Bestaat dyscalculie??

Wat kan een school doen?
Hoe kom ik aan informatie over dyscalculie?

Moderators: Sébastien, Renée

Bestaat dyscalculie??

Berichtdoor Adriana » 12 Nov 2006 13:04

Hoi Sébastien

Ik doe onderzoek naar dyscalculie en ben daarbij op zoek gegaan naar verschillende soorten literatuur. Zo kwam ik ook op dit forum terecht. Na het lezen van een aantal berichtjes, kwam ik bij een berichtje waarin stond:
"Dyscalculie bestaat, maar over de precieze definitie bestaat nog onenigheid"

N.a.v. mijn literatuuronderzoek heb ik daar zelf mijn twijfels over. De ene deskundige is ervan overtuigd dat het bestaat en noemt een lijst aan kenmerken en oorzaken, terwijl juist een andere deskundige hier nog lang niet over uit gepraat is. (bron: dyscalculie in discussie, 2006)
Mijn vraag aan jou, Sébastien, is hoe het komt dat jij er zo zeker van bent dat het wel bestaat. Waar is deze uitspraak op gebasseerd? Voordat ik begon aan mijn literatuuronderzoek dacht ik ook wel dat het zou kunnen bestaan, maar doordat er zo veel tegenstrijdige dingen worden gezegd, weet ik het niet meer zeker. Vandaar dat ik benieuwd ben naar waar jij het op baseerd of dyscalculie bestaat. Jouw motivatie zou mij ook weer erg kunnen helpen bij het verder onderzoek. Alvast bedankt!

Groeten
Adriana
Adriana
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 10 Nov 2006 18:25

Berichtdoor Sébastien » 12 Nov 2006 23:08

Hoi Adriana,

N.a.v. mijn literatuuronderzoek heb ik daar zelf mijn twijfels over. De ene deskundige is ervan overtuigd dat het bestaat en noemt een lijst aan kenmerken en oorzaken, terwijl juist een andere deskundige hier nog lang niet over uit gepraat is. (bron: dyscalculie in discussie, 2006).


leuke vraag...bestaat dyscalculie?
Ik wil allereerst zeggen dat ik blij ben dat mensen zoals jij een kritische houding hebben voordat ze iets aannemen. Mensen die hun twijfels hebben zijn er nog te weinig en dat helpt 'ons' om het woord dyscalculie beter te definiëren.

Het boek dat je gelezen hebt is een hele goeie, daar komen ook enkele auteurs aan bod die ook openlijk hun twijfels hebben, zoals Koeno Gravemeijer (blz 34-42).

Ik heb voor je een aantal redenen om aan te nemen dat dyscalculie bestaat:
1) Ruijssenaars: Ja, dyscalculie 'bestaat'. Op dezelfde manier als dyslexie bestaat. (Balans Belang, 2003, afl. 1 (jan), pp. 28-30).
Dit is een filosofische vraag: je geeft een veelvoorkomende 'stoornis' een naam en het 'bestaat'. Maar bestaat het dan of is het een menselijk bedenksel?
(Prof. A.J.J.M. Ruijssenaars is hoogleraar orthopedagogiek)

2) Het bestaat: zie de vele verhalen op dit forum. Vooral de meest ernstige verhalen geven op z'n minst te denken dat het wel bestaat.
Ik beweer trouwens niet dat iedereen die zijn probleem beschreven heeft ook daadwerkelijk dyscalculie heeft (volgens een definitie of gevoel).

3) Prof. Brian Butterworth (Neuropsycholoog) heeft vastgesteld dat bij een bepaalt percentage van de mensen geen sprake is van 'subitizing' (= het aangeboren vermogen om in één oogopslag hoeveelheden te benoemen). Baby'tjes houden hun aandacht bijvoorbeeld langer vast als je het aantal voorwerpen veranderd dat je ze laat zien bijvoorbeeld. Dus wordt aangenomen dat subitizing is aangeboren. Als je dat niet kunt dan heb je dus geen aangeboren getalgevoel, wat dus de basis zou leggen voor een rekenstoornis die wij dyscalculie noemen.
Je zou je dus af kunnen vragen of je dan niet beter van een 'subitizing stoornis' zou moeten spreken i.p.v. dyscalculie. Dyscalculie zou dan een direct gevolg zijn.

4) Als je een hersenletsel hebt opgelopen dan kan er dientengevolge een rekenstoornis optreden. Die noemen we dan acalculie (gebruikelijke term door wetenschappers). Als je nu eens dezelfde dingen niet kunt vanaf de geboorte zonder hersenletsel te hebben gehad als iemand met hersenletsel hoe kan dat dan? (Natuurlijk moet je dan zaken uitsluiten als slecht onderwijs, visuele problemen, auditieve problemen e.d.). Voor die groep hebben ze het woord dyscalculie 'bedacht'. Vergelijk dit met alexie en dyslexie.

Dus vandaar mijn uitspraak: "Dyscalculie bestaat, maar over de precieze definitie bestaat nog onenigheid". Oftewel ik 'zie' om me heen dat mensen door wat voor reden dan ook amper een verbetering vertonen na hulp, ondersteuning, behandeling, etc. In een Engelstalig artikel van Shalev* et al. (2005) wordt aangetoond dat 95% van de kinderen met dyscalculie (zie voor definitie in hun artikel) na 6 jaar nog steeds scoren bij de laagste 25% van de kinderen en dat 40% na 6 jaar nog steeds voldoet aan het criterium van dyscalculie volgens hun opgestelde definitie.
(*Zie voor artikel verwijzing op mijn site: http://sebastien.brunekreef.com/dyscalculie -> literatuur -> Engelstalige artikelen).

Hopelijk kan jouw onderzoek de voors en tegens bespreken, waarna je zelf een conclusie kan trekken. Ik ben benieuwd naar je bevindingen!

Groeten,
Sébastien
Laatst gewijzigd door Sébastien op 03 Apr 2007 23:22, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Adriana » 13 Nov 2006 12:28

Hoi Sébastien,

Dank je wel voor je snelle reactie. Inmiddels heb ik jouw reactie laten lezen op de school waar ik op dit moment ben. Zij zijn zelf ook erg hiermee bezig. De vraag die dan ook gelijk naar boven kwam is: hoe ga je een kind nou helpen, als het dyscalculie heeft? Voor dyslexie zijn er veel mogelijkheden beschreven, maar voor dyscalculie (nog) niet. Heb jij misschien tips, ideeën hiervoor?

Groeten
Adriana
Adriana
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 10 Nov 2006 18:25

Berichtdoor Sébastien » 13 Nov 2006 16:53

hoe ga je een kind nou helpen, als het dyscalculie heeft?

Tja daar is nog vrij weinig onderzoek naar gedaan...

Ik ken een artikel van o.a. Prof. A. Desoete: http://users.ugent.be/~mvalcke/owk/ORD% ... 202004.doc dat gaat over rekenstoornissen en metacognitie.

Er is wel meer, maar had heb ik niet meteen paraat.

Verder hangt het er vanaf welk type dyscalculie je hebt, als je tenminste doelgericht aan de slag wilt gaan. Begin in eerste instantie bij het kind: waar heeft het behoefte aan? Begrip, extra uitleg, veel kleine stapjes, zo concreet mogelijk maken, rekenmachine, geduld, veel herhalen, inzicht in eigen (on)mogelijkheden, zwakke punten/sterke punten, interessegebied.

Er is nog geen 'juiste' weg om dit soort kinderen te helpen...voorlopig is iedereen nog zoekende.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Re: Bestaat dyscalculie??

Berichtdoor Aliraza179 » 08 Nov 2014 8:39

Mits uw dochter een dyscalculieverklaring heeft zou ze gebruik mogen maken van bepaalde faciliteiten als extra tijd e.d. net als bij dyslexie (wet gelijke behandeling). Echter, de directeur gaat over het beleid daarvan.



___________________
http://www.emc.com/index.htm
http://www.pass4-sure.net/644-906-dumps.html
http://www.princeton.edu/main/
http://en.wikipedia.org/wiki/EMC_Corporation
https://www.facebook.com/emccorp
Aliraza179
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 08 Nov 2014 8:20


Terug naar Voor leerkrachten, begeleiders en studenten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron