Hoi
Ik ben al een tijdje bezig met mijn afstudeeronderzoek over dyscalculie. Ik heb inmiddels aardig wat informatie verzameld. Ook in de praktijk ben ik veel te weten gekomen. Bij deze wil ik een aantal bevindingen hieronder op een rijtje zitten wat ik heel erg opmerkelijk vond n.a.v. mijn onderzoek. Misschien kunnen anderen het nog ergens voor gebruiken.
- In Vlaanderen is dyscalculie of een rekenstoornis een begrip die geaccepteerd wordt. Zij maken daar zelfs gebruik van diverse toetsen en testen om te kijken of een kind dyscalculie heeft
- In Nederland staat dyscalculie nog volop in de discussie. Deze discussie gaat niet zo zeer om het feit of dyscalculie bestaat maar over wat het precies inhoud.
- Er is globaal een onderscheid te maken tussen twee groepen experts. De eerste accepteerd het begrip dyscalculie en gebruikt de term voor ernstige rekenproblemen, maar niet om het probleem te verklaren. De andere groep twijfelt over het begrip dyscalculie en ziet het niet zo als vanzelfsprekend.
Dit waren de belangrijkste dingen. Misschien hebben jullie er wat aan. Graag wil ik er ook op wijzen dat het boek dyscalculie in discussie veel informatie geeft. Het heeft mij erg geholpen bij mijn onderzoek.
Groeten Adriana