Hoe kan ik kinderen met dyscalculie helpen?

Wat kan een school doen?
Hoe kom ik aan informatie over dyscalculie?

Moderators: Sébastien, Renée

Hoe kan ik kinderen met dyscalculie helpen?

Berichtdoor lotte.fonck » 21 Jul 2008 9:02

Ik ben leerkracht in het vierde leerjaar (groep 6) en zal het komende schooljaar twee leerlingen met dyscalculie in mijn klas hebben. Ik vraag me af met welke hulpmiddelen ik hen het best kan helpen. Vooral omdat concreet materiaal, denk ik, wat omslachtig wordt (we rekenen tot 10 000 en daarna komen kommagetallen aan bod). Kan iemand mij wat concrete tips geven? Alvast heel erg bedankt!
lotte.fonck
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 19 Jul 2008 17:47
Woonplaats: Denderwindeke

Berichtdoor Sébastien » 21 Jul 2008 14:14

Tja, concreet materiaal zoeken bij grote getallen is inderdaad niet heel erg gemakkelijk. Ik zou kijken of het mogelijk is wat ankerpunten aan te leren en bezien of het blijft hangen.
Ik noem maar wat:
- de film 10.000 BC (bv stukje film laten zien)
- de aarde 40.000 km omtrek (globe meenemen)
- 1000 mm = 1 m, 1000 m = 1 km (meetlat)
- 6200 km (Chinese muur, bv. op kaart laten zien)
- 5000 (spel op http://nl.wikipedia.org/wiki/5000)
- 8848 m (Mount Everest, hoogste berg, misschien verhaal over vertellen)

Van belang is verder dat het hte-systeem er redelijk inzit zodat uitbreiding naar HTDhte mogelijk wordt.

Belangrijk is het om te weten dat grote getallen met nullen erin voor verwarring zorgen. 9005, 9050, 9500. Hoe spreek ik het uit en wat betekent het. Nul is een moeilijk begrip voor dyscalculici. Vraag maar eens wat 6 x 0 is en de kans is groot dat ze niet meteen het goede antwoord roepen.

Ik zou de mogelijkheid overwegen om het rekenmachientje als controlemiddel te gebruiken. Bv. als het kind iets af heeft, dat ze dan een rekenmachientje mogen lenen om hun antwoorden te checken. Zo moeten ze nog een keer alle sommen af en kunnen ze fouten doorzien en vertrouwen krijgen dat ze er met hulpmiddelen wel uitkomen.

Kommagetallen is vaak een minder groot probleem (link naar geld). Het algoritme toepassen om twee kommagetallen bij elkaar op te tellen of van elkaar af te trekken verdient wel enige aandacht natuurlijk. Zeker als er meer dan 2 getallen achter de komma komen. Laat staan als je kommagetallen met elkaar moet vermenigvuldigen. Bij dat laatste speelt namelijk ook nog eens het kennen van de tafels een rol.

Hopelijk biedt dit een aantal handvatten.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Suus. » 18 Sep 2008 19:34

Hee,
wat goed dat je er voor open staat deze kinderen wat extra begeleiding te geven. Dit kan namelijk écht heel veel schelen.
Nu heeft de zorgcoördinator op mijn school een boek besteld over dyscalculie en verspreid onder alle wiskunde leraren op mijn school. Echt tof van hem! Maar er bestaan dus hele goede boeken die alle informatie bevatten over wat er bekend is van dyscalculie. Lees er eens één!

Succes!
Liever langharig dan kortzichtig.
Suus.
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 19 Mei 2008 21:10

trainen en zoeken

Berichtdoor manen » 11 Feb 2009 21:13

Mijn dochter zit in de brugklas, inmiddels. Ook bij haar liep het in gr. 5 en 6 helemaal vast met rekenen. Mijn ervaring als moeder (die ook Pabo heeft gedaan) is, dat je veel en veel langer moet trainen op sommen. Dan is er best nog vooruitgang te boeken. Je moet ook heel goed meekijken waar het fout gaat. Het zijn soms hele stomme dingetjes. Pas merkte ik bijvoorbeeld dat mijn dochter niet de geodriehoek goed kon aflezen bij het meten van een hoek, omdat ze niet wist of je de binnenste of buitenste gradenboog moest aflezen. Daar hebben we toen samen een gebruiksaanwijzing voor geschreven, die ze er bij mag houden, op school. Ook heb ik met haar geoefend hoe je rijtjes sommen netjes in je schrift zet. Bovendien zorgen we dat de rest van het werk afgedekt blijft, zodat ze niet steeds weer de som hoeft op te zoeken waar ze was gebleven. Ook hielp het heel goed om de sommen hardop voor te lezen.

wie weet zitten er wat tips bij, waar je wat aan hebt.
manen
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 07 Jan 2009 21:50

Berichtdoor Anja R » 16 Apr 2009 9:16

Ik kijk hier even rond omdat ik mijn afstudeerwerk over dyscalculie doe. Natuurlijk is oefenen belangrijk, maar doe dit niet te lang en zorg dat de leerling succes boekt. Anders heb je grote kans dat een leerling met dyscalculie een steeds grotere hekel krijgt aan rekenen en wiskunde en hij/zij blijft denken dat hij/zij het niet kan. het beste kan je elke dag 20 - 30 minuten oefenen, echt niet langer.
Anja R
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 01 Apr 2009 12:54

Berichtdoor ciel » 12 Apr 2010 9:24

Hoewel ik veel te laat ben met mijn antwoord, wil ik toch nog even reageren. Misschien heeft iemand anders er nog iets aan...

Zou het geen goed idee zijn om een aantal stappenplannen te maken?
Een bundeltje waarin de leerlingen kunnen opzoeken welke werkwijze ze dienen te gebruiken. Op die manier kunnen ze (vrijwel) alle oefeningen mee maken, krijgen ze succeservaringen en wordt hun zelfredzamheid groter. Ze worden echter niet zo gefrustreerd als soms wel eens het geval is...

Om te kijken of ze vooruitgang boeken en na verloop van tijd de stappenplannen achterwege kunnen laten, kun je mss af en toe eens een proefje afnemen zonder hulpmiddelen. Op die manier zie je meteen welke plannen je kunt aan de kant leggen en welke niet.
ciel
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 10 Apr 2010 12:58


Terug naar Voor leerkrachten, begeleiders en studenten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron