Vraag van een scholier

Wat kan een school doen?
Hoe kom ik aan informatie over dyscalculie?

Moderators: Sébastien, Renée

Vraag van een scholier

Berichtdoor Tim » 18 Mei 2007 21:05

Beste mensen,

Allereerst, laat ik me eens voorstellen. Ik ben Tim, 17 jaar oud en zit nu in de 5e klas van het gymnasium. Begin 2005(halverwege klas 3) heb ik n.a.v. zeer slechte schoolresultaten een test bij een orthopedagoog op een of andere leerstoornis ondergaan, en aan het eind van dat schooljaar(mei ongeveer) kregen wij de uitslag binnen. Het bleek dus dat ik dyscalculie heb. Ondertussen had ik ongeveer al vijf van de acht onvoldoendes die ik op het eerste tussenrapport(het Kerstrapport) had staan weggewerkt, maar in principe niet voldoende om over te gaan naar klas 4. Dankzij de dyscalculieverklaring die ik toen had ben ik, ondanks teveel onvoldoendes, toch overgegaan. Ik heb ook vanaf de laatste toetsperiode van klas 3 tot de eerste van klas 5 voor al mijn schoolvakken extra tijd gehad. Alle toetsperioden vanaf de tweede in klas 5 moest ik ineens met alleen extra tijd voor economie en wiskunde doen, terwijl er in het rapport van de orthopedagoog toch niet staat dat ik slechts voor die vakken recht heb op extra tijd. Het argument dat aangevoerd werd was dat het ook zo het geval zou zijn op het Centraal Examen in de 6e klas.

N.a.v. dit gebeuren en het gebrek aan kennis en onvoldoende rekening houden met mijn gebrek zou ik graag het volgende willen vragen: Is er een manier waarop ik in staat zou zijn om de school ertoe te brengen ook voor dyscalculie op alles extra tijd te zetten, en om zowel voor dyslexie en dyscalculie meer te doen dan nu het geval is(alleen extra tijd voor proefwerken in een apart lokaal gedurende toetsweken)?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Tim

P.S. Mocht dit het verkeerde subforum zijn, gelieve het dan te verplaatsen :wink:
Tim
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 18 Mei 2007 20:04

Berichtdoor Danetta » 19 Mei 2007 9:18

Hallo,

Wat spijtig dat je toch weer, net als de meesten van ons, met het hoofd tegen de deur loopt. Het is nu eenmaal niet goed geregeld.
Ook met een verklaring dus.......
Aangeboden hulp blijkt leerkrachtafhankelijk te zijn.
Ik hoop dat het je lukt deze opleiding met goed gevolg af te leggen, je mag trots zijn op wat je al bereikt hebt!
groeten, Danetta
Danetta
Danetta
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 12 Okt 2006 12:58
Woonplaats: Tholen

Berichtdoor Lentebloesempje » 19 Mei 2007 17:45

je kan je school de stricordi maatregelen voorleggen en vragen of ze er rekening mee willen houden. Maar ik kan je niet garanderen dat ze dat doen. Je mag al van geluk spreken dat jij in een apart lokaal mag zitten voor testen en extra tijd krijgt! Bij mij is daar geen sprake van, ik krijg even weinig tijd als de rest. Voor de leerlingen met dyslexie zijn er wel faciliteiten...
Ik ben 17 en ben vooral bezig met poëzie en muziek.
Lentebloesempje
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 13 Jan 2007 22:34
Woonplaats: Gent

Berichtdoor Tim » 19 Mei 2007 18:35

Lentebloesempje schreef:je kan je school de stricordi maatregelen voorleggen en vragen of ze er rekening mee willen houden. Maar ik kan je niet garanderen dat ze dat doen. Je mag al van geluk spreken dat jij in een apart lokaal mag zitten voor testen en extra tijd krijgt! Bij mij is daar geen sprake van, ik krijg even weinig tijd als de rest. Voor de leerlingen met dyslexie zijn er wel faciliteiten...


Ik bof dus nog... :shock: :oops:

Heb je een link met die maatregelen? Zou wel handig zijn, want ik ken ze niet :wink:
Tim
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 18 Mei 2007 20:04

Re: Vraag van een scholier

Berichtdoor Kalee » 21 Apr 2015 12:02

N.a.v. dit gebeuren en het gebrek aan kennis en onvoldoende rekening houden met mijn gebrek zou ik graag het volgende willen vragen: Is er een manier waarop ik in staat zou zijn om de school ertoe te brengen ook voor dyscalculie op alles extra tijd te zetten, en om zowel voor dyslexie en dyscalculie meer te doen dan nu het geval is(alleen extra tijd voor proefwerken in een apart lokaal gedurende toetsweken)?


____________________
solitaire champ - 123 solitaire
Laatst gewijzigd door Kalee op 27 Nov 2015 6:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
Kalee
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 21 Apr 2015 12:01

Re: Vraag van een scholier

Berichtdoor Sébastien » 02 Mei 2015 12:15

Kalee schreef:N.a.v. dit gebeuren en het gebrek aan kennis en onvoldoende rekening houden met mijn gebrek zou ik graag het volgende willen vragen: Is er een manier waarop ik in staat zou zijn om de school ertoe te brengen ook voor dyscalculie op alles extra tijd te zetten, en om zowel voor dyslexie en dyscalculie meer te doen dan nu het geval is(alleen extra tijd voor proefwerken in een apart lokaal gedurende toetsweken)?

Ik zou zeggen, ga eens praten met de remedial teacher van de school, of de zorgcoördinator. Je kunt het vast ook aankaarten bij de afdelingsleider. Meerdere ingangen dus...
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Voor leerkrachten, begeleiders en studenten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron