Deze brief hebben wij via de site van de overheid aan mevrouw Jet Bussemaker gestuurd: (De namen zijn in de originele brief natuurlijk wel weergegeven)
Geachte mevrouw Bussemaker,
Onze zoon van 12 heeft ernstige dyscalculie, maar is verder heel intelligent. Ter illustratie: Op zijn Cito-toets had C een percentielscore van 97% op alle onderdelen, behalve rekenen. Daarop scoorde hij 3%. Het gevolg was, dat hij een VMBO-TL advies kreeg, het gemiddelde van beide scores.
Na een jaar in de VMBO-HAVO brugklas van het P C te G is op basis van zijn cijfers en niveau van functioneren samen met school besloten C dit jaar toe te laten tot de VWO brugklas. C kan niet rekenen en zal het nooit leren, maar we willen hem de leerstof op zijn niveau laten aanbieden, zodat hij zich kan ontplooien.
Wat als een zwaard van Damocles boven C zijn hoofd hangt is de rekentoets. Net zo goed als ik als ernstig kleurenblinde nooit kleuren zal leren zien, kan C nooit leren rekenen. Dat hoeft ook niet, want hij redt zich wel zonder. Dat doet zijn moeder, die hetzelfde heeft, ook.
Wij vinden het zeer onterecht, dat de rekentoets verplicht is gesteld. Het ontneemt kinderen als C de kans een VWO diploma te halen, terwijl ze wel het denk- en leerniveau hebben. Ook de voor dyscalculie aangepaste rekentoets zal C zeer waarschijnlijk niet helpen, omdat hij zo'n sterke vorm heeft.
Wij vragen u daarom zich hard te maken voor dispensatie voor de rekentoets voor kinderen met (ernstige) dyscalculie. Verlichting alleen is niet voldoende.
Omdat u, volgens de webiste, er voor staat dat 'kinderen zich ten volle kunnen ontplooien en de kans krijgen te excelleren', vertrouwen wij erop dat u dit kunt doen.
Het is de enige manier om te voorkomen dat kinderen als C tussen wal en schip vallen doordat ze worden afgerekend worden op dat wat ze niet kunnen, in plaats van te stimuleren wat ze wel kunnen. Dat is eeuwig zonde voor de Nederlandse kenniseconomie. We horen graag uw reactie. Met vriendelijke groet,
Touché