Na jaren van onbegrip eindelijk een beeld, en nu?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Na jaren van onbegrip eindelijk een beeld, en nu?

Berichtdoor melissa » 11 Nov 2004 23:49

Hallo allemaal.

Mijn dochter zit in groep zes. Al vanaf groep twee heeft ze problemen op school. Ze ging niet over naar groep drie omdat ze volgens de juf nog te speels was. Vanaf groep drie begon het echte schoolleven en al snel liep ze achter en kregen we soms huiswerk mee. Haar rapporten waren toch nog wel positief en ons werd alleen verteld dat we meer moesten oefenen met lezen.
Toch had ik al een tijdje het gevoel dat er iets niet klopte. School noemde het desintresse vanuit het kind en dat ze liever andere dingen deed, wij namen dat aan. Toen ik aandrong op een test bleef men afhoudend en vond dat iets te voorbarig.
Eind vorig leerjaar had ze een heel slecht rapport. Het zou desintresse zijn en gebrek aan concentratie.
Begin dit jaar wilde ik haar naar een andere school doen en daar schrok men van de test die ze daar afnamen. Ze zat qua nivo op begin groep drie. Nu zit ze nog wel steeds op haar oude school en zijn ze blijkbaar erg geschrokken van het resultaat van de andere school (volgen jullie het nog?)
Nu zit ze in het begin van groep zes en nu, na weken van eigen testen zijn ze erop gekomen dat het wel eens dyscalculi kan zijn. Ik heb de site ervan opgezocht en er ging een wereld van herkenning voor mij open. Ik heb het arme kind konstant op de nek gezeten en haar verweten dat ze geen zin had in school.
Ik wist van het bestaan van dyscalculi neit af en heb nooit het idee gehad dat het zo ernstig was, mede omdat de (meerdere) leraren hetzelfde uitspraken over desintresse vanuit het kind zelf.
Op school hebben ze nu een heel programma voor haar uitgedraaid en heeft ze elke dag een half uur apart les. Bovendien draait ze met sommige hoofdstukken apart mee in groep vijf.
Volgens de huisarts moet ik een test afdwingen via school maar volgens mij vinden ze het wel goed zo.
Kan ik het dan op eigen houtje doen?
Jullie begrijpen dat mijn verslagenheid heel groot is omdat de school zo lang het probleem heeft onderkent. Ik maak mij grote zorgen over de toekomst. Wat kan ik er nu mee? En wat is mijn volgende stap?

gr, Melissa
melissa
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 11 Nov 2004 23:33

Berichtdoor Renée » 12 Nov 2004 9:52

Beste Melissa, Welkom op het forum.

Ik kan bijna niet geloven dat een kind op die leeftijd desinteresse heeft of lui is.
Meestal lijkt dat zo, maar vaak zit er iets anders achter. Het is belangrijk dat uit te vinden.
Ook het gevoel van een ouder is heel belangrijk en wordt soms onderschat of afgedaan als overbezorgd.

Volgens de huisarts moet ik een test afdwingen via school maar volgens mij vinden ze het wel goed zo.
Kan ik het dan op eigen houtje doen?
Jullie begrijpen dat mijn verslagenheid heel groot is omdat de school zo lang het probleem heeft onderkent. Ik maak mij grote zorgen over de toekomst. Wat kan ik er nu mee? En wat is mijn volgende stap?


Ik denk wel dat u aan de school kunt vragen om een onafhankelijke test. De uitslag van zo'n test is belangrijk voor de rest van de schoolcarrière van uw dochter. ALS ze dyscalculie heeft kan een erkende gz psycholoog een dyscalculie verklaring afgeven. Op een verdere opleiding kan ze dan extra tijd of andere hulp krijgen.

Ook op eigen houtje kunt u zo'n test aanvragen, maar dan zijn de kosten hoog. Ik vind dat de school u zou moeten helpen.

Dyscalculie is niet het einde van de wereld, met hulp kan er enorm veel bereikt worden. Leest u maar eens op dit forum wat men allemaal kan :) (Bij dyscalculie voor volwassenen)

U bent als ouder zeer betrokken bij uw kind en dat is fantastich...jullie komen er wel doorheen :)
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor carol » 15 Nov 2004 20:52

Hoi,

Ik ben Carol en ook een moeder van een dochter die waarschijnlijk dyscalculie heeft. Ik loop al anderhalf jaar op school te lobbyen voor mijn dochter voor haar rekenproblemen. Maar elke keer krijg ik te horen, dat als het muntje valt bij haar, dat het allemaal wel goed komt. Maar het muntje wil maar niet vallen. Dus ben ik vandaag weer naar school geweest om een gesprek te krijgen met haar leraar. Hij wist mij te vertellen dat hij het had aangekaart bij de interne begeleiding en dat er vanaf nu naar gekeken werd.
Ik heb toen gezegd dat de tijd van bekijken nu voorbij is en dat er stappen ondernomen moeten worden. Affijn hetzelfde verhaal, de leraren willen er niet aan en de tijd is te kostbaar om in mijn kind te steken.
Haar lerares van vorig jaar heeft een rapport geschreven voor dit jaar over mijn dochter en daar staat al in gescheven dat zei qua reken nivo niet goed is voor groep 5, en dat haar lezen ook niet geweldig is. Ik heb vorig jaar elke 2 maanden aan de bel getrokken, maar toen was er geen plaats voor remedial theaching. Dit jaar ook weer niet alles zit vol. Ik ben vanmiddag eens gaan bellen en heb een adres in Utrecht gekregen, van de Ambulatorium van de Universiteit van Utrecht. Daar zit een Centum van Motorisch Remedial Theaching. Ze hebben daar de juiste testen met de goede "status". Dat heb je nodig om er iets mee te kunnen doen en te laten bevestigen. Als je naar een orthopedagogische psycholoog gaat moet die bij allerlei organisaties aangesloten zijn, kunnen ze de juiste testen doen.

Wel, morgen ga ik bellen, en dan word ik misschien iets wijzer.

Groetjes Carol
carol
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 15 Nov 2004 20:25

Berichtdoor Renée » 17 Nov 2004 9:07

Beste Carol, welkom op het forum!

Je pakt de problemen kordaat aan en dat is goed. In een vroeg stadium problemen aanpakken is het beste. (TE vroeg heeft ook weer z'n nadelen, maar dat is hier niet het geval)

Ik ben erg benieuwd naar het vervolg. Ik hoop dat je ons verteld hoe het verder is gegaan met je dochter en hoe de school het opgepakt heeft.
Gebruikers-avatar
Renée
Site Admin
 
Berichten: 532
Geregistreerd: 01 Sep 2003 13:51
Woonplaats: Gelderland

Berichtdoor carol » 17 Nov 2004 9:21

Hoi,

Ik ben gister dus weer terug geweest naar school.
Daar werd door de leraar verteld dat de interne begeleiding net langs was geweest om te overleggen en dat ze nu eind van de week weer een test krijgt. (dat is de laatste test uit groep 4?) In iedergeval staat ze op de lijst voor RT en dat naar aanleiding van de uitslag bekeken word of er verder getest moet worden. Er werd mij gevraagt of ik nog een week of 2 geduld heb met de stappen die ik wou ondernemen. Dat doe ik dus, en kijk even aan wat er uitkomt.

Maar voor onszelf zijn we er wel uit, wat hier ook uitkomt, wij gaan onze dochter toch laten testen, vooral ook omdat het hele uitgebreide testen zijn. Ze kijken niet alleen maar naar het rekenen, maar naar het totaal beeld van het kind met achtergrond. De testen duren 3 x een dag deel en de mensen daar komen ook een ochtend meedraaien op school en op het school plein om te kijken hoe het daar gaat en of de stof die word aangeboden ook daadwerkelijk bij onze dochter past.
Ik ben benieuwd en zal jullie op de hoogte houden.

groetjes Carol
carol
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 15 Nov 2004 20:25

Berichtdoor yOrii » 14 Jan 2005 11:18

hallo ik ben yori en 15 jaar

ik heb precies hetzelfde en ze weten er niks aan te doen het schijnt ook nog eens zeldzaam te wezen ook.

het heeft niks met lui te maken wat ze allemaal zeggen dat is onzin!!!!
ik heb zelfs extra hulp gekregen aparte begeleiding maar op een gegeven moment kon dat niet meer en zijn ze ermee gestopt.. in de 1e klas moest ik leerweg ondersteunend doen en daar was ik te goed voor nu zit ik in de 4e klas van het gelders mozaiek college Arnhem en doe de opleiding Sport Dienstverlening & Veiligheid dit heb ik altijd al willen doen en als ik slaag ga ik naar het cios in arnhem.
alleen krijg ik het probleem dat ik waarschijnlijk geen extra tijd krijg voor mijn examens...!! ik kan u verzekeren laat uw kind goed testen en laat haar veel extra hulp krijgen bij rekenen en talen want dat heb ik ook

Groetjes Yori
yOrii
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 14 Jan 2005 11:07
Woonplaats: Arnhem


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron