hoi hoi..
zal hem ook even invullen..
1. op welke leeftijd ontdekte je dat je moeite had met rekenen?
eigenlijk meteen in groep 3 al.. liep toen al achterstand op bij de rest van de groep.
2 heeft er ooit een dyscalculietest plaatsgevonden bij een daarvoor erkent instituut?
ja ik ben getest door de geldergroep in arnhem.
3. zo ja, hoe oud was je toen?
ik was toen 16 of 17.
4. kwam uit de test naar voren dat je dyscalculie had?
ja
5. weet je welke vorm je hebt? zo niet waar bestaan je problemen uit?
bij mij lopen alle vormen door elkaar, alleen met ruimtelijk inzicht heb ik niet zoveel problemen. mijn problemen: naja.. veel moeite met optellen aftrekken en delen. ( vermenigvuldigen gaat wel goed na veel oefenen
) heb altijd veel moeite met redactiesommen ik doe er ook heel lang over en heb dan nog het verkeerde antwoord, getallen omdraaien, ze dus verkeerd lezen, dingen met geld zijn lastig.. klokkijken..( erg leuk die borden van de ns..) en breuken en procenten begrijp ik niet.
6 en 7 nvt
8. In welke mate hebben rekenproblemen/dyscalculie je (vroeger) belemmerd bij je studie en beroepskeuze?
hebben mij wel belemmerd, vooral op de basisschool waar ze niet hielpen maar vanaf het vmbo en nu mbo wordt ik heel goed geholpen, dus extra tijd toetsen op a3 formaat, ik kan naar elke leraar toe om uitleg te vragen..
maar ik merk wel dat ik tijdens stages in een dierenartspraktijk wel tegen de problemen aanloop : zoveel cc van iets in een 5 ml spuit doen.. achter de balie zitten, dus ook kassawerk, anesthesie begeleiding is ook moeilijker, gewicht dier ademhaling, medicijnen klaarleggen zoveel dagen zoveel pilletjes... enz. dus dat vond ik wel heel lastig.
9. Hebben je rekenproblemen/dyscalculie je belemmerd in het vinden van een leuke baan?
ben nu bezig met solliciteren, maar het heeft toch denk ik wel invloed heeft...
10.In welke mate heb je begrip van je werkgever/leidinggevende?
naja ik heb nu nog geen werk, maar m'n vorige stagebegeleider had er niet echt begrip voor, kreeg telkens commentaar als ik wat had omgedraaid.. tuurlijk mag hij zeggen als ik iets verkeerd doe maar soms wordt dat gewoon vervelend.. en een andere dierenarts zat gewoon steeds te stangen... die had het de hele tijd erover dat ze zo snel kon rekenen en dit en dat.... echt heel frustrerend!! maar dat hoeft niet overal zo te zijn!
zo ook ingevuld..
groetjes erika