Hulp gezocht bij onderzoek over dyscalculie!

Oproep voor een onderzoek / werkstuk over dyscalculie: plaats hier uw bericht.

Hulp gezocht bij onderzoek over dyscalculie!

Berichtdoor Estrella » 03 Jan 2007 21:49

Hoi iedereen,

Voor mijn pws (profielwerkstuk) doe ik een onderzoek naar dyscalculie in het voortgezet onderwijs. Hieronder vind je een vragenlijst. Als je op de middelbare zit en je hebt dyscalculie, zou ik het echt heel fijn vinden als jullie me zouden willen helpen!

De antwoorden op deze vragen zal ik met zorg behandelen en jullie zullen natuurlijk anoniem blijven. :)

De antwoorden kun je me in een e-mailtje sturen (estrella_dyscalculie@yahoo.com), zodat niet iedereen het kan lezen. :)

Alvast bedankt voor de moeite!
Estrella

Vragen:

1.Wat is je geslacht?

2.Wat is je leeftijd?

3.In welke klas zit je ?

4.Sinds wanneer weet je dat je dyscalculie hebt?

5.Ben je hierop getest? Door welk bureau of instantie was dat?

6.Heb je een dyscalculie verklaring?

7.Ben je wel eens blijven zitten, basisschool of voortgezet onderwijs? Zo
ja, op welke vakken?

8.Heb je last van faalangst?

9.Met welke onderdelen van wiskunde heb je moeite? Bijv: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen, breuksommen, procenten, rekenen met maten en gewichten, kansberekening, meetkunde, oplezen van grote getallen en sommen in verhaalvorm (redactiesommen)?

10.Heb je last van dyscalculie in het dagelijks leven? Bijv: klokkijken, strikken van veters, het tekenen van figuren, kaart lezen, snel verdwaald raken, concentratieproblemen, langzaam werken, de begrippen links en rechts, problemen met het noteren van telefoonnummers en gedicteerde getallen?

11.Wat doe je of heb je gedaan om deze problemen te verhelpen? Bijv: Bijles of remedial teaching?

12.Als er algemene regels door het Ministerie van Onderwijs zouden komen, waar zou jij het meeste aan hebben? Bijv: voorgedrukt formuleblad, extra tijd, gecompenseerde opdrachten, mondeling laten natoetsen en altijd gebruik laten maken van de rekenmachine?

13.Heb je een nerveuze tik? Zoals nagelbijten etc.?

14.Welk beroep wil je later uitoefenen? Of, als je het nog niet weet, welke richting wil je op?
Estrella
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 02 Jan 2007 15:55

Hulp nodig!!

Berichtdoor Estrella » 11 Jan 2007 19:02

haay allemaal,

Ik heb nog steeds dringende hulp nodig bij mijn pws
dus ook al zit je niet meer in het voortgezet onderwijs
maar heb je wel dyscalculie, wil je deze vragenlijst
dan a.u.b invullen en naar mijn e-mail sturen?

Jullie zouden mijn hier heel erg bij helpen :)
Estrella
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 02 Jan 2007 15:55

Berichtdoor Lentebloesempje » 13 Jan 2007 22:50

Vragen:

1.Wat is je geslacht?
vrouw

2.Wat is je leeftijd?
17

3.In welke klas zit je ?
6e middelbaar

4.Sinds wanneer weet je dat je dyscalculie hebt?
9 jaar

5.Ben je hierop getest? Door welk bureau of instantie was dat?
ja, door een neurpsychiater en logopediste

6.Heb je een dyscalculie verklaring?
ja
7.Ben je wel eens blijven zitten, basisschool of voortgezet onderwijs? Zo
ja, op welke vakken?
neen

8.Heb je last van faalangst?
ja

9.Met welke onderdelen van wiskunde heb je moeite? Bijv: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen, breuksommen, procenten, rekenen met maten en gewichten, kansberekening, meetkunde, oplezen van grote getallen en sommen in verhaalvorm (redactiesommen)? Met alle genoemde onderdelen

10.Heb je last van dyscalculie in het dagelijks leven? Bijv: klokkijken, strikken van veters, het tekenen van figuren, kaart lezen, snel verdwaald raken, concentratieproblemen, langzaam werken, de begrippen links en rechts, problemen met het noteren van telefoonnummers en gedicteerde getallen? strikken van veters gaat vlot, al de rest moeizaam

11.Wat doe je of heb je gedaan om deze problemen te verhelpen? Bijv: Bijles of remedial teaching?
ik volg bijles

12.Als er algemene regels door het Ministerie van Onderwijs zouden komen, waar zou jij het meeste aan hebben? Bijv: voorgedrukt formuleblad, extra tijd, gecompenseerde opdrachten, mondeling laten natoetsen en altijd gebruik laten maken van de rekenmachine?
extra tijd, voorgedrukt formuleblad en de rekenmachine
13.Heb je een nerveuze tik? Zoals nagelbijten etc.?
ik heb het nagelbijten afgeleerd
14.Welk beroep wil je later uitoefenen? Of, als je het nog niet weet, welke richting wil je op? [B]
ik wil volgend jaar sociologie studeren.

xxx Marie
Ik ben 17 en ben vooral bezig met poëzie en muziek.
Lentebloesempje
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 13 Jan 2007 22:34
Woonplaats: Gent

Berichtdoor Alathariel » 15 Jan 2007 23:16

Ik zit niet meer in het voortgezet onderwijs, maar aangezien je nu aangeeft dat het dan ook mag, hier mijn antwoorden:

1.Wat is je geslacht?
Vrouw

2.Wat is je leeftijd?
19

3.In welke klas zit je?
Tweede jaar HBO-opleiding

4.Sinds wanneer weet je dat je dyscalculie hebt?
Ik weet het niet. Ik vermoed het. In mijn eerste studiejaar las ik erover en heb ik met mijn decaan en psycholoog over dyscalculie gepraat. Beiden gaven aan dat het heel goed zou kunnen. Dat is 2 jaar geleden (ik doe mijn 2e jaar voor de 2e keer).

5.Ben je hierop getest? Door welk bureau of instantie was dat?
Ik ben niet getest. Ik wil wel heel graag getest worden, maar ik kan het niet betalen, dus ben ik al 1,5 jaar op zoek naar betaalbare testmogelijkheden.

6.Heb je een dyscalculie verklaring?
Nee

7.Ben je wel eens blijven zitten, basisschool of voortgezet onderwijs? Zo ja, op welke vakken?
Ik ben nu op mijn vervolgopleiding dus blijven zitten, en dat is de eerste keer. Vanwege te weinig studiepunten, ik heb een hoop tentamens niet voldoende gemaakt. Dat heeft niks te maken met mijn eventuele dyscalculie, maar met slecht leren en weinig motivatie

8.Heb je last van faalangst?
Ja, en dat is wel getest, toen ik 16 was.

9.Met welke onderdelen van wiskunde heb je moeite? Bijv: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen, breuksommen, procenten, rekenen met maten en gewichten, kansberekening, meetkunde, oplezen van grote getallen en sommen in verhaalvorm (redactiesommen)?
Optellen en aftrekken lukt wel aardig, als de getallen niet te hoog zijn, want dan lukt het niet meer.
Vermenigvuldigen en delen kan ik niet uit mijn hoofd en ook niet op papier, dat kan ik alleen met rekenmachine, tenzij de getallen klein of mooi rond zijn.
Breuken en procenten zijn vreselijk, dat gaat echt niet goed.
Maten en gewichten heb ik veel moeite mee. Ik moet altijd in mijn hoofd het rijtje afgaan (kilo - hecta - deca - gram/meter/liter - deci - centi - mili).
Kansberekening heb ik nu niks meer mee te maken, maar dat was echt vreselijk. Ik snapte er helemaal niets van. Nog steeds niet, maar nu hoeft het niet meer gelukkig.
Redactiesommen vind ik ook erg moeilijk. Het verhaaltje eromheen leidt voor mij enorm af van de eigenlijke som. Ik kan me niet tegelijk op de getallen en op het verhaaltje concentreren. Daarbij raak ik ook het overzicht kwijt, het is dan zo'n lap tekst, vol getallen, dat ontneemt me de moed om te beginnen. Ik heb liever gewoon een rijtje met opgaven, ipv pagina's vol met redactiesommen.
Wat ik nu nog wel af en toe heb op school, is statistiek. En dat gaat ook niet. Dat is dna ook nog eens in een collegezaal met 80 andere studenten die het wél snappen, dus het gaat veel te snel voor me, en je kan niks vragen.

10.Heb je last van dyscalculie in het dagelijks leven? Bijv: klokkijken, strikken van veters, het tekenen van figuren, kaart lezen, snel verdwaald raken, concentratieproblemen, langzaam werken, de begrippen links en rechts, problemen met het noteren van telefoonnummers en gedicteerde getallen?
Niet zoveel eigenlijk. Ik heb moeite met digitaal klokkijken, ik haal alle getallen door elkaar. En ik heb moeite met telefoonnummers en andere getallen die gedicteerd worden. En geld. Ik kan niet met geld omgaan, het heeft voor mij geen waarde. Ik weet wel dat 100 euro meer is dan 1 euro, maar boodschappen doen is echt vreselijk qua geld. Ik weet nooit hoeveel ik in totaal moet betalen, ik zie dat echt niet in. Ik kan ook helemaal niet schatten, dus het eindbedrag bij de kassa is altijd weer een verrassing.
Maar ik kan heel goed kaartlezen en ik heb een perfect richtingsgevoel. Ik verdwaal eigenlijk nooit.

11.Wat doe je of heb je gedaan om deze problemen te verhelpen? Bijv: Bijles of remedial teaching?
Niks. Trucjes voor mezelf verzinnen om het makkelijker te maken.

12.Als er algemene regels door het Ministerie van Onderwijs zouden komen, waar zou jij het meeste aan hebben? Bijv: voorgedrukt formuleblad, extra tijd, gecompenseerde opdrachten, mondeling laten natoetsen en altijd gebruik laten maken van de rekenmachine?
Nou, ik heb geen verklaring, dus ik zou er sowieso niks aan hebben denk ik. Maar gesteld dat ik een verklaring zou hebben, dan zou ik aangepaste opdrachten heel fijn vinden, en altijd gebruik mogen maken van een rekenmachine ook. Dat laatste zou ik eigenlijk niet meer dan logisch vinden.

13.Heb je een nerveuze tik? Zoals nagelbijten etc.?
Ik krab korstjes open. Als ik niks te doen heb met mn handen, dan ga ik peuteren. En ik heb dwangmatig gedrag, maar dat is niet echt een tic.

14.Welk beroep wil je later uitoefenen? Of, als je het nog niet weet, welke richting wil je op?
Ik studeer Bos- en Natuurbeheer met als afstudeerrichting Natuur- en Landschapstechniek. Ik kom later bij de overheid of bij een planbureau terecht, en dan ga ik inrichtingsplannen voor het landschap schrijven. Maar ik weet ondertussen niet meer of ik dat wil. Ik weet niet of ik wel de hele dag achter een computer wil zitten later. Ik twijfel heel erg de laatste tijd of ik niet liever ga studeren voor Paraveterinair (zit tussen dierenarts en dierenartsassistente in). Maar daar mag ik van mezelf niet aan denken, want mijn ouders betalen mijn studie, en ik denk dat ze heel kwaad worden als ze te weten komen dat ik twijfel. Dus ik mag van mezelf niet twijfelen.
Gebruikers-avatar
Alathariel
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 12 Sep 2005 17:54
Woonplaats: Nieuw-Lekkerland

Berichtdoor Estrella » 28 Jan 2007 12:39

Zijn er niet nog een paar heren, die mij zouden willen helpen
door bovenstaande vragen in te vulllen??

groetjes :)
Estrella
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 02 Jan 2007 15:55

Re: Hulp gezocht bij onderzoek over dyscalculie!

Berichtdoor Roddy » 31 Jan 2015 13:28

10.Heb je last van dyscalculie in het dagelijks leven? Bijv: klokkijken, strikken van veters, het tekenen van figuren, kaart lezen, snel verdwaald raken, concentratieproblemen, langzaam werken, de begrippen links en rechts, problemen met het noteren van telefoonnummers en gedicteerde getallen?

__________________
prep-4-sure.com Cisco 100-101 Cisco 210-065 Questions 1z0-061 Testking HP0-S41 Braindumps C4040-250 Pass HP0-Y51
Roddy
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 31 Jan 2015 13:27


Terug naar Oproep voor onderzoek / Werkstuk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten