conclusie n.a.v. mijn onderzoek

Wat kan een school doen?
Hoe kom ik aan informatie over dyscalculie?

Moderators: Sébastien, Renée

conclusie n.a.v. mijn onderzoek

Berichtdoor Adriana » 23 Feb 2007 10:57

Hoi

Ik ben al een tijdje bezig met mijn afstudeeronderzoek over dyscalculie. Ik heb inmiddels aardig wat informatie verzameld. Ook in de praktijk ben ik veel te weten gekomen. Bij deze wil ik een aantal bevindingen hieronder op een rijtje zitten wat ik heel erg opmerkelijk vond n.a.v. mijn onderzoek. Misschien kunnen anderen het nog ergens voor gebruiken.

- In Vlaanderen is dyscalculie of een rekenstoornis een begrip die geaccepteerd wordt. Zij maken daar zelfs gebruik van diverse toetsen en testen om te kijken of een kind dyscalculie heeft
- In Nederland staat dyscalculie nog volop in de discussie. Deze discussie gaat niet zo zeer om het feit of dyscalculie bestaat maar over wat het precies inhoud.
- Er is globaal een onderscheid te maken tussen twee groepen experts. De eerste accepteerd het begrip dyscalculie en gebruikt de term voor ernstige rekenproblemen, maar niet om het probleem te verklaren. De andere groep twijfelt over het begrip dyscalculie en ziet het niet zo als vanzelfsprekend.

Dit waren de belangrijkste dingen. Misschien hebben jullie er wat aan. Graag wil ik er ook op wijzen dat het boek dyscalculie in discussie veel informatie geeft. Het heeft mij erg geholpen bij mijn onderzoek.

Groeten Adriana
Adriana
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 10 Nov 2006 18:25

Berichtdoor Renée » 28 Feb 2007 18:37

Dag Adriana,

Leuk zo'n onderzoek! Zou je mij dat kunnen e-mailen? dan zet ik het op de website.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland


Terug naar Voor leerkrachten, begeleiders en studenten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron