Pagina 1 van 1

de Feuerstein methode

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2005 16:47
door Renée
De methode van Prof. Feuerstein is een methode waarmee kinderen, jongeren en volwassenen kunnen leren leren.

Je moet je voorstellen dat je denken, je hersenen, een grote kist met gereedschap is. Die gereedschappen kun je meer of minder gebruiken. Hier op het Feuerstein Centrum Nederland, leren we mensen die gereedschappen herkennen, en gebruiken in het algemeen of juist specifiek, zodat diegene optimaal met die volle gereedschapskist aan het werk kan: kan denken, problemen oplossen maar ook het geredschap in kan zetten als men iets moet leren: profiteren van leeraanbod, zoals wij dat noemen.
Die gereedschappen noemen we cognitieve functies. Dit zijn de verschillende denkfuncties van de hersenen waarmee we moeten leren en het geleerde door middel van transfer, in een andere situatie of gelegenheid moeten gebruiken.
De cognitieve functie “plannen” bijvoorbeeld hebben we nodig om een onderzoeksplan te schrijven, een avondmaal te bereiden maar ook je veters te strikken. Het zijn uiteindelijk dezelfde cognitieve functies, denkfuncties, die daaraan onderliggend zijn.
Door jezelf, de mediator noemen wij diegene, tussen datgene wat geleerd moet worden en degene die zijn/haar cognitieve functies verder moet/wil ontwikkelen te plaatsen, kun je ervoor zorgen dat er ontwikkeling plaatsvindt: leren ofwel, in onze termen: de gemedieerde leerervaring, een belangrijk begrip in deze methode.

Het alleraardigste van deze methode is dat deze ervan uitgaat dat ieder mens kan leren ongeacht zijn handicap, cultuur of achtergrond. Een plafond bestaat niet: ieder mens kan zijn/haar leven lang leren, ieder mans is te stimuleren in zijn/haar ontwikkeling, grenzen bestaan niet en daar waar barrieres zijn, moeten we in kleine stapjes werken en soms een “bij-pass” aanleggen om verder ontwikkeling mogelijk te maken.

Een commerciële aangelegenheid is het zeker niet. Het is noeste arbeid en niets voor niets. Leuk is dat wij hier elke dag wel de bewijzen zien van, met name, kinderen, van wie gezegd werd dat ze niets kunnen en niets kunnen leren, zich gaan ontwikkeling en op weg gaan naar een waardevolle plek in de “gewone” wereld. Geïntegreerd, zoals het hoort, in onze visie.

Voor meer informatie kunt u onze website bezoeken: www.feuerstein.nl of die van het ICELP, het Feuerstein centrum in Israel waar Prof. Feuerstein woont en werkt: www.icelp.org.
Informatie over opleiding in deze methode kunt u krijgen bij jo.lebeer@ua.ac.be.

Vragen kunt u stellen via onze e-mail: info@feuerstein.nl of telefonisch (liefst op donderdagochtend van 9.00 tot 10.00) 020-6610356.

Vriendelijke groet, Katinka Hol, coordinator en mediator Feuerstein Centrum Nederland. (FCN)

Hartelijk dank voor uw uitgebreide antwoord op deze vraag: http://www.dyscalculie.org/forum/viewtopic.php?t=219

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2007 19:51
door artemis
Over twee weken gaat mijn dochter hier mee beginnen. De trainster komt de eerste keer naar ons toe voor de kennismaking.

Dochter heeft een psychologish onderzoek gehad en op school een didactisch onderzoek. N.a.v het psychologisch onderzoek is er wel wat meer duidelijk waar het leerprobleem vandaan komt, zijn er wel wat adviezen, maar niet echt op het leerprobleem.
Er is ook een didactisch onderzoek geweest. Maar er is mij nog steeds niet duidelijk op welke onderdelen van het rekenproces het mis gaat en heb niet zulke hoge verwachtingen van school.

Ben erg enthousiast omdat ik hoop / denk dat hier met feuerstein achter te komen is. En te trainen is. De cognitieve vaardigheden die ze hierdoor ontwikkelen leren ze ook toepassen binnen andere vakken en in sociale ontwikkeling.

Vond zelf de site van stibco prettig om te lezen en vond ook een studiecentrum in zwolle dat er mee bezig is.

gr. Artemis

Re: de Feuerstein methode

BerichtGeplaatst: 01 Jan 2015 7:34
door arooj
Ik kwam dit boek tegen en dacht dat het wel een goed hulpmiddel zou zijn voor diverse reken problemen.


http://www.solitairechamp.biz/