Simpele en zeer effectieve aanpak bij leerproblemen..

Wat kan een school doen?
Hoe kom ik aan informatie over dyscalculie?

Moderators: Sébastien, Renée

Simpele en zeer effectieve aanpak bij leerproblemen..

Berichtdoor ingrid stoop » 12 Sep 2006 15:56

Wanneer de cijfers door het hoofd heen zweven en het mannetje steeds de verkeerde pakt, en er steeds een file staat en het kastje met de getallen op slot zit...kan het kind meestal niet goed rekenen!
Vreemd? Nee, dat zijn uitspraken die we dagelijks horen van kinderen en/of volwassenen.
Ze hebben een manier aangeleerd om informatie op te nemen, te verwerken, op te slaan en wer te gebruiken. Maar als bovengenoemde (voorbeeld) verstoringen ervoor zorgen dat dat niet soepel verloopt gaat dat niet optimaal.
Door iedereen bewust te maken van leerstrategieen; hoe doe jij het.. en ook bewust te maken dat ze daar zelf invloed op hebben...kunnen ze die zelf veranderen.
Bijvoorbeeld: nou dan plak ik ze vast en zet ze voorin, dan stuur ik het mannetje weg, zorg ik dat er geen slotje op het kastje is...
Allemaal oplossingen waar ze zelf mee komen, heel bijzonder.
Daarom effectief en blijvend resultaat.
Methode heet de matriXmethode en is door iedere leerkracht o.a. via Son Ijsselgroep te volgen, blz. 74 van de nieuwe gids.
Door de strategie van het individuele leren aan te pakken als die niet optimaal werkt ligt daar vaak de oplossing van het probleem.
iedereen heeft een eigen manier van informatie opnemen, verwerken, opslaan en weer gebruiken bedacht voor zichzelf.
ingrid stoop
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 12 Sep 2006 10:34
Woonplaats: Otterlo

Berichtdoor Renée » 16 Sep 2006 20:57

Beste Ingrid, welkom op het forum.

Lijkt me een goede methode, zo helemaal vanuit een kind/volwassenen.
Hoe kan de leerkracht de methode ondersteunen?
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor ingrid stoop » 17 Sep 2006 18:21

De leerkracht kan ondersteunen door meer te weten over deze MatriXmethode.
Allerlei activiteiten geef ik om de leerkracht meer inzicht te laten krijgen in de leerstrategie van het kind/ van de hele klas.
Bij taal gebruiken kinderen met Dyscalculie mogelijk een handige strategie, deze kunnen ze ook gaan gebruiken bij rekenen.

Een tip vast: laat alle getallen op volgorde zien, van 0-100. Leg die kaart weg en noem ze op van 0-10 en 11-20 etc. Het kind krijgt dan de gelegenheid om ze in de goede volgorde te ordenen. Met de ogen dicht is het handigst vanwege de concentratie, ze mogen daarbij best lekker hangen op hun tafeltje, zolang ze maar de aandacht bij de eigen cijfers en ordening hebben....
Laat ze daarna de getallen van 0-100 opschrijven, ik verwacht dat alle getallen op de goede volgorde staan...

Deze oefeningen komen aan de orde tijdens de gastlessen in de klas en tijdens de zeer praktische workshop voor o.a. leerkrachten.
Groetjes Ingrid
Door de strategie van het individuele leren aan te pakken als die niet optimaal werkt ligt daar vaak de oplossing van het probleem.
iedereen heeft een eigen manier van informatie opnemen, verwerken, opslaan en weer gebruiken bedacht voor zichzelf.
ingrid stoop
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 12 Sep 2006 10:34
Woonplaats: Otterlo

Berichtdoor Renée » 17 Sep 2006 19:24

Klinkt heel relaxt :).
De methode gaat uit van de eigen oplossingen van het kind?
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor ingrid stoop » 17 Sep 2006 19:40

Ja,
we kunnen wel veel in het kind willen stoppen...maar als het kind lastig informatie opneemt, verwerkt, opslaat en weer gebruikt is dat kind de enige die dat kan ordenen. En met alle goede bedoelingen willen wij dat als ouders en leerkracht ook...maar niemand kan die strategie veranderen, dat kan iedereen alleen zelf. Daarom werkt het ook zo effectief en zou iedere school en ouder van deze methode en manier van kijken naar het kind op de hoogte moeten zijn.
Door de strategie van het individuele leren aan te pakken als die niet optimaal werkt ligt daar vaak de oplossing van het probleem.
iedereen heeft een eigen manier van informatie opnemen, verwerken, opslaan en weer gebruiken bedacht voor zichzelf.
ingrid stoop
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 12 Sep 2006 10:34
Woonplaats: Otterlo

Berichtdoor Nina » 29 Mrt 2007 21:08

Wat ik niet begrijp is waarom de kinderen tegenwoordig niet leren rekenen zo als ik het geleerd heb!
Wij zetten vroeger alles onder elkaar.
Tegenwoordig moet alles "wiskundig" berekend worden!
Er wordt dus heel veel gevraagd van het getallen inzicht.

Voorbeeld:
98 x 32 = Dit wordt op de volgende manier berekend:

100 x 32 = 3200 - (2x 32) 64 = 3136

Gewoon staartdelingen hebben ze nog nooit van gehoord.

Ik denk dit ook de rede is er steeds meer over dyscalculie gesproken wordt en het steeds sneller ontdekt wordt.
Ze moeten zo verschikkelijk veel verschillende methoden van rekenen onthouden, voor elke som weer een andere.

Je kan in je leven heel goed zonder wiskunde, maar de basis van rekenen en getallen inzicht heb je toch wel nodig (al dan niet zonder kladblaadje!) maar met deze methode die nu gehanteerd wordt zal zelfs het simpele rekenen niet geautomatiseerd raken terwijl bij lichtere gevallen van dyscalculie dit anders misschien wel het geval zou zijn ...
Nina
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 Mrt 2007 21:34

Berichtdoor Sébastien » 30 Mrt 2007 10:34

Automatiseren kan ook met de 'nieuwe' manier van rekenen. Het is gewoon een ander trucje (nu inzichtelijker) dat ze leren.
Wij hebben geleerd te cijferen om een som als 98 x 32 op te lossen:

98
32
----x
0196 (de nul staat er niet, maar anders krijg ik het niet uitgelijnd)
2940
------+
3136
(dit is een trucje, dus die kun je weer makkelijk vergeten)

Volgens mij wordt het nu zo aangeleerd:
98 x 32 = 98 x 30 + 98 x 2 = ...

Maar makkelijker is inderdaad:
98 x 32 = 100 x 32 - 2 x 32 = 3200 - 64 = 3136

Onze staartdelingen kunnen ze inderdaad niet, maar het doel is om een deling te maken en niet om onze oude manier van staartdelingen oplossen te gebruiken. Als ze het maar op de nieuwe (inzichtelijke) manier kunnen: tegenwoordig moet alles didactisch verantwoord zijn :wink: .
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Voor leerkrachten, begeleiders en studenten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron