EWS Dyscalculie

Oproep voor een onderzoek / werkstuk over dyscalculie: plaats hier uw bericht.

EWS Dyscalculie

Berichtdoor Daphne » 05 Dec 2007 21:00

Hallo,

ik ben nieuw hier op het forum dus moet alles nog een beetje uitvogelen. Ik ben momenteel bezig met mijn eindwerkstuk (scriptie) over dyscalculie uiteraard. Alleen heb nog aantal vragen open staan die ik niet zo een twee drie kan vinden. zou iemand mij kunnen helpen met het beantwoorden van deze vragen? Ze zijn met name gericht op Dyscalculie bij kinderen. Hieronder volgen ze.

1- zijn er behandelingsmethoden voor met name kinderen met Dyscalculie?
2- zijn er specefieke begeleidingsmethode voor Dyscalculie?
3- Is er informatie of kan iemand mij vertellen over de sociaal emotionele ontwikkeling/status of impact bij mensen met Dyscalculie
4- Zijn er nog bepaalde risico factoren voor het krijgen van Dyscalculie.
5- Is er een bepaalde leeftijd waarop Dyscalculie vooral wordt ontdekt.

Daarnaast wil ik vragen of er op dit Forum in kind uit groep 7 zit of ouders met een kind uit groep 7 die dyscalculie heeft en een volwassene waaraan ik een aantal interview vragen mag stellen. Indien mogelijk over dit Forum. Jullie zouden me erg helpen.

IIG alvast bedankt (ook al wordt dit alleen maar gelezen)

gr Daphne
Gebruikers-avatar
Daphne
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 05 Dec 2007 19:58
Woonplaats: Sommelsdijk

Berichtdoor Sébastien » 05 Dec 2007 21:42

Een paar antwoorden...

1) Behandeling voor dyscalculie is er nauwelijks. Er is wel een softwareprogramma ontwikkeld voor de remediëring van dyscalculie http://www.unicog.org/main/pages.php?page=Dyscalculia.
Effectief op een ander vlak is het trainen van de metacognitie: daar verhelp je de oorzaak niet mee, maar de prestaties gaan er sterk op vooruit.

2) Een Engelstalig boek is:
Dyscalculia Guidance: Helping Pupils with Specific Learning Difficulties in Maths, van Butterworth & Yeo (2004).

3) ik zou zeggen: lees alle persoonlijke verhalen hier op het forum; betere informatie vind je niet. Verder is het Engelstalige boek:
My Thirteenth Winter - A Memoir, van Abeel (2003) een persoonlijke weergave van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de schrijfster.

4) Grootste risico: iemand in de familie die dyscalculie heeft (het komt 10 x vaker voor), maar erfelijkheid is nog niet aangetoond.
Ook bij vroeggeboorten c.q. problemen omtrent de zwangerschap schijnt het meer voor te komen.

5) Meestal op schoolse leeftijd, maar dat is erg ruim. Ik ken verhalen van de leeftijd van 6, maar op de middelbare school komen de problemen pas echt aan het licht, dus dat lijkt mij het aannemelijkst. Maar het komt net zo goed voor dat mensen in de 20 of ouder er pas dan achter komen.


Alleen kan ik je niet helpen aan een kind met dyscalculie uit groep 7 :P
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Oproep voor onderzoek / Werkstuk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron