Hoi iedereen,
Voor mijn pws (profielwerkstuk) doe ik een onderzoek naar dyscalculie in het voortgezet onderwijs. Hieronder vind je een vragenlijst. Als je op de middelbare zit en je hebt dyscalculie, zou ik het echt heel fijn vinden als jullie me zouden willen helpen!
De antwoorden op deze vragen zal ik met zorg behandelen en jullie zullen natuurlijk anoniem blijven.
De antwoorden kun je me in een e-mailtje sturen (estrella_dyscalculie@yahoo.com), zodat niet iedereen het kan lezen.
Alvast bedankt voor de moeite!
Estrella
Vragen:
1.Wat is je geslacht?
2.Wat is je leeftijd?
3.In welke klas zit je ?
4.Sinds wanneer weet je dat je dyscalculie hebt?
5.Ben je hierop getest? Door welk bureau of instantie was dat?
6.Heb je een dyscalculie verklaring?
7.Ben je wel eens blijven zitten, basisschool of voortgezet onderwijs? Zo
ja, op welke vakken?
8.Heb je last van faalangst?
9.Met welke onderdelen van wiskunde heb je moeite? Bijv: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen, breuksommen, procenten, rekenen met maten en gewichten, kansberekening, meetkunde, oplezen van grote getallen en sommen in verhaalvorm (redactiesommen)?
10.Heb je last van dyscalculie in het dagelijks leven? Bijv: klokkijken, strikken van veters, het tekenen van figuren, kaart lezen, snel verdwaald raken, concentratieproblemen, langzaam werken, de begrippen links en rechts, problemen met het noteren van telefoonnummers en gedicteerde getallen?
11.Wat doe je of heb je gedaan om deze problemen te verhelpen? Bijv: Bijles of remedial teaching?
12.Als er algemene regels door het Ministerie van Onderwijs zouden komen, waar zou jij het meeste aan hebben? Bijv: voorgedrukt formuleblad, extra tijd, gecompenseerde opdrachten, mondeling laten natoetsen en altijd gebruik laten maken van de rekenmachine?
13.Heb je een nerveuze tik? Zoals nagelbijten etc.?
14.Welk beroep wil je later uitoefenen? Of, als je het nog niet weet, welke richting wil je op?