Vragen dyscalculie overgang secundair

Oproep voor een onderzoek / werkstuk over dyscalculie: plaats hier uw bericht.

Vragen dyscalculie overgang secundair

Berichtdoor polaksky » 21 Sep 2011 16:46

Beste forumleden,
Ik ben leerkracht in het zesde leerjaar (België) en de laatste jaren hebben we een toestroom van kinderen met een (vooral logopedisch) verslag/vermoeden van dyscalculie.
Vanaf het vierde leerjaar wordt er vanuit die therapeutische hoek gepleit voor het gebruik van een rekentoestel, zowel tijdens de les als bij toetsen.
Vaak gaat het om kinderen die geen significant verschil vertonen in hun IQ-profiel, maar hun basissplitsingen en maaltafels niet gememoriseerd krijgen.
Ik heb de indruk dat we met deze compenserende maatregel hun verdere schoolloopbaan ernstig hypothekeren, of vergis ik me? In onze ASO (HAVO, bij jullie?) en eveneens TSO (MAVO) worden reeds veel compenserende kaarten, extra tijd etc... toegepast, maar het rekentoestel is de laatste stap. Bovendien verwacht men daar exellente scores voor alle niet-wiskundige vakken...
Wanneer heb ik te maken met een zwak kind met een rekenprobleem, en wanneer is het de rekenstoornis?

Kunnen jullie me verder wegwijs maken in deze materie?
Dankbare groeten uit Hove, Belgïë
polaksky
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 15 Sep 2011 22:15

Re: Vragen dyscalculie overgang secundair

Berichtdoor Sébastien » 21 Sep 2011 18:57

Sinds mei 2011 bestaat er het prtotocol-ERWD (Ernstige Reken-Wiskunde problemen en Dyscalculie). http://www.volgens-bartjens.nl/download ... l-ERWD_pdf
Daarin wordt ook regelmatig gepleit voor het toestaan en het werken met de rekenmachine. Persoonlijk ben ik voorstander van én-én, en niet of-of. Strategisch inzetten lijkt me het beste. Dus eerst sommen maken zonder en nakijken met rekenmachine. Of de helft van de les zonder en om de rest weer bij te houden de andere helft met.
Ik denk dat het vooral van belang is bij welke type sommen het wordt ingezet. Zelf kan ik er geen probleem mee hebben bij niet-geautomatiseerde sommen: 7 x 8 bijvoorbeeld, of in ergere gevallen 3 x 5 al. Maar als er iets als breuken wordt aangeleerd, dan zou ik (zover mogelijk) wel stimuleren dat de procedures opgeschreven worden i.c.m. de rekenmachine. Bijvoorbeeld: 1/7 + 3/8 = 8/56 + 21/56 = 29/59, waarbij 7 x 3 en 7 x 8 wél uitgerekend mag worden met de rekenmachine, maar niet alleen een antwoord mogen geven. Leerlingen met dyscalculie kunnen over het algemeen wel goed redeneren.

In het voortgezet onderwijs (in Nederland in ieder geval) mogen leerlingen vrijwel altijd gebruik maken van de rekenmachine, enkele hoofdstukken daargelaten. Of dit een goede ontwikkeling is, is een andere vraag, maar het is voor leerlingen met dyscalculie een enorme lastenverlichting, aangezien ze zich op andere elementen kunnen focussen.

Een rekenprobleem verschilt van dyscalculie niet in de zin dat het beide zwakke rekenaars zijn, maar het belangrijkste onderscheid is dat rekenproblemen ontstaan op basis van een secundair probleem (lage intelligentie, concentratieproblemen, slecht onderwijs, etc.), terwijl dyscalculie een primair probleem betreft waarbij hardnekkigheid/resistentie een tastbaar houvast is. Het betreft in algemene zin een kindkernmerk waarbij er bijvoorbeeld sprake kan zijn van een subiteringsstoornis (= het niet in één oogopslag kunnen overzien van kleine aantallen, anders dan tellen). Mijn indruk is dat niet alle diagnostici specifiek naar het wel of niet kunnen subiteren kijken. Een ander symptoom is vaak dat rekenfeiten niet uit het langetermijngeheugen kunnen worden opgehaald, waardoor sommen via het werkgeheugen moeten worden opgelost (wat langer duurt).
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Re: Vragen dyscalculie overgang secundair

Berichtdoor polaksky » 21 Sep 2011 22:30

Sébastien,
Je bent geweldig, geef me méér...
Hoe hou ik rekenzwak en rekenstoornis uit mekaar terwijl therapeuten hen over één kam scheren?
Groeten,
P.
polaksky
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 15 Sep 2011 22:15


Terug naar Oproep voor onderzoek / Werkstuk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten