Waarom toch zo moeilijk doen?

Wat kan een school doen?
Hoe kom ik aan informatie over dyscalculie?

Moderators: Sébastien, Renée

Waarom toch zo moeilijk doen?

Berichtdoor Daantje » 16 Mrt 2005 15:20

hallo allemaal.

Ik ben geen leerkracht of begeleider maar ik was een gewone student die dat wel wilde worden. (lees mijn verhaal dyscalculie voor volwassenen onder de naam Daantje)
Ik vraag mij toch echt af waarom leerkrachten niet weten wat dyscalculie is?? worden jullie tegenwoordig niet meer bijgeschoold?? het is van groot belang dat jullie weten wat dat is,en hoe je het gemakkelijker kunt maken voor kinderen in jullie klas. in begrijp ook niet waar de leerkrachten in het MBO zo moeilijk over doen?? als je een been breekt krijg je toch ook een rolstoel,als je slecht hoort krijg je toch ook een hoorapparaat,als je slecht kunt zien krijg je toch ook een bril,als je dyslexie hebt zijn er ook 1001 mogelijkheden maar als je dyscalculie hebt en dus niet kan rekenen mag je geen rekenmakchine gebruiken!!! waar hebben ze die dingen anders voor uitgevonden?? dus leerkrachten let aub goed op de kinderen want naast dylexie bestaad dyscalculie ook nog wat zeker net zo belangrijk is om aandacht te krijgen.
Kijk anders eens op de site www.balansdigitaal.nl daar kun je als leerkracht, ouder of kind zelf gratis informatie aanvragen.

Met Vriendelijke Groetjes Danee
Daantje
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 Nov 2004 11:34
Woonplaats: venlo

Berichtdoor Sébastien » 16 Mrt 2005 18:11

Hoi Danee,

ik begrijp je verontwaardiging. Ik heb zelf ook een meisje (15/16 jaar) in de klas gehad die aardig verontwaardigd was omdat haar vorige wiskundedocenten niet wisten wat dyscalculie was. Voor haar was ik de eerste die hier wel van gehoord had.
Ik ben het sowieso met je eens dat een wiskundeleraar moet weten wat dyscalculie is, want als die het al niet weet, wie dan wel? Maar moeten andere docenten zoals een geschiedenis docent dat ook weten?
Mijn opleiding tot wiskundeleraar gaf mij wel de mogelijkheid om me te verdiepen in dyscalculie, maar dat was zeker niet verplicht.

Als docent/leraar word je opgeleid om de stof op een begrijpelijke en 'verstandige' manier uit te leggen. Wij worden niet opgeleid om 'probleemkinderen' goed te kunnen helpen. Daar heb je namelijk een heel ander specialisme voor nodig: Remedial Teachers of psychologen zijn dáár weer voor opgeleid. Die kunnen je ook echt helpen. Een leraar moet alleen 'even' een seintje geven aan bijvoorbeeld de ouders van het kind of een remedial teacher als er dingen problematisch verlopen. Tijdens het 'leraar zijn' heb je in de klas ook nauwelijks tijd om extra tijd te schenken aan een kind met dyscalculie. Om zo'n iemand goed te kunnen begeleiden heb je immers heel veel tijd nodig!

Maar vergeet niet dat dyscalculie niet de enige leerstoornis of ontwikkelingsstoornis is. Zo kan ieder kind weer wat anders hebben. Denk aan Dyslexie, NLD, ADHD, ADD, Dysfasie, Autisme. En zo zijn er nog veel meer! Je kunt niet verwachten dat iedere leraar precies weet wat ie moet doen als er een kind met zo'n stoornis bij hem in de klas komt.

Groeten,
Sébastien
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Daantje » 16 Mrt 2005 21:03

hoi

opzich ben ik het wel met je eens.
en ik begijpr heel erg goed dat leraren niet altijd tijd hebben om op alle kinderen te letten. daarom zijn er onderwijsassistentes waar ik voor aan het leren was om de leraar te ondersteunen.
ik heb zelf stage gelopen op eens basisschool dus ik weet ervan.
niet iedereen hoeft ervan te weten zoals een geschiedenis leraar wat jij aangeeft dat klopt.
maar we zijn geen probleem kinderen, dat is nou juist hoe mensen ons vaak zien.
en natuurlijk zijn er nog meer leerstoornissen dat weet ik.
maar overal waar ik het vertel lijkt het alsof ze er nog nooit van gehoord hebben. ik ben zelf 20 jaar en gedwongen moeten stoppen met de opleiding onderwijsasistent wat ik heel erg jammer vind want dat vind ik echt super leuk.
ik mocht absoluut geen rekenmachine gebruiken en moest daarom maar stoppen, nog steeds ben ik ontzettend kwaad waarom mag dat in hemelsnaam niet?? mensen trekken gelijk conclusie's en dat is erg.
wat het erge is. ik was informatie gaan zoeken zodat ik mijn opleiding elders kon afmaken. wat kreeg ik te horen: kun je geen andere school zoeken! MBO scholen willen geen mensen met een leerstoornis. want van elke student die een diploma haalt krijgen zij geld. en mensen met een leerstoornis (hebben volgens hun minder kans op slagen) dus ook geen geld. er wordt veel te veel naar cijferstjes gekeken en helemaal niet meer naar de mensen zelf dat is erg. en ik begijp nog steeds niet waarom het een taboe is om een rekenmachine te gebruiken?? waar hebben ze die dingen anders voor uitgevonden??
ik begrijp jou verhaal dus wel uit oogpunt van de leerkracht.
ik heb dik anderhalf jaar de opleiding onderwijsassistent gedaan en 2 stage's. maar op het MBO is het dus een regelrechte ramp.
en of ik een school vind die mij wil aannemen weet ik ook nog niet ze doen allemaal heel moeilijk.
ze moesten eens weten hoe moeilijk dat voor mij is om nergens te worden aangenomen.

groetjes
Daantje
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 Nov 2004 11:34
Woonplaats: venlo

Berichtdoor Daantje » 16 Mrt 2005 21:16

o,ja wat ik ook nog wilde zeggen.
als je een leerling in de klas krijgt die dyscalculie heeft of een andere leerstoornis dan verwacht ik inderdaad dat die leraar weet hoe die daar mee om moet gaan. dat is niets teveel gevraagd. vind ik ook niet meer als normaal. een leerkrachr zal echt niet een hele klas met kinderen hebben die allemaal een andere leerstoornis hebben. en als er zich kinderen voordoen die wel een leerstoornis hebben dan verwacht je toch wel van die leerkracht dat die weet hoe die daarmee om moet gaan. staat een beetje stom als je dat als leerkracht niet weer. het hoeft niet het hele team te zijn van een school maar de desbetreffende leerkracht hoort dat wel te weten. vroeger heb ik ook remedial teaching gehad en remelka en nooit kwam ik vooruit met rekenen. nu ik 20 ben weet ik dat ik dyscalculie heb. een school hoeft voor mij geen bijlessen meer te regelen of remedial teaching is allemaal niet nodig ze hoeven dus ook geen extra tijd in me te steken. het enige wat ze moeten doen is mij een rekenmachine laten gebruiken dat is alles. het staat zelfs in mijn verklaring dat ze dat moeten doen en dat zijn ze bij de wet ook verplicht. dus waarom doen ze zo moeilijk vraag ik me af????
Daantje
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 Nov 2004 11:34
Woonplaats: venlo

Berichtdoor Sébastien » 16 Mrt 2005 22:05

maar we zijn geen probleem kinderen, dat is nou juist hoe mensen ons vaak zien.

Probleemkinderen is voor mij een algemene term. Ik kan je verzekeren dat iemand met ADHD voor mij een groter probleem is in de klas dan iemand met dyscalculie.
Maar als je dyscalculie hebt, ben je in zoverre een probleemkind dat je extra aandacht nodig hebt. Als je die niet krijgt dan kunnen er twee dingen gebeuren:
- je gaat je helemaal afsluiten (vermijdingsgedrag) of
- je gaat juist opvallen (opscheppen of andere dingen in de klas doen)
Voel jij je aangesproken in één van deze twee dingen?

ik begijp nog steeds niet waarom het een taboe is om een rekenmachine te gebruiken?? waar hebben ze die dingen anders voor uitgevonden??

Had je hier op de middelbare school ook veel last van? Meestal zullen er in een jaar maar een paar toetsen zonder rekenmachine worden gegeven. Vaak kàn je hem niet eens nuttig gebruiken op een toets. Wij geven zo'n toets waarbij je geen rekenmachine mag gebruiken vooral om de dingen die je op de basisschool hebt geleerd 'niet teveel te vergeten'. Maar bij jou zou het dan dubbel in je nadeel werken :?
Niet voor iedereen met dyscalculie heeft een rekenmachine zin. Maar het lijkt me inderdaad onzinnig om het jou te verbieden met zo'n dyscalculie-verklaring.

MBO scholen willen geen mensen met een leerstoornis. want van elke student die een diploma haalt krijgen zij geld.

Tja...ik begrijp die scholen wel, maar zo hoort het natuurlijk niet. Zolang dit het beleid is van het ministerie van onderwijs kun je hier weinig tegen doen. Gewoon je best blijven doen en wie weet dat het met een forse extra inzet toch gaat lukken met de opleiding die je wilt doen. En blijf je opleiding confronteren met je dyscalculie-verklaring!
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Daantje » 17 Mrt 2005 11:05

hoi

ik voel me tot die 2 dingen niet aangesproken, ik heb daar naar mijn weten geen last van.
op de middelbareschool heb ik daar geen last van gehad, met wiskunde haalde ik altijd hoge punten maar dat kwam omdat je daar een rekenmachine bij kon gebruiken. op het MBO kreeg ik daar weer last van. dus hard vechten op ergens aangenomen te worden zal het zeker lukken.

groetjes
Daantje
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 Nov 2004 11:34
Woonplaats: venlo

Berichtdoor Renée » 17 Mrt 2005 16:43

Tuurlijk lukt het je!

Toevallig net een telefoontje gehad van een moeder met een dochter met dyscalculie......met verklaring en al op zak.
Net als jij moet er hard gevochten worden om voor zichzelf op te komen, terwijl er niet veel wordt gevraagd; een beetje meer tijd of een rekenmachine en op z'n minst aandacht en begrip.
Soms denk ik wel eens dat er een soort moeheid ontstaat voor allerlei leerstoornissen bij de leerkrachten. Dyscalculie wordt daarom ook wel eens als een 'modediagnose' bestempeld denk ik.

Ga zeker door met het vechten voor jezelf. Het gaat lukken, alleen is de weg wat langer en met meer hobbels :)
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Liz » 31 Mrt 2005 11:54

Ha Danee!
Ook ik begrijp je verontwaardiging en ik heb zelf ook het onbegrip over dyscalculie meegemaakt. Mijn school wilde bepaald niet meewerken aan aanpassingen en er is ook behoorlijk wat moeite gedaan om mij van school af te krijgen. Kennelijk vormde dit voor hen een betere optie dan kennis nemen van dyscalculie.
Op zich kan ik wel begrip opbrengen voor mensen die de leerstoornis niet kennen, echter niet voor mensen die geen moeite doen het te begrijpen zoals mijn docent statistiek.
Mijn punt is echter dat ik door ben gegaan met vechten en het gevecht uiteindelijk gewonnen heb. Ik weet zeker dat dat jou ook zal gaan lukken!
"Life's acquired a dimension that's quite beyond comprehension"--Amour
Gebruikers-avatar
Liz
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 15 Apr 2004 9:49
Woonplaats: Venlo

Berichtdoor Renée » 04 Apr 2005 8:00

Hoi Liz, leuk je weer eens te zien :)
Jullie zijn allemaal super-vechters...fantastisch! Duim op
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Annatjuh19 » 08 Mei 2006 22:56

Nee klopt....De leerkrachten weten echt niet wat het is...Volgens mij heeft niemand er ooit van gehoord...Als je het zegt, weet niemand zowat wat het is...

Ik vind het eigenlijk niet kunnen, over elke leerhandicap weet iedereen wel wat van, maar van deze niet....
Annatjuh19
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 08 Mei 2006 21:59

Berichtdoor Renée » 09 Mei 2006 11:39

Heel langzaam komt er toch iets van herkenning en erkenning. Zeker bij de scholen.
Waarom zou immers dyslexie wel kunnen en dyscalculie niet....?

Ik denk ook dat het een kwestie van geld is. Het kost geld om leerlingen te begeleiden met een leerprobleem. Dus aan erkenning van dyscalculie zit een prijskaartje...zo lang mogelijk uitstellen dus! :shock:
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Annatjuh19 » 09 Mei 2006 13:06

Renée schreef:Heel langzaam komt er toch iets van herkenning en erkenning. Zeker bij de scholen.
Waarom zou immers dyslexie wel kunnen en dyscalculie niet....?

Ik denk ook dat het een kwestie van geld is. Het kost geld om leerlingen te begeleiden met een leerprobleem. Dus aan erkenning van dyscalculie zit een prijskaartje...zo lang mogelijk uitstellen dus! :shock:



Nou op alle scholen waar ik zit en heb gezeten hebben ze er nooit van gehoord...Op deze waar ik nu zit, is het iets meer bekend maar ook niet echt. Dyscalculie komt minder voor dan dyslexie en andere dingen...
Annatjuh19
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 08 Mei 2006 21:59

Berichtdoor Sébastien » 09 Mei 2006 15:41

Annatjuh19 schreef:Nou op alle scholen waar ik zit en heb gezeten hebben ze er nooit van gehoord...Op deze waar ik nu zit, is het iets meer bekend maar ook niet echt. Dyscalculie komt minder voor dan dyslexie en andere dingen...

Dyscalculie komt even vaak voor als dyslexie, maarja als niemand weet wat dyscalculie is, worden ze ook niet gevonden...

Renée schreef:Ik denk ook dat het een kwestie van geld is. Het kost geld om leerlingen te begeleiden met een leerprobleem. Dus aan erkenning van dyscalculie zit een prijskaartje...zo lang mogelijk uitstellen dus! :shock:

Ik denk dat geld deels een probleem is. Gebrek aan kennis is denk ik het grootste probleem. Maargoed de inhaalslag is aanstaande lijkt me :). Helaas is geduld een schone zaak...
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Annatjuh19 » 09 Mei 2006 22:29

Sébastien schreef:
Annatjuh19 schreef:Nou op alle scholen waar ik zit en heb gezeten hebben ze er nooit van gehoord...Op deze waar ik nu zit, is het iets meer bekend maar ook niet echt. Dyscalculie komt minder voor dan dyslexie en andere dingen...

Dyscalculie komt even vaak voor als dyslexie, maarja als niemand weet wat dyscalculie is, worden ze ook niet gevonden...

Renée schreef:Ik denk ook dat het een kwestie van geld is. Het kost geld om leerlingen te begeleiden met een leerprobleem. Dus aan erkenning van dyscalculie zit een prijskaartje...zo lang mogelijk uitstellen dus! :shock:

Ik denk dat geld deels een probleem is. Gebrek aan kennis is denk ik het grootste probleem. Maargoed de inhaalslag is aanstaande lijkt me :). Helaas is geduld een schone zaak...


Tjah ik weet het niet, het komt natuurlijk niet zoveel voor als andere leerhandicaps...
Maar ik vind het wel een hele slechte zaak, vooral bij heel veel kinderen wordt het pas later geconstateerd...
Annatjuh19
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 08 Mei 2006 21:59


Terug naar Voor leerkrachten, begeleiders en studenten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten