Omgaan met discalculie?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Omgaan met discalculie?

Berichtdoor Mirjam » 08 Dec 2004 14:07

Onze zoon van 11 jr. is reeds door diverse instantie's getest, en uit deze test is naar voren gekomen dat discalculie hoogst waarschijnlijk het gevolg is van zijn mindere reken resultaten op school door je de jaren heen.
We zijn al reeds vanaf groep 4 bezig en hij heeft vanaf die tijd dan ook begeleiding van een remedial teacher (en ons), om hem zo veel als mogelijk te ondersteunen met rekenen en ik moet zeggen hij kon het tot aan groep 7 redelijk bij houden met een resultaat van rond de 6- op zijn rapport. dus zou je zeggen niets aan de hand.

Nu na een paar maanden in groep 7 komt van school uit de vraag om hem een ander reken boek te geven van een lager nivo daar nu blijkt dat hij toch wel veel problemen onder vind bij met name breuken en procenten.

In samenwerking met zijn remedial teacher,school en ons hadden wij eerst besloten om dit te doen maar wij zijn bij nader inzien zijn wij toch terug gekomen op ons besluit om het toch tot aan de eerste proef sito toets in mrt 2005 uit te zingen en om te kijken wat eigenlijk zijn resultaten zijn??

Bij ons is nu de twijfel doen wij hier nu goed aan?
omdat dit onze zoon erg onzeker maakt, maar we weten en zeggen hem dat hij zich daar niet zoveel zorg over moet maken want het is bekend bij school dat hij discalculie heeft ,alleen is dit nog niet schirftelijk bevestigd.

Maar daar gaan we aan werken om dat voor elkaar te krijgen voor dat hij naar het voorgezet onderwijs gaat.
Mirjam
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 08 Dec 2004 13:33

Berichtdoor Renée » 09 Dec 2004 17:25

Dag Mirjam, Welkom op het forum,

Is bij uw zoon dyscalculie geconstateerd na een test?

Moeilijk te zeggen wat u moet doen.....misschien is met wat extra hulp / remedial teaching breuken en procenten toch nog op een redelijk peil te brengen? Indien uw zoon door de jaren heen redelijk gepresteerd heeft met rekenen is het misschien toch mogelijk om hem iets verder te brengen.
Met een wat makkelijker boek kan misschien het zelfvertrouwen weer opgebouwd worden van uw zoon. Ik denk dat hij gewoon aan de cito toets kan meedoen ook al rekent hij uit een ander boek?

Met een dyscalculie verklaring is het mogelijk om meer tijd te krijgen bij een rekenonderdeel. Het zou fijn zijn als u die verklaring zou kunnen krijgen als uw zoon dyscalculie heeft.
Hier leest u er meer over: http://www.dyscalculie.org/forum/viewtopic.php?t=61

Veel succes met uw zoon, laat ons nog maar eens weten hoe het met hem gaat.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Sita » 07 Feb 2005 19:42

Dag Mirjam,

Hoewel het inmiddels al februari is, heb ik het mijn dochter toch nog gevraagd, maar die leek het niet zo'n goed idee. Als de stof te hoog gegrepen is en het tempo idem dito, dan sta je als kind elke dag voor een onmogelijke opdracht. Namelijk om iets te doen wat je niet kan. Dat is erg zwaar en een aanslag op je zelfvertrouwen. Het kan uiteindelijk op sociaal-emotioneel gebied veel schade aanrichten.

Ook zonder (officiële) dyscalculieverklaring kan een kind voor de Cito extra tijd krijgen. Ik heb er over gemaild met de Cito voordat onze dochter de eindcito zou gaan doen. Cito heeft een eigen site.

De hoeveelheid extra tijd die gegeven mag worden, dient door de docent zelf bepaald te worden. Het is naar eigen inzicht van de docent. Deze kan dit eventueel in overleg doen met de Remedial Teacher. De extra tijd hoeft niet bij het Cito aangevraagd te worden.
Wij achten een RT-er voldoende kundig om hierover te oordelen.
Mocht de docent zelf nog vragen hebben naar aanleiding van uw gesprek, dan kan deze altijd contact met ons opnemen.


Ik heb mijn dochter gevraagd of ze het prettig zou vinden om extra tijd te krijgen (het valt natuurlijk wel op in een klas, daar moet een kind zich nog wel prettig bij voelen). Ze dacht zelf aan 15-30 min. extra zodat ze wat meer af kon krijgen, haar RT-er stelde dit ook voor, met daarbij een gesprekje om Franka duidelijk te maken dat ze haar hoofd niet moest breken (in de extra tijd) over sommen die toch te moeilijk leken. Toen puntje bij paaltje kwam, bleken de sommen behoorlijk pittig. Ze was zo slim om de moeilijkste over te slaan (gokken), waardoor ze voldoende tijd over had om de sommen die ze wel gehad had (dat waren er niet zo veel) rustig te kunnen maken.

Met vriendelijke groet

Sita Wignand[/i]
Gebruikers-avatar
Sita
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 06 Feb 2005 21:45
Woonplaats: Overijssel

Berichtdoor Renée » 07 Feb 2005 20:08

Dag Sita, welkom op het forum.

Hartelijk dank voor uw "cito bijdrage"! Fijn om verhalen uit de praktijk te horen.
Fijn dat u en de remedial teacher uw dochter zo goed heeft bijgestaan. Dat heeft haar vast geholpen :)
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron