met dyscalculie naar het middelbaar

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

met dyscalculie naar het middelbaar

Berichtdoor tuurlijk » 28 Jul 2015 9:04

Bij mijn dochter is dyscalculie vastgesteld en een attest hiervoor werd afgeleverd. De (Belgische) lagere school past sticordi maatregelen toe. Dus tot nu toe, is er (nog) geen probleem. In België krijgt men twee jaar logo terugbetaald, daarna is het voor eigen rekening. We kunnen nog tot december genieten van terugbetaalde logopedie. Daarna zullen we moeten bekijken hoe het verder moet. Mijn dochter zit dan in het 5de leerjaar (groep 7).

Ik stel me nu al de vraag hoe het verder moet in het middelbaar. Inzicht in getallen komt immers in elk vak terug: geschiedenis, aarderijkskunde, enz. En in elke richting (zelfs humane wetenschappen of moderne talen) zit wiskunde. We hebben een attest en een verslag en sticordi maatregelen, dus we mogen ons gelukkig prijzen, maar het zal toch een zoektocht worden naar een school, die bereid is om dit allemaal toe te passen en er rekening mee te houden. Ik hoor verhalen van ouders die uren naast hun kind zitten om te herhalen, uit te leggen, cursussen te verbeteren.... Mijn man heeft zelf (waarschijnlijk) dyscalculie, dus dergelijke begeleiding zal voor mij zijn, bovenop een full-time job en een full-time huishouden.

Ik hoor over kinderen met dyslexie in ASO wetenschappen-wiskunde, maar ik hoor niets over kinderen met dyscalculie in ASO. Blijkbaar is dyscalculie nog niet zo doorgedrongen. Onze dochter heeft een IQ van 118 en zou dus in principe ASO aankunnen (mocht er geen leerstoornis zijn). Mijn man, die ook heel intelligent is, is destijds (toen dyscalculie nog niet gekend was), 2x in ASO blijven zitten voor wiskunde en is dan afgezakt naar technische. Hij is zeer tevreden met zijn technisch diploma en er is niets mis met de technische school, maar ik vrees dat mijn dochter haar goesting niet gaat vinden binnen de technische richtingen. Maar dat zullen we dan wel zien.

Zijn er hier mensen met dyscalculie die ASO hebben gedaan? Wat is hun ervaring? Welke richtingen zijn geschikt? In welke richtingen voelden jullie je thuis (dat mogen ook technische richtingen zijn) ?
tuurlijk
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 28 Jul 2015 8:42

Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron