De 'conventionele' methode zou ik niet echt een methode durven noemen. Het is eerder een martelweg die meestal niet veel uithaalt.
Het heeft alleen als effect dat je bepaalde dingen vanbuiten gaat weten, en daardoor ga je vaak, bij vertrouwde dingen het antwoord juist 'raden', geeft je een andere oefening, of een ander probleem, dan lukt het vaak weer niet. Bij lezen is het bvb net zo. Mensen met dyslexie kennen gewoon veel woorden vanbuiten, in makkelijke teksten 'raden' ze gewoon de woorden, en lezen ze practisch net zo goed als anderen. Stop je daar dan een paar 'moeilijkere' woorden tussen, dan zit je meteen in de knoei.
Bij lezen kan je je bvb wel oefenen door veel boeken te lezen, dan kan je meer woorden 'raden' maar op de duur brengt dat ook niet veel op. Ik zit bvb met een hele hoop cursussen met latijnse benamingen en woorden waar ik nog nooit eerder van gehoord heb, de eerste keren dat ik die woorden lees, zit ik er altijd maar weer mee te worstelen.
Bij wetenschappelijke vakken zijn oefeningen die steeds op dezelfde manier dienen opgelost te worden vaak geen probleem, wanneer echter, je verschillende hoofdstukken dient te combineren, en dus ook de verschillende oplossingsstrategieen, dan loopt het weer mis. Natuurlijk moet iedereen wat 'basisregels' en 'basisvaardigheden' kennen en kunnen toepassen. En natuurlijk moet er heel wat 'ingehamerd' worden, en idd, oefening baart kunst... Maar er is een limiet, en sommige dingen gaan gewoon niet.
Het probleem is dat de scholen daar vaak geen rekening mee kunnen/willen houden. Iedereen gelijk voor de wet. Mensen met dyslexie krijgen vaak wel wat extra tijd, en op sommige schooolen/uniefs wordt een formularium toegestaan. Ik wacht nog op het antwoord van enkele profs hierover

(hopelijk mag't anders wordt het weer dubbel werk...)
Hmmm, ik vind dit forum echt wel gezellig,

eindelijk een plaats waar ik eens mijn menig kwijt kan tegen mensen die dyscalculie ook werkelijk erkennen, want vaak denken de mensen dat het gewoon een gebrek aan oefening is.... maar da's weer een ander verhaal
