voortgezet onderwijs school keuze

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

voortgezet onderwijs school keuze

Berichtdoor stoofje » 18 Nov 2014 19:42

Onze dochter zit in groep 8 en heeft al de hele basisschool grote moeite met rekenen. Vanaf groep 4 gaan we naar een RT-juf buiten school om.
Na groep 6 kon ze niet meer met de groep mee komen en wat ik van te voren als heel erg had bestempeld is de beste keuze ooit. Ze is samen met 2 andere kinderen op een eigen methode gekomen en ze is vrolijker dan ooit. door die keuze krijgt ze ook veel meer begeleiding op school. Maar nu staan we voor de keuze van een voortgezetonderwijsschool. Ze is getoetst op VMBO-TL en daar zijn we heel blij mee. De leraar geeft wel aan dat we goed moeten informeren naar de ondersteuning op rekengebied. Heeft iemand nog tips waar we naar moeten informeren?
Verder zeiden ze op school dat we geen dyscalculieverklaring moeten aanvragen omdat je dit kan belemmeren om in de toekomst naar het HBO te gaan. Wie weet daar iets over?

Stoofje
stoofje
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 18 Nov 2014 19:25

Re: voortgezet onderwijs school keuze

Berichtdoor Miranda en Judith » 19 Nov 2014 8:01

Klinkt precies als het verhaal van mijn dochter. Zij kwam niet verder met rekenen dan niveau groep 6. School had geen geld voor een test maar ons werd ook verteld dat ze daar alleen maar mee zou bereiken dat ze een rekenmachine mocht gebruiken en dat mocht toch al op het middelbaar onderwijs.

Bovendien had ze daar geen rekenen meer maar wiskunde. Ons werd na de cito uitslag die ook VMBO TL was wel verteld dat ze vanwege haar afwijkende lage rekenniveau in aanmerking kwam voor leerwegondersteunig op het middelbaar onderwijs.

Toen we haar later aangemeld hadden en informatie over leerwegondersteunig hebben aangevraagd werd er weer gezegd dat dat helemaal niet nodig was omdat ze goed scoorde op andere vakken en rekenen verviel en wiskunde is weer heel wat anders dan rekenen.

De eerste twee jaar heeft ze goed doorlopen op VMBO TL wiskunde was wel moeilijk want je komt toch weer die cijfers tegen en ook bij andere vakken kwam ze die tegen zoals bijvoorbeeld economie en de jaargetallen bij geschiedenis.

Andere dingen gingen ook meespelen zoals de overgang van lokaal naar lokaal ( weer al die cijfers) ze had moeite met huiswerk plannen en klokkijken . Maar in het derde jaar ( vorig jaar dus voor haar) kwam rekenen weer terug i.v.m. Die verplichte rekentoets en toen ging het helemaal fout.

Want weer kwam de schaamte en het verdriet naar boven en de faalangst. Rekenen in combinatie met wiskunde en nog eens economie heeft haar een heel zwaar jaar bezorgd en ze scoorde dan ook een 1 op haar 2F rekentoets maar dat is natuurlijk logisch.

De druk vanuit school werd groot ze moest over want dan kon ze nog haar diploma krijgen dit jaar , het laatste jaar dat de rekentoets nog niet meetelt. Dus we hebben haar toch laten testen om later weer te horen op school dat er geen protocol dyscalculie was.

De wiskunde leraar werd langdurig ziek en er was geen vervanger dus ik heb elke dag thuis met haar zitten oefenen.
Uiteindelijk is ze toch over gegaan en zit nu dus in VMBO TL examenjaar.
Nu moet ze een opleiding gaan kiezen en een MBO en staat die rekentoets natuurlijk weer in de weg.

Daarom zijn we ook zo blij met de petitie .
Mijn advies naar jou zou zijn: laat haar wel testen dan hebben nieuwe docenten een beter inzicht over waar haar problemen precies zitten is het met automatiseren enz en kunnen ze daar op inspelen.
En vraag wat ze doen met leerlingen met dyscalculie is er een protocol en is er bijles in wat voor vorm dan ook .

Ik weet niet waar je woont maar in Bergen op zoom is iemand die de dyscalculie test doet voor 400 euro.
Miranda en Judith
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 25 Jan 2010 22:46
Woonplaats: Drenthe

Re: voortgezet onderwijs school keuze

Berichtdoor Sébastien » 03 Dec 2014 22:07

stoofje schreef:Verder zeiden ze op school dat we geen dyscalculieverklaring moeten aanvragen omdat je dit kan belemmeren om in de toekomst naar het HBO te gaan. Wie weet daar iets over?

Vreemde redenatie...
Een dyslexieverklaring belemmert ook niet de weg naar het MBO/HBO/WO. Echter, ik heb wel gehoord dat je geen piloot kunt worden daarmee (maar dat stellen ze anders wel vast met hun eigen screeningsinstrumenten). Wellicht zijn er meer van dat soort beroepen waarbij dyslexie een probleem kan zijn... (niet per se wegens de spelling en lezen, maar door het plannen bijvoorbeeld).

Een AD(H)D verklaring belemmert ook niet de weg naar het MBO/HBO/WO. Echter, in de media verscheen recent het bericht dat je geen aanvullende zorgverzekering kunt nemen als ZZP'er.

Dus die vlieger gaat ook op voor dyscalculie. Ook daar zijn natuurlijk studies en beroepen te bedenken waarbij je vast gaat lopen als je niet kunt rekenen. Maar de meeste leerlingen/studenten met dyscalculie kiezen natuurlijk voor een richting die ze waarschijnlijk aan gaan kunnen met een minimum aan rekenvakken. In het ERWD-protocol staat inderdaad dat het bepaalde beroepsmogelijkheden uitsluit, maar dat is natuurlijk een open deur, want je wordt natuurlijk geen croupier als je dyscalculie hebt en zo mijden dyscalculici genoeg andere beroepen. Wat ik me wel kan voorstellen is dat als leerlingen kiezen voor de 'aangepaste rekentoets', dat opleidingen iets kritischer kunnen zijn, maar als je de gewone rekentoets doet, heb je gewoon een volwaardig VMBO/HAVO/VWO opleiding aan het eind van de middelbare school.

Zover ik weet is met wel bezig met een ERWD-protocol voor het hoger onderwijs.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Re: voortgezet onderwijs school keuze

Berichtdoor mijnt2006 » 30 Jul 2018 18:35

Ik ga naar groep 8 en na groep 8 ga je natuurlijk naar de middelbare.
Ik wil graag naar een dansopleiding of dansacedemie.
Ik heb zelf dyscalculie en ADD.
Weet iemand iets van een dansopleiding of een dansacedemie waarbij kinderen met dyscalculie en ADD aangenomen worden? :roll:
mijnt2006
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 30 Jul 2018 18:09

Re: voortgezet onderwijs school keuze

Berichtdoor Sébastien » 03 Aug 2018 11:52

mijnt2006 schreef:Ik ga naar groep 8 en na groep 8 ga je natuurlijk naar de middelbare.
Ik wil graag naar een dansopleiding of dansacedemie.
Ik heb zelf dyscalculie en ADD.
Weet iemand iets van een dansopleiding of een dansacedemie waarbij kinderen met dyscalculie en ADD aangenomen worden? :roll:

Zeker voor dit soort opleidingen zal dyscalculie en ADD geen belemmering voor ze zijn om aangenomen te worden... dus maak je geen zorgen!
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron