Open brief aan Jet Bussemaker over dyscalculie en rekentoets

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Open brief aan Jet Bussemaker over dyscalculie en rekentoets

Berichtdoor Touché » 28 Aug 2014 18:22

Deze brief hebben wij via de site van de overheid aan mevrouw Jet Bussemaker gestuurd: (De namen zijn in de originele brief natuurlijk wel weergegeven)

Geachte mevrouw Bussemaker,

Onze zoon van 12 heeft ernstige dyscalculie, maar is verder heel intelligent. Ter illustratie: Op zijn Cito-toets had C een percentielscore van 97% op alle onderdelen, behalve rekenen. Daarop scoorde hij 3%. Het gevolg was, dat hij een VMBO-TL advies kreeg, het gemiddelde van beide scores.

Na een jaar in de VMBO-HAVO brugklas van het P C te G is op basis van zijn cijfers en niveau van functioneren samen met school besloten C dit jaar toe te laten tot de VWO brugklas. C kan niet rekenen en zal het nooit leren, maar we willen hem de leerstof op zijn niveau laten aanbieden, zodat hij zich kan ontplooien.

Wat als een zwaard van Damocles boven C zijn hoofd hangt is de rekentoets. Net zo goed als ik als ernstig kleurenblinde nooit kleuren zal leren zien, kan C nooit leren rekenen. Dat hoeft ook niet, want hij redt zich wel zonder. Dat doet zijn moeder, die hetzelfde heeft, ook.

Wij vinden het zeer onterecht, dat de rekentoets verplicht is gesteld. Het ontneemt kinderen als C de kans een VWO diploma te halen, terwijl ze wel het denk- en leerniveau hebben. Ook de voor dyscalculie aangepaste rekentoets zal C zeer waarschijnlijk niet helpen, omdat hij zo'n sterke vorm heeft.

Wij vragen u daarom zich hard te maken voor dispensatie voor de rekentoets voor kinderen met (ernstige) dyscalculie. Verlichting alleen is niet voldoende.
Omdat u, volgens de webiste, er voor staat dat 'kinderen zich ten volle kunnen ontplooien en de kans krijgen te excelleren', vertrouwen wij erop dat u dit kunt doen.

Het is de enige manier om te voorkomen dat kinderen als C tussen wal en schip vallen doordat ze worden afgerekend worden op dat wat ze niet kunnen, in plaats van te stimuleren wat ze wel kunnen. Dat is eeuwig zonde voor de Nederlandse kenniseconomie. We horen graag uw reactie. Met vriendelijke groet,

Touché
Touché
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 13 Aug 2014 17:27

Re: Open brief aan Jet Bussemaker over dyscalculie en rekent

Berichtdoor Miranda en Judith » 28 Aug 2014 20:20

Mooie brief ik ben erg benieuwd !
Miranda en Judith
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 25 Jan 2010 22:46
Woonplaats: Drenthe

Re: Open brief aan Jet Bussemaker over dyscalculie en rekent

Berichtdoor Touché » 09 Sep 2014 17:25

We kregen reactie op de brief aan minister Jet Bussemaker. Hieronder is hij weergegeven

Hartelijk dank voor uw e-mail van 28 augustus 2014. Daarin beschrijft u de situatie van uw zoon, die wat zijn intelligentie betreft het vwo aankan, maar een probleem heeft met rekenen. U bent bang dat hij hierdoor de rekentoets niet zal halen, wat zou betekenen dat hij niet kan slagen voor zijn vwo-diploma. U vraagt daarom om voor leerlingen als C de mogelijkheid van vrijstelling voor de toets te overwegen.

Ik begrijp dat u de rekentoets ervaart als een mogelijke belemmering voor de ontwikkeling van uw zoon. Toch behoort vrijstelling van de rekentoets op dit moment niet tot de mogelijkheden. Het is belangrijk dat de waarde van een diploma constant is, zodat vervolgopleidingen weten waar ze aan toe zijn. In plaats van vrijstelling is daarom gekozen voor een aangepaste rekentoets. Hoewel u al bekend bent met deze toets geef ik u toch nog informatie over dit onderwerp. Die vindt u onder andere hier: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs/vraag-en-antwoord/kunnen-leerlingen-met-dyscalculie-vrijstelling-krijgen-van-de-rekentoets-het-rekenexamen.html.

Bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is bekend dat studenten met rekenproblemen door de huidige verplichte rekentoets misschien geen diploma kunnen halen. Daarom worden er vanaf dit schooljaar proeven gedaan met een aangepaste rekentoets voor leerlingen in het voortgezet onderwijs met dyscalculie en andere rekenproblemen. Zij kunnen bij het examen ook gebruikmaken van hulpmiddelen, zoals een rekenmachine bij alle opgaven, en een door het College voor Examens opgestelde formule- en rekenkaart.

Onderwijsinstellingen mogen zelf bepalen wie zij wel en niet de aangepaste toets laten maken. Voorwaarde is dat een leerling aantoonbaar is vastgelopen bij het rekenonderwijs, ook na extra ondersteuning. Verder moet de onderwijsinstelling via een ondersteuningsprogramma leerlingen in staat stellen zich voor te bereiden op de eisen van de aangepaste toets. Een dyscalculieverklaring van een deskundige is nog niet verplicht. Ik raad u of uw zoon dus aan om met de school te overleggen of hij de aangepaste toets mag maken. Meer informatie over deze aangepaste rekentoets in het voortgezet onderwijs vindt u hier: https://www.examenblad.nl/onderwerp/pilot-dyscalculie-rekentoets-vo/2014.

Ik hoop dat deze informatie u verder helpt. Tot slot wens ik uw zoon veel succes bij zijn schoolopleiding.

Met vriendelijke groet,

Mw. N. Hirschfeld
afdeling Bestuur en Burger
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Touché
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 13 Aug 2014 17:27

Re: Open brief aan Jet Bussemaker over dyscalculie en rekent

Berichtdoor Miranda en Judith » 10 Sep 2014 9:53

Ze begrijpen het gewoon niet en dit soort reacties geven het gevoel alsof je tegen een muur aanloopt.
Ik heb de aangepaste toets bekeken en die is gewoon niet haalbaar voor mijn dochter.
Maandag heb ik een gesprek gehad met de neuroloog van mijn dochter ook over haar problemen op school en zij vertelde dat ze ook collega's heeft die dyscalculie hebben .

Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn en ze was het ook met me eens dat kinderen zoals mijn dochter en jouw zoon het prima kunnen gaan redden en dat er veel meer moet worden gekeken naar wat ze wel kunnen in plaats van wat ze niet kunnen.

Morgen heb ik een gesprek op school met de mentor en ambulante begeleiding van stichting de waterlelie.
Waarschijnlijk zullen ook zij het met me eens zijn maarja die regels he pfff

Wat kunnen we nog meer doen?
Zal ik ook een brief schrijven of moeten we een stop de rekentoets actie gaan starten .
Miranda en Judith
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 25 Jan 2010 22:46
Woonplaats: Drenthe

Re: Open brief aan Jet Bussemaker over dyscalculie en rekent

Berichtdoor Touché » 11 Sep 2014 17:50

Wij hebben een antwoord gegeven op de reactie van de ambtenaar over de rekentoets. Hieronder is ons antwoord weergegeven:

Geachte mevrouw Hirschfeld,

Hartelijk dank voor uw reactie. Wij zijn zeer teleurgesteld in het schrille contrast tussen de mooie woorden van minister Bussemaker op de site van de Rijksoverheid en de realiteit zoals u die schetst. Wij begrijpen nu wel waarom we dit antwoord van u krijgen in plaats van van de minister zelf.

Wij waarderen het initiatief van de overheid om de rekentoets aan te passen voor kinderen met rekenproblemen en dyscalculie. Feit blijft dat er nog steeds veel kinderen de toegang tot hoger onderwijs wordt ontzegd. Zij zouden een zeer waardevolle bijdrage aan de (Nederlandse) maatschappij hebben kunnen leveren. Tenminste, wanneer zij de kans zouden krijgen goed, passend onderwijs te genieten. Kinderen als C, die zo'n sterke vorm van dyscalculie hebben in combinatie met een hoog denk- en leerniveau, zullen zeer waarschijnlijk niet genoeg hebben aan de vereenvoudiging van de rekentoets. Dat dit klopt geeft u zelf ook aan in uw antwoord, u houdt ook rekening met de mogelijkheid dat er kinderen zijn, die geen diploma kunnen halen. Dat is een hele slechte bijwerking van deze regel en wij zullen er alles aan doen om te voorkomen dat onze zoon bij deze kinderen gaat horen. Dat zou eeuwig zonde zijn en in strijd met de mooie woorden van mevrouw Bussemaker, waar wij het overigens van harte mee eens zijn.

De mail, waar u op geantwoord heeft, hebben we op twee fora gezet, waar mensen met dyscalculie en rekenproblemen op schrijven. De reacties waren schrijnend en we willen ons daarom niet alleen inzetten voor onze zoon, maar voor alle kinderen die met dyscalculie te maken hebben. Wij willen graag actief meewerken en meedenken aan een oplossing voor dit probleem.

Kunt u mij vertellen wat uw rol is en die van uw afdeling is in deze zaak? Kunt u ook aangeven hoe wij ons kunnen inzetten om deze wet te verbeteren?

Met vriendelijke groet,

Touché
Touché
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 13 Aug 2014 17:27

Re: Open brief aan Jet Bussemaker over dyscalculie en rekent

Berichtdoor Miranda en Judith » 11 Sep 2014 21:05

Ik heb vandaag een gesprek gehad op school.
Een fijn gesprek waarbij de mentor aanwezig was en de reken/ wiskunde leraar en een mevrouw van de stichting de waterlelie ( voor kinderen met epilepsie)

Ze waren het gelukkig allemaal met me eens dat nu oefenen voor de F2 toets geen zin heeft.
Dus ze gaan nu kijken waar mijn dochter ongeveer zit en vandaar uit oefenen naar F1.
Ze krijgt dan gewoon haar diploma en op het MBO gaan we ze verder met oefenen voor F2 en heeft daar dan 4 jaar voor tot haar examen.

Hopelijk gaat dat lukken en anders heeft ze geen diploma maar wel de kennis opgedaan.
Volgens de reken docent is over 4 jaar de rekentoets verleden tijd en eerlijk gezegd denk ik dat ook wel.
Dit gaat helemaal fout bij heel veel kinderen maar het is wel heel erg triest dat die daar de dupe van zijn.
Miranda en Judith
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 25 Jan 2010 22:46
Woonplaats: Drenthe

Re: Open brief aan Jet Bussemaker over dyscalculie en rekent

Berichtdoor Miranda en Judith » 12 Okt 2014 14:53

Ik heb ook een mail gestuurd en dit was het antwoord:
Wij beschikken niet over voldoende informatie om uw vraag te kunnen beantwoorden.

Het antwoord op uw vraag kan het beste gegeven worden door een medewerker van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) die uitgebreid op de hoogte is van de regels en richtlijnen. Uw vraag hebben wij daarom voor verdere beantwoording doorgestuurd naar dit ministerie.

Met vriendelijke groet,

Informatie Rijksoverheid
Miranda en Judith
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 25 Jan 2010 22:46
Woonplaats: Drenthe

Re: Open brief aan Jet Bussemaker over dyscalculie en rekent

Berichtdoor Touché » 13 Okt 2014 16:35

Beste Miranda en Judith,

Om te laten zien hoe standaard dit antwoord is, is dit een kopie van het antwoord aan ons:

'Wij beschikken niet over voldoende informatie om uw vraag te kunnen beantwoorden.

Het antwoord op uw vraag kan het beste gegeven worden door een medewerker van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) die uitgebreid op de hoogte is van de regels en richtlijnen. Uw vraag hebben wij daarom voor verdere beantwoording doorgestuurd naar dit ministerie.

Met vriendelijke groet,

Informatie Rijksoverheid'

Jawel, exact hetzelfde. Ik ben benieuwd naar het bericht van het ministerie.

Inmiddels hebben wij mailverkeer gehad met professor Bosker, de voorzitter van de commissie Bosker, welke de regering advies heeft gegeven over de rekentoets. Zij hebben bij het advies geen rekening gehouden met dyscalculie. Op onze vraag hoe hij denkt dat het onderwijs met de problemen rond dyscalculie en de rekentoets om moet gaan, gaf hij als antwoord: 'Ik ben geen expert op dit gebied. Ik heb wel gezien, dat je veel informatie krijgt wanneer je in Google 'dyscalculie' en 'rekentoets' intikt... ' Tot zover de professor, die na een aantal maanden onderzoek advies uitbracht aan de regering.

Kortom: Laat zoveel mogelijk mensen de petitie tegen de rekentoets tekenen op http://www.petities24.com/rekentoets_vo ... iseconomie.

We gaan verder!

Groet,

Touhé
Touché
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 13 Aug 2014 17:27

Re: Open brief aan Jet Bussemaker over dyscalculie en rekent

Berichtdoor Miranda en Judith » 27 Okt 2014 13:24

Ik heb vandaag een antwoord gekregen op mijn mail , er staat wel wat fouten in onbegrijpelijk dat dat kan maar goed

Op 6 oktober 2014 heb ik uw e-mail ontvangen van Informatie Rijksoverheid gericht aan minister Bussemaker. U schrijft dat uw dochter tot de groep leerlingen behoort die gemotiveerd is om een opleiding te volgen, maar die vanwege dyscalculie niet in staat is om een diploma te behalen. Daarom vraagt de minister om het mogelijk te maken dat deze leerlingen de toets op een lager niveau mogen afleggen. De minister heeft mij gevraagd om uw e-mail namens haar te beantwoorden.

Ik kan ik me voorstellen dat u zich zorgen maakt om de opleiding van uw dochter. Het is de minister bekend dat verschillende deelnemers moeite hebben met de rekentoets. In haar brief aan de Tweede Kamer zegt zij toe nog eens te kijken naar de rekentoets voor de ‘kwetsbare’ groep leerlingen die misschien de rekentoets niet kan halen. Wat dit uiteindelijk zal betekenen voor de huidige aangepaste rekentoets zal aan het eind dit jaar bekend worden.

Alle deelnemers moeten de kans krijgen om met een diploma het onderwijs te verlaten. Daarom is er nu al de mogelijkheid om de aangepaste rekentoets af te leggen. Ik adviseer u voor de actuele stand van zaken over de rekentoets te kijken op de website van de Rijksoverheid of op http://www.taalenrekenen.nl.

Ik hoop dat deze informatie u verder helpt en ik wens uw dochter veel succes met haar opleiding.

Met vriendelijke groet,

Het hoofd afdeling Bestuur en Burger,

Anita Schilperoort
Miranda en Judith
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 25 Jan 2010 22:46
Woonplaats: Drenthe

Re: Open brief aan Jet Bussemaker over dyscalculie en rekent

Berichtdoor Touché » 27 Okt 2014 19:35

Fijn dat je antwoord hebt gekregen. Het is duidelijk dat de politiek er nog niet over uit is wat ze moeten doen met kinderen met dyscalculie, of anderen die buiten de boot van de rekentoets dreigen te vallen.

Wij (tegen de rekentoets) wachten niet af tot we aan het eind van het jaar iets horen van de minister (zoals deze dame aangeeft) en trekken overal aan de bel. Zo heeft er inmiddels een artikel in het Dagblad van het Noorden gestaan:, zie link: http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/oud ... f13a564fb4 en inmiddels zijn we uitgenodigd om ons verhaal te komen doen in de talkshow op RTV Noord: http://www.podium.tv/nl/agenda/program/6/weekeind. Daarmee hopen we meer aandacht voor dit probleem te krijgen en daarmee de beslissing te beïnvloeden.
Touché
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 13 Aug 2014 17:27

Re: Open brief aan Jet Bussemaker over dyscalculie en rekent

Berichtdoor Miranda en Judith » 27 Okt 2014 23:29

Hoe meer bekendheid hoe beter .
Judith gaat in Assen naar school dus we zitten in dezelfde regio.
Maar we hebben vrienden en familie in Brabant dus proberen via facebook ook daar de boel wakker te krijgen.
Miranda en Judith
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 25 Jan 2010 22:46
Woonplaats: Drenthe


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron