijs maken in deze materie?
Dankbare groeten uit Hove, Belgïë
Ik ben leerkracht in het zesde leerjaar (België) en de laatste jaren hebben we een toestroom van kinderen met een (vooral logopedisch) verslag/vermoeden van dyscalculie.
Vanaf het vierde leerjaar wordt er vanuit die therapeutische hoek gepleit voor het gebruik van een rekentoestel, zowel tijdens de les als bij toetsen.
Vaak gaat het om kinderen die geen significant verschil vertonen in hun IQ-profiel, maar hun basissplitsingen en maaltafels niet gememoriseerd krijgen.
Ik heb de indruk dat we met deze compenserende maatregel hun verdere schoolloopbaan ernstig hypothekeren, of vergis ik me? In onze ASO (HAVO, bij jullie?) en eveneens TSO (MAVO) worden reeds veel compenserende kaarten, extra tijd etc... toegepast, maar het rekentoestel is de laatste stap. Bovendien verwacht men daar exellente scores voor alle niet-wiskundige vakken...
Wanneer heb ik te maken met een zwak kind met een rekenprobleem, en wanneer is het de rekenstoornis?
Kunnen jullie me verder wegwijs maken in deze materie?
Dankbare groeten uit Hove, Belgïë