Hallo iedereen!

Oproep voor een onderzoek / werkstuk over dyscalculie: plaats hier uw bericht.

Hallo iedereen!

Berichtdoor E* » 16 Okt 2007 16:40

[I]Hallo iedereen![/I]

Aangezien ik hier een "nieuwe" ben stel ik mezelf even voor! Ik ben E*(Esther was al in gebruik dus ja....) en bent student SPW4, 2e jaar. Ik ga voor mijn opleiding een werkstuk en presentaie houden over....jawel dyscalculie!
Ik heb heel veel aan jullie site en forum en ik ben er ook ontzettend blij mee! Ik heb nog wel een vraag...
In mijn werkstuk heb ik een paragraaf... § 1. 2 Wat voor soorten dyscalculie heb je?... en toen kwam ik op het stukje dat op het forum staat met veelgestelde vragen. Namelijk;

Men hanteert 3 criteria om vast te stellen of er sprake is van dyscalculie.
1) Discrepantiecriterium
2) Exclusiecriterium
3) Hardnekkigheidscriterium
Discrepantiecriterium = er moet een bepaald verschil zitten tussen je normale intelligentie en je wiskundige intelligentie
Exclusiecriterium = de rekenstoornis mag niet te puur en alleen te wijten zijn aan zaken als: slecht onderwijs, faalangst, ziekte, e.d.
Hardnekkigheidscriterium = na bijlessen van 3 tot 6 maanden blijft het rekenprobleem nog steeds aanwezig.

Dit lijkt mij een heel handig stukje en ik zou het graag willen gebruiken maar ik zou eerst willen weten van wie het stukje is? Wie heeft het geschreven of waar komt het vandaan? Er zijn namelijk heel veel onderzoekers die allemaal het net ietsje anders zeggen. Ik probeer me zoveel mogelijk aan het boek van Ruijssenaars (rekenproblemen en dyscalculie; 2004) te houden. Deze leek mij het meest betrouwbaar.

Alvast bedank voor reacties!

Groetjes!
Esther was here!
Gebruikers-avatar
E*
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 13 Okt 2007 19:25
Woonplaats: Noord-Holland

Berichtdoor Sébastien » 23 Okt 2007 19:59

Dit lijkt mij een heel handig stukje en ik zou het graag willen gebruiken maar ik zou eerst willen weten van wie het stukje is? Wie heeft het geschreven of waar komt het vandaan? Er zijn namelijk heel veel onderzoekers die allemaal het net ietsje anders zeggen. Ik probeer me zoveel mogelijk aan het boek van Ruijssenaars (rekenproblemen en dyscalculie; 2004) te houden. Deze leek mij het meest betrouwbaar.

Ik heb dit stukje van Prof. Dr. A. Desoete. Ze schrijft in meerdere artikelen over deze verschillende criteria. Soms gebruikt ze er nog een ander criterium bij (= Taxatie criterium).
Eén van de bronnen kun je hier raadplegen (zie o.a. pag. 3).

Het boek van Ruijssenaars is een prima boek. Er zijn wel meerdere visies over dyscalculie dus beperk je niet alleen tot dat boek als je meerdere kanten wilt belichten.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Oproep voor onderzoek / Werkstuk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten