Wat is de beste leeftijd om een kind te testen?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Wat is de beste leeftijd om een kind te testen?

Berichtdoor claire2 » 02 Dec 2004 17:17

Mijn dochter is 7 jaar en zit in groep 4 van de montessorischool. Met lezen, schrijven en taal scoort ze bovengemiddeld, maar rekenen is een drama. Ondanks dagelijks oefenen (ook thuis) blijft ze moeite hebben met sommen tot 20 en blijft tellen. Van vermenigvuldigen en delen snapt ze helemaal niets. Ze vindt het rekenen ook vreselijk.
Volgens mij heeft ze dyscalculie. En ik zou dit graag laten diagnotiseren in samenspraak met de school natuurlijk.
We willen er graag op tijd bij zijn om evt. maatregelen te nemen. Wat is de meest ideale leeftijd om een kind te laten testen?
claire2
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 02 Dec 2004 17:09

Berichtdoor Renée » 04 Dec 2004 14:13

Beste Claire, welkom op het forum.

Er wordt gezegd dat het zeer vroeg testen van kinderen geen zin heeft.
Ik heb daar eigenlijk geen commentaar op, een professionele "tester" zou daar antwoord op moeten geven. Ik probeer dat uit te zoeken.

Vanaf groep 3/4 denk ik dat het wel kan. Om een schoolloopbaan met problemen te vermijden is dat wel belangrijk.
Het is wel van belang problemen die u ziet met de leerkracht te bespreken. Vragen in hoeverre uw dochter geautomatiseerd is en wat precies de problemen zijn. Misschien is het tijdelijk in een ander rekenprogramma werken ook een oplossing , Maatwerk bijvoorbeeld.
Op de volgende link is meer informatie te vinden: http://www.maatwerkrekenen.nl Ook de leerkracht weet welke programma's er zijn voor kinderen met rekenproblemen.

Als er ernstige problemen blijven is testen de beste oplossing. Een gz psycholoog kan eventueel een dyscalculie verklaring uitgeven.

Veel succes!
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor Katrien » 07 Dec 2004 20:13

Hoi Claire,

Ik ben zelf getest op mijn 7e. Wat erg fijn is dat je dan weet tegen wat je moet vechten. Je kan dan met een remedial teacher (bij mij was het toen een logopedist omgeschoold tot...) een soort van plan uitwerken hoe je het kind het beste kan helpen (bijv. met ezelsbruggetjes)
Ook is het dan fijn dat het kind niet de kans krijgt om verkeerde manieren van rekenen zichzelf aan te leren ( bij mij was het er al ingeslopen...)

veel succes :wink:

Greetz, Katrien
Gebruikers-avatar
Katrien
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 06 Dec 2004 21:20
Woonplaats: Essen


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron