Wanneer de cijfers door het hoofd heen zweven en het mannetje steeds de verkeerde pakt, en er steeds een file staat en het kastje met de getallen op slot zit...kan het kind meestal niet goed rekenen!
Vreemd? Nee, dat zijn uitspraken die we dagelijks horen van kinderen en/of volwassenen.
Ze hebben een manier aangeleerd om informatie op te nemen, te verwerken, op te slaan en wer te gebruiken. Maar als bovengenoemde (voorbeeld) verstoringen ervoor zorgen dat dat niet soepel verloopt gaat dat niet optimaal.
Door iedereen bewust te maken van leerstrategieen; hoe doe jij het.. en ook bewust te maken dat ze daar zelf invloed op hebben...kunnen ze die zelf veranderen.
Bijvoorbeeld: nou dan plak ik ze vast en zet ze voorin, dan stuur ik het mannetje weg, zorg ik dat er geen slotje op het kastje is...
Allemaal oplossingen waar ze zelf mee komen, heel bijzonder.
Daarom effectief en blijvend resultaat.
Methode heet de matriXmethode en is door iedere leerkracht o.a. via Son Ijsselgroep te volgen, blz. 74 van de nieuwe gids.