Wat kan een school doen?

Wat kan een school doen?
Hoe kom ik aan informatie over dyscalculie?

Moderators: Sébastien, Renée

Wat kan een school doen?

Berichtdoor Renée » 09 Jan 2005 13:33

Veel laten werken met concreet materiaal

Visualiseren van de opdrachten.

Een duidelijke en eenduidige oplossingsstrategie.

Gebruik laten maken van hulpmiddelen: tafelkaart, breukenlijn, honderdveld e.d.

De som eerst voordoen, dan samen doen en uiteindeljk zelf laten doen.

Geef extra tijd voor toetsen.

Uit het rekentijdschrift volgens Bartjens

1. Als kinderen uitvallen bij sommen die ze uit het hoofd moeten uitrekenen, sta dan toe dat ze tussenoplossingen noteren. Als dat ook niet lukt, laat ze dan cijferen.
2. Ga bij elk nieuw leerstofonderdeel na de les eventjes na of de kinderen het daadwerkelijk begrepen hebben.
3. Laat kinderen nooit onverwachts een vraagstuk op het bord oplossen.
4. Formuleer duidelijke doelen (wat is basisleerstof? wat is differentiatie?)
5. Schrijf niet te veel op een blad (of sta toe dat ouders of leerlingen werkbladen verknippen).
6. Maak duidelijke onthoudbladen van alle leerstof (zodat deze makkelijker ingestudeerd kan worden).
7. Geef véél structuur (help bij het opsplitsen in deeltaken en laat de essentie zien).
8. Ga er niet van uit dat splitsingen, tafels, formules bekend zijn. Herhaal die telkens opnieuw.
9. Let op de instructietaal (zeg niet teveel tegelijk). Ondersteun instructie met een tekening (of visualiseer op een andere manier).
10. Moedig leerlingen aan om vragen te stellen over dingen die ze niet begrijpen en ga daar steeds positief en serieus op in.
11. Vul samen met het kind de agenda in en doe dit niet (in de haast) op het eind van de les.
12. Geef niet teveel huiswerk. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit! Laat kinderen nooit thuis taken afwerken waar ze in de klas niet aan toe kwamen (geef dan eerder kopieën mee van de antwoorden).
13. Kondig toetsen (en schriftelijke overhoringen) ruim van tevoren aan.
14. Maak gezamenlijk een studieplanning en voorkom dat leerlingen voor de verkeerde toets gaan studeren.
15. Geef meer tijd voor de toets (ongeveer 20%). Of schrap vragen. Of laat leerlingen eerder beginnen zodat ze wel gelijk klaar zijn met hun klasgenoten.
16. Bouw de toets geleidelijk aan op in moeilijkheidsgraad. Vraag niet alles door elkaar.
17. Laat tijdens de toets schema´s (metriek stelsel), geheugensteuntjes (onthoudbladen met de tafels, met regels), ruitjespapier en een rekenmachine gebruiken.
18. Geef openboek examens voor sommige delen van de toets.
19. Geef hints waar dit kan (probeer falen te voorkomen).
20. Laat leerlingen weten in welke opdrachten irrelevante informatie zit, zodat ze weten dat ze niet altijd elk cijfer in de opgave moeten gebruiken.
21. Gebruik geen lastige getallen met nullen, komma´s en dergelijke als het daar in het rekenvraagstuk verder niet om gaat.
22. Reken bij toepassingsvraagstukken de reken- en telfouten niet of minder zwaar mee (evenals nauwkeurigheidsfouten bij het tekenen van figuren). Twijfel je of een fout een nauwkeurigheidsfout is, laat de leerling dan zijn/haar antwoord mondeling toelichten.
23. Zet de gescoorde resultaten voor verrijkings- en verdiepingsstof niet op het rapport.

als een kind ook dyslexie heeft:
24. Val niet over spellingfouten.
25. Gebruik een groter lettertype (bijv. Arial 12 of Times New Roman 14).
26. Geef leesteksten op voorhand mee, zodat een inhoudelijke toets geen toets technisch lezen wordt.
27. Laat de computer gebruiken bij opdrachten en toetsen (incl gebruik van spellingcontrole). Laat een laptop (eventueel met een leespen) en spraakherkenningssoftware in de klas en voor huiswerk gebruiken.
28. Laat een dictafoon of cassetterecorder in de klas gebruiken.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Terug naar Voor leerkrachten, begeleiders en studenten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron