Rekentoets verspert onterecht toegang tot hoger onderwijs!

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Re: Rekentoets verspert onterecht toegang tot hoger onderwij

Berichtdoor Miranda en Judith » 17 Dec 2014 11:16

Ik heb begrepen dat bij Acalculie cijfers niet herkend worden.
Dat is bij mijn dochter niet het geval.
Ze herkent ze wel en rekent thuis ook op nivo groep 6 .

Ze kan cijfers ook benoemen ze kan bijvoorbeeld haar mobiel nummer uit haar hoofd opnoemen.
En als ze cijfers ziet kan ze ze ook benoemen.
Ze heeft wel heel erg veel problemen met het presteren onder druk ( zit in de familie)
Dus waarschijnlijk heeft ze gewoon een black out gehad ik ga nog wel vragen of het te achterhalen is hoeveel sommen ze heeft gemaakt.

Als ze er maar een paar gemaakt heeft kom je al snel op een 1 denk ik.
Maar bij een volgend bezoek aan de neuroloog ga ik het toch even benoemen want ze heeft ook een operatie gehad in haar hoofd en daar litteken weefsel zitten .
Miranda en Judith
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 25 Jan 2010 22:46
Woonplaats: Drenthe

Re: Rekentoets verspert onterecht toegang tot hoger onderwij

Berichtdoor Sébastien » 17 Dec 2014 15:53

Miranda en Judith schreef:Ik heb begrepen dat bij Acalculie cijfers niet herkend worden.
Dat is bij mijn dochter niet het geval.
Ze herkent ze wel en rekent thuis ook op nivo groep 6 .

Ze kan cijfers ook benoemen ze kan bijvoorbeeld haar mobiel nummer uit haar hoofd opnoemen.
En als ze cijfers ziet kan ze ze ook benoemen.

Nou bij acalculie kunnen de problemen heel divers zijn, maar daar gaat het vooral om de kwaliteit en niet om de kwantiteit.
Bijvoorbeeld "het getal na 3 is 4" wel kunnen, maar "2 x 2 = 4" niet (meer) kunnen is een voorbeeld van iemand met acalculie.
"4 aanwijzen met de vingers" en dan "zes zeggen" kan voorkomen bij iemand anders met acalculie. En zo zijn er natuurlijk veel meer verschijningsvormen, afhankelijk van de oorzaak van de (verworven) stoornis.

Miranda en Judith schreef:Ze heeft wel heel erg veel problemen met het presteren onder druk ( zit in de familie)
Dus waarschijnlijk heeft ze gewoon een black out gehad ik ga nog wel vragen of het te achterhalen is hoeveel sommen ze heeft gemaakt.

Als ze er maar een paar gemaakt heeft kom je al snel op een 1 denk ik.

Faalangst bij wiskunde (math anxiety/ mathematical anxiety) komt helaas veelvuldig voor, zeker bij kinderen met dyscalculie.
Helaas is het aan de toets zelf lastig te zien of de prestatie dan te wijten is aan kennis/vaardigheden tekort of het dichtklappen op een toets. Aan het reduceren van faalangst is makkelijker iets te doen, dan het reduceren van de symptomen van dyscalculie. Maar in beide gevallen kost het tijd uiteraard en de nodige inspanning.

Miranda en Judith schreef:Maar bij een volgend bezoek aan de neuroloog ga ik het toch even benoemen want ze heeft ook een operatie gehad in haar hoofd en daar litteken weefsel zitten .

Als de faalangst wordt uitgesloten, zou je daarna vast moeten kunnen stellen of zij slechter presteert dan andere kinderen met dyscalculie en haar begaafdheid. Maar of die nuance gemaakt kan worden is een tweede. Hopelijk kan de neuroloog dat onderscheid beter vaststellen.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Re: Rekentoets verspert onterecht toegang tot hoger onderwij

Berichtdoor Aline » 04 Okt 2016 21:05

Nu ik dit lees, alhoewel een aantal jaar later, hou ik mijn hart vast. Onze dochter, 10 jaar, hoogbegaafd gaat volgend jaar naar het VO. Vorig jaar al een discussie gehad op school. In principe kan ze naar t VWO, maar voor rekenen is ze een zorg leerling en is het advies VMBO. In eerste instantie was onze insteek HAVO, maar waarschijnlijk gaat ze daar geen aansluiting vinden vanwege haar extreem hoge IQ. Waarom kan onze meid met wat aanpassingen niet gewoon naar t gymnasium, ik denk niet dat ze later accountant wil worden.......
Probeer me er wat meer in te verdiepen en hoop hier ook wat tips te vinden.
Aline
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 04 Okt 2016 20:57

Re: Rekentoets verspert onterecht toegang tot hoger onderwij

Berichtdoor Touché » 09 Okt 2016 10:29

Beste Aline,

Jullie zorg is heel herkenbaar. We hebben er zelf veel aangedaan om hier een oplossing voor te vinden of te creëren.

We hebben twee petities gestart, waarvan we de eerste hebben aangeboden aan de Tweede Kamer en de tweede als (succesvol?) drukmiddel hebben gebruikt in mail- en Twitterverkeer met de Kamerleden. Op onze website https://rekentoets.wordpress.com en onze Facebook pagina https://www.facebook.com/tegenderekentoets/?ref=bookmarks hebben we veel informatie en ervaringen van gelijkgestemden verzameld. Heel veel mensen in hetzelfde schuitje hebben via onze site hun verhaal gemaild aan de leden van de Tweede Kamer en uiteindelijk is de rekentoets uit de slaag-/zakregeling gehaald voor VMBO, HAVO en MBO. Er is één maar: niet voor VWO.

Op dit moment is het redelijk rustig rond de rekentoets in de politiek en concentreren we ons vooral op het wel en wee van onze eigen dyscalculie klant. Zijn verhaal kun je op onze site lezen onder 'ons verhaal'. Op zijn school ontstond het idee om hem HAVO te laten doen, waarbij hij alle vakken op één na (Kunst in zijn geval) op VWO niveau zou doen. Dat mag en geeft de mogelijkheid om zonder wiskunde een pakket op VWO-niveau te doen. Dat was begin vorig jaar en toen sloeg de puber in hem toe: een paar maanden deed hij vrijwel niets aan school, ondanks een waarschuwing. Het gevolg was, dat hij is 'teruggezet' naar 'gewoon' HAVO. Dat doet hij nu ruim een jaar en hij doet het heel goed. Omdat wiskunde op het VWO altijd in het pakket zit, lijkt dit ook het meest haalbare voor hem.

Je ziet: er is van alles gebeurd en er zijn ook wel mogelijkheden, waarvan de beschreven HAVO-plus mogelijkheid misschien de hoogst haalbare versie is voor jullie dochter. Dan kun je bij een vervolgopleiding aantonen, dat ze wel op VWO-niveau kan functioneren en kun je misschien daarmee wat bereiken.

Zodra er geluiden opduiken in de politiek dat ze ook voor andere richtingen de rekentoets weer in willen voeren, komen wij ook weer op politiek gebied in actie. Ik moet wel zeggen, dat het kamerlid van de PvdA die gezorgd heeft dat de rekentoets in eerste instantie wél in de slaag-/zakregeling is gekomen, mevrouw Jadnanansing, inmiddels uit de Kamer is en dat de oppositie heel fel op onze hand is.

Een heel verhaal, maar dat komt omdat we er een lange periode heel intensief mee bezig zijn geweest. Kijk maar eens op onze Facebook pagina en de website en als je vragen hebt of je verhaal kwijt wilt, mail me dan gerust: signyenjules@hetnet.nl. Bellen kan ook, maar stuur me dan even een mailtje.

Heel veel sterkte en gewoon stug volhouden en vooral: Praten met school!
Touché
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 13 Aug 2014 17:27

Re: Rekentoets verspert onterecht toegang tot hoger onderwij

Berichtdoor ElroyWood » 30 Nov 2021 8:34

Maar ik vind het belangrijker dat ze dingen leert als omgaan met geld en tijd want dat heeft ze nodig in haar dagelijkse leven. Sinds ze met de bus naar school ging is ze daar enorm in gegroeid en kan ze heel goed de bustijden onthouden en zelf berekenen hoelang ze loopt naar de bushalte enz.

Natuurlijk ook omdat ze maandenlang er dagelijks mee bezig was op een voor haar leuke manier in de praktijk.
Ik snap dat school " verplicht" is om bijles te geven in rekenen als een kind niet goed scoort voor de rekentoets.
Ik vraag me dan ook af of mijn dochter hier onderuit kan komen.
ElroyWood
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 30 Nov 2021 4:43

Vorige

Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron