Tja, concreet materiaal zoeken bij grote getallen is inderdaad niet heel erg gemakkelijk. Ik zou kijken of het mogelijk is wat ankerpunten aan te leren en bezien of het blijft hangen.
Ik noem maar wat:
- de film 10.000 BC (bv stukje film laten zien)
- de aarde 40.000 km omtrek (globe meenemen)
- 1000 mm = 1 m, 1000 m = 1 km (meetlat)
- 6200 km (Chinese muur, bv. op kaart laten zien)
- 5000 (spel op
http://nl.wikipedia.org/wiki/5000)
- 8848 m (Mount Everest, hoogste berg, misschien verhaal over vertellen)
Van belang is verder dat het hte-systeem er redelijk inzit zodat uitbreiding naar HTDhte mogelijk wordt.
Belangrijk is het om te weten dat grote getallen met nullen erin voor verwarring zorgen. 9005, 9050, 9500. Hoe spreek ik het uit en wat betekent het. Nul is een moeilijk begrip voor dyscalculici. Vraag maar eens wat 6 x 0 is en de kans is groot dat ze niet meteen het goede antwoord roepen.
Ik zou de mogelijkheid overwegen om het rekenmachientje als controlemiddel te gebruiken. Bv. als het kind iets af heeft, dat ze dan een rekenmachientje mogen lenen om hun antwoorden te checken. Zo moeten ze nog een keer alle sommen af en kunnen ze fouten doorzien en vertrouwen krijgen dat ze er met hulpmiddelen wel uitkomen.
Kommagetallen is vaak een minder groot probleem (link naar geld). Het algoritme toepassen om twee kommagetallen bij elkaar op te tellen of van elkaar af te trekken verdient wel enige aandacht natuurlijk. Zeker als er meer dan 2 getallen achter de komma komen. Laat staan als je kommagetallen met elkaar moet vermenigvuldigen. Bij dat laatste speelt namelijk ook nog eens het kennen van de tafels een rol.
Hopelijk biedt dit een aantal handvatten.