Een verkennend onderzoek, door Sébastien Brunekreef

Wat kan een school doen?
Hoe kom ik aan informatie over dyscalculie?

Moderators: Sébastien, Renée

Een verkennend onderzoek, door Sébastien Brunekreef

Berichtdoor Renée » 08 Feb 2005 10:33

Een verkennend onderzoek

Dat rekenen en wiskunde door velen als een moeilijk vak wordt gezien zal niemand verbazen, en dat de één beter is in rekenen dan de ander ook niet. Waar men vaak niet bij stil staat is dat sommige mensen niet alleen moeite hebben met rekenen, maar eigenlijk bepaalde rekenvaardigheden nooit of zeer moeilijk zullen kunnen verkrijgen. Niet omdat ze dom zijn, of lui zoals vaak wordt gedacht, maar omdat deze mensen een bepaalde stoornis bezitten, (ontwikkelings)dyscalculie genaamd. Het is niet alleen een rekenprobleem, maar juist een rekenstoornis.

In tegenstelling tot dyslexie (vrij vertaald als ‘woordblindheid’) waar vrij veel onderzoek naar is gedaan, is dat bij dyscalculie (vrij vertaald als ‘cijferblindheid) veel minder het geval. Dit verklaart wellicht de onbekendheid van deze rekenstoornis bij het grote publiek. In relatie tot mijn onderzoek naar het onderwerp dyscalculie ben ik talloze vragende gezichten tegengekomen na het vragen over informatie omtrent dit onderwerp. Niet alleen de betekenis van het woord ontbreekt bij velen, maar eveneens het uitspreken van dyscalculie gaf de nodige problemen.
Met dit onderzoek heb ik het volgende doel voor ogen: grotere bekendheid met het woord en het begrip dyscalculie en met name voor hen die beroepsmatig met kinderen en mensen in aanraking komen die dyscalculie hebben. Vanzelfsprekend vallen hier wiskundedocenten en remedial teachers onder, maar ook voor andere docenten van het primair en het secundair onderwijs en andere geïnteresseerden is dit onderzoek bedoeld.

Ik probeer dit onderzoek zoveel mogelijk op feiten te baseren daar correcte informatie in ieders belang is, zeker bij een onderwerp waar enerzijds nog betrekkelijk weinig over bekend is, en anderzijds waar veel verkeerde en onjuiste informatie (vooral op het Internet) over te vinden is. Voorzichtigheid in analyses en aannames is dus bij dit onderwerp niet overbodig, daar ook vele ‘experts’ geconfronteerd worden met nieuwe informatie en inzichten omtrent dyscalculie.

Sébastien Brunekreef

[url=http://sebastien.brunekreef.com/dyscalculie/Dyscalculie_een_verkennend_onderzoek_versie3.pdf]Klik hier om het hele verslag te lezen
[/url]
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Wie is Sebastién Brunekreef?

Berichtdoor Sita » 10 Feb 2005 19:51

Dag Renée,

Wat fijn, zoveel gedetailleerde informatie over dyscalculie door het plaatsen van het verkennend onderzoek van Sebastién Brunekreef.

Ik wil het graag helemaal lezen, maar er ontbreekt nog belangrijke informatie. Om een inschatting te kunnen maken van de betrouwbaarheid van tekst, wil ik altijd weten welke achtergronden (ervaring, beroep, opleiding, onderzoeksmethoden etc.) de schrijver heeft.

Dat kon ik hier niet terugvinden in het begin of het eind van de tekst.

Weet jij er misschien meer van?

Groet van Sita Wignand
Gebruikers-avatar
Sita
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 06 Feb 2005 21:45
Woonplaats: Overijssel

Nadere informatie

Berichtdoor Sébastien » 11 Feb 2005 0:48

Dag Sita Wignand,

onlangs heb ik de webmaster van deze site (Renée) laten weten dat ik me behoorlijk had verdiept in het onderwerp dyscalculie. Tijdens mijn opleiding* voor 2e graads wiskunde docent** aan de EFA (Educatieve Faculteit Amsterdam) ben ik in mijn stageperiode(s) leerlingen tegengekomen die het 'etiket' dyscalculie hadden gekregen. Veel verder dan het feit dat dat een rekenstoornis was kwam ik toen niet. Verder was er ook niemand die mij hierin de nodige uitleg kon geven, want goede informatie omtrent dyscalculie is nog steeds erg schaars! Mijn opleiding voorzag in een mogelijkheid om dit onderwerp met begeleiding uit te diepen.

* Hiervoor heb ik 2 jaar aan de Leidse universiteit wiskunde gestudeerd.
** Na het schrijven van dit verslag heb ik een volledig jaar wiskunde gedoceerd in Purmerend waarvan weer 1 leerling met het etiket dyscalculie.

Omdat ik toen vrijwel niets over dyscalculie wist, ben ik mij eerst gaan oriënteren: ik ben op zoek gegaan naar informatie omtrent dit onderwerp uit ALLE mogelijke bronnen.
Hieronder versta ik:
- ik ben naar de Koninklijke bibliotheek in Den Haag geweest om alle artikelen waar over dyscalculie gesproken wordt op te vragen
- ik heb zoveel mogelijk websites geanalyseerd (Nederlandstalige, Engelstalige en enkele Franstalige)
- ik ben op zoek gegaan naar boeken die waar dan ook over de wereld geschreven zijn over dyscalculie
- De Nederlandstalige boeken en Engelstalige boeken die bestelbaar waren heb ik gelezen
- Die paar schaarse leerlingen die het etiket dyscalculie hadden gekregen op de school waar ik stage liep heb ik een enquête laten invullen

Pas na het verzamelen van meerdere maanden aan informatie ben ik begonnen om de feiten zo goed mogelijk weer te geven. Hier heb ik ongeveer 9 maanden en ruim 400 uur voor uitgetrokken. Uiteindelijk is mijn verslag nog gecontroleerd door een wiskundecollega (voor de wiskundige invalshoek) en een RT'er alsook Nederlands docente (voor de taalkundige en leerproblematieke invalshoek). Tenslotte is dit verslag beoordeeld door mijn begeleider aan de EFA (voor zover relevant; hij heeft voor mijn 2e versie van het verslag een 9 gegeven). Versie 3 heb ik gecompleteerd met verbeterde leesbaarheid van de artikelen (in de bijlagen), een aantal kleurenprints en een CD-rom [dit is natuurlijk alleen relevant als je de papieren versie in handen hebt!]

Aangezien mijn verslag sindskort online staat heb ik geprobeerd om de meeste informatie die ik heb online te zetten op mijn website. Dit is dus grofweg de gehele inhoud van de CD-rom die in het papieren verslag zit. http://sebastien.brunekreef.com/dyscalculie

Let wel! Dit is een VERKENNEND onderzoek en gaf de informatie aan die tot ongeveer 7 november 2003 voorhanden was. Desalnietemin beweer ik niet compleet te zijn, maar vooral een GROTE opstap te zijn voor mensen die zich nog verder willen verdiepen in dit intrigerende onderwerp. De wereld zit niet stil dus er zal wellicht nog veel meer informatie zijn bijgekomen. Enkele interessante informatie hieromtrent is ook op mijn website te vinden.

Nu 1,5 jaar verder heb ik natuurlijk weer nieuwe inzichten verkregen die voor aanpassingen c.q. toevoegingen vatbaar zijn. Wellicht dat er ooit nog een 4e versie van dit verslag komt. Als er mensen zijn met verbeteringen, dan zal niet alleen ik daar heel blij mee zijn, maar ook de mensen die het daarna weer lezen.

Tot slot: zie mijn verslag als beginpunt en vervolg daarna uw eigen weg, dan heb ik mijn doel bereikt!

Groeten,
Sébastien
Laatst gewijzigd door Sébastien op 27 Feb 2005 0:04, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor Renée » 11 Feb 2005 8:43

Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord, Sébastien.

Sita, ik hoop dat je met zijn antwoord voldoende informatie hebt gekregen.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Antwoord voor Sebastién

Berichtdoor Gast » 11 Feb 2005 19:45

Dag Sebastién,

Hartelijke bedankt voor je gedetailleerde antwoord. Eigenlijk heb je heel intensief en volledig gedaan waar ik op kleine schaal mee was begonnen, nml. informatie verzamelen over dyscalculie om de zin van de onzin te kunnen onderscheiden en om te weten hoever de kennis gevorderd is.

Daarnaast ben ik benieuwd wat anderen merken van de invloed van dyscalculie op het dagelijks gedrag van kinderen en volwassenen. Ik ben al een en ander tegengekomen: slecht geheugen, niet veel opdrachten tegelijk kunnen aannemen (opdrachten als: ga je jas ophangen, ruim gelijk je tas op en neem als je terug komt even een pak koekjes mee uit de kelder), rijbewijs halen is lastig etc.
Voor mij betekent goede informatie dat ik zekerheid heb in gesprekken met de mensen met wie we de komende jaren te maken hebben nu mijn dochter met dyscalculie het voortgezet onderwijs ingaat en daarnaast probeer ik uit te sluiten of bevestigd te krijgen dat ik ook dyscalculie heb. Ik heb vroeger wel eens gedacht dat er iets mis was met mij, ik begin te bgrijpen waar dat vandaan kwam.

Ik ga je verkenning rustig lezen en laten inwerken.
Dankjewel.

Groet van Sita
Gast
 

Berichtdoor Renée » 26 Feb 2005 14:57

Volgens mij is er niets mis met je, Sita :)
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland


Terug naar Voor leerkrachten, begeleiders en studenten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron