herkenning getallen

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

herkenning getallen

Berichtdoor MonaHa » 18 Aug 2014 15:13

mijn dochter van 8 (zit nu in groep 5) kan nog steeds de getallen niet goed herkennen. Met name de 5 en 6 geeft grote problemen. Als ze deze getallen ziet weet ze wel hoeveel vingers hierbij horen en telt zo dus naar het juiste getal toe.
Hierdoor heeft zij grote moeite met rekenen. Zijn er mensen die dit herkennen????
Is dit Dyscalculie??? Op schoolt wordt al aangeven dat het een logische stap is om pas in groep 6 te gaan testen en ze moet dat op alle testen een E-score behalen. (nu scoort ze lage D) Ik heb geen zin om eerst nog weer een jaar aan te gaan modderen en mijn kind steeds onzekerder te zien worden. (ze ontwikkeld al een vorm van faalangst, wat door de vorige lerares ook word herkend) Wie weet wat ik moet doen?????
MonaHa
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 18 Aug 2014 15:08

Re: herkenning getallen

Berichtdoor Sébastien » 08 Nov 2014 15:35

In het ERWD protocol staat inderdaad dat testen vanaf groep 6 zou kunnen plaatsvinden. Dit is echter de visie van de auteurs van dat protocol! Goede diagnostici zouden dat al eerder vast moeten kunnen stellen (vraag dat t.z.t. wel eerst na aan de betreffende psycholoog/orthopedagoog). Wel is het zo dat als je meer rekenervaring zou moeten hebben, dat het dan makkelijker vast te stellen is dat je op meerdere gebieden vastloopt.
Daarnaast is het onzin, dat je alleen E-scores zou moeten hebben. Begaafde leerlingen met dyscalculie hebben zelden E-scores, zelfs tot aan de middelbare school toe.
Als je het niet zit zitten om te wachten op het fiat van de school of de resultaten over een jaar, kun je natuurlijk altijd buiten de school om naar een testbureau stappen. Uiteraard hangt daar wel een prijskaartje aan...
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron