Rekentoets verspert onterecht toegang tot hoger onderwijs!

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Rekentoets verspert onterecht toegang tot hoger onderwijs!

Berichtdoor Touché » 13 Aug 2014 17:42

Op deze plaats stellen we onze zoon voor en zullen we jullie op de hoogte houden van zijn worsteling door het Nederlandse schoolsysteem. De reden, waarom wij dit onderwerp beginnen is dat we meer bekendheid aan dyscalculie willen geven. Wij vinden dat dit schoolsysteem intelligente kinderen met (ernstige) dyscalculie de toegang tot hoger onderwijs ontzegt. Wij hopen met dit onderwerp meer inzicht te geven in de problemen, die wij tegenkomen en vooral ook lotgenoten te verzamelen. Het onderwijssysteem veranderen lukt niet op individuele basis, maar met een groep gaat het wellicht wel.

Onze zoon, C, heeft een bovengemiddeld IQ, maar een heel ernstige vorm van dyscalculie. Om een idee te geven: Zijn Cito-score was een percentiel van 97 voor alles behalve rekenen en 3 voor rekenen. Zo'n extreem verschil komt bijna niet voor. Wij hebben hem laten testen en hij heeft inderdaad dyscalculie. Zijn score leverde een VWO-advies op basis van alles behalve rekenen en een lager dan BBL-3 niveau op basis van zijn rekenen. Resultaat: een VMBO-advies, want dat is het gemiddelde.

Inmiddels zijn we een jaar verder; C is bijna 13 en heeft zijn VMBO/HAVO brugklas met succes afgerond: Hoge cijfers voor (je raadt het al) alles behalve wiskunde en een dramatisch slechte score voor wiskunde. Gelukkig hebben wij een fantastische school gevonden met een heel goede mentor. Deze erkende de discrepantie en heeft zich hard gemaakt voor een goede kans voor C. Daarnaast hebben wij (ouders) ons uiterste best gedaan een lans te breken voor passend onderwijs voor C, omdat hij zich verveelde en een uitdaging zocht. Het resultaat van deze gezamenlijke inspanning is, dat C nu naar de HAVO/VWO-klas mag. Hij krijgt de kans op VWO-niveau te leren en zich te ontplooien, terwijl er geprobeerd wordt C voor te bereiden op de verplichte rekentoets.

Dit laatste is het grote struikelblok, wat in onze ogen zeer onterecht is. Door C's onvermogen te rekenen wordt binnen dit onderwijssysteem de deur naar het HAVO of VWO keihard voor zijn neus dichtgeslagen, terwijl hij óók recht heeft op passend onderwijs.

Ook C moet de kans krijgen zich te ontplooien. Later zal hij zich zonder cijfers redden, net zoals zijn moeder dat doet. Zij groeide op in de tijd dat dyscalcuie nog niet werd erkend, maar ze is prima terecht gekomen. Toen was er nog geen verplichte rekentoets en kon ze via een omweg tot op de universiteit komen. Het is doodzonde en een enorm verlies voor de maatschappij, wanneer kinderen als C de toegang tot het hoger onderwijs ontzegd wordt. Wij willen, in samenwerking met C's school, proberen deze rekentoets van de baan te krijgen. Er is al een aanpassing voor kinderen met dyscalculie, maar wij willen meer. Daarvoor willen we alles doen, wat in ons vermogen ligt.

Wie van jullie herkent dit?
Touché
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 13 Aug 2014 17:27

Re: Rekentoets verspert onterecht toegang tot hoger onderwij

Berichtdoor FENJ » 26 Aug 2014 18:29

Beste Touche,

Heel herkenbaar. Al jaren zijn wij bezig met (eerst) herkenning en daarna erkenning van onze dochter E. E zat eerst op ander BO. Op deze school heb ik vanaf groep 2 aangegeven dat mi er iets speelde op rekengebied. De school heeft er niets mee gedaan, want ze lag zo lekker in de groep en ze scoorde op andere gebieden toch prima. Na onze verhuizing kwam zij in groep 6 terecht. Direct hebben wij ons probleem voorgelegd. Gelukkig herkenden deze leerkrachten de problematiek wel en werd zij getest. Uiteindelijk bleek dat zij en een weerstand, achterstand en duidelijk dyscalcullie had. Ze rekende op eind groep 3 niveau en ze zat in groep 6!!!

Uiteindelijk kreeg zij een officiële verklaring en goede RT. Vanuit de RT (extern want het BO waar onze dochter op zit heeft geen budget voor interne RT) werd aangeraden haar groep 7 over te laten doen. Hier hebben wij als ouders voor moeten strijden omdat ze op andere gebieden wel goed scoorde. Gelukkig stonden ook haar leerkrachten een doublure. Nu heeft ze groep 7 vorig jarig over gedaan en rekent ze met wekelijkse RT en een eigen leerlijn op groep 7b niveau. Wij zijn verschrikkelijk trots. Ze heeft een achterstand van in groep 6 eind groep 3 niveau naar bijna gelijk, ingehaald.

Ze mocht met de cito entree geen hulpmiddelen gebruiken alhoewel het protocol dyscalcullie dat wel voorschrijft. Wij hebben zoveel moeite gedaan, gesprekken aangevraagd bij de directeur etc. Mails verzonden waar wij geen antwoord op kregen. Ook vanwege het feit dat wij de RT zelf betalen omdat school dat niet kan bieden terwijl E de zorg wel duidelijk nodig heeft. Gelukkig wel alle hulp en steun van de leerkrachten. Ze had een percentielscore van 6 voor rekenen. Ze zei ook naderhand, mamma ik ben uiteindelijk afgehaakt en heb maar wat ingevuld, het ging me te snel. Ze begrijpt het best maar kan niet automatiseren waardoor ze, als ze uit haar hoofd moet rekenen al snel de draad kwijt is. Gemiddeld had ze uiteindelijk toch nog een mavo/havo advies voor haar entree omdat ze op de overige gebieden wel goed scoorde. Ze was erg teleurgesteld. Wij hebben haar juist, evenals haar leerkracht aangegeven dat ze het heel goed had gedaan.

Nu groep 8 en een nieuw (interim) directeur die uit het speciaal onderwijs komt. Zij heeft direct aangegeven dat E met haar rekenmachine mag werken. Ze is groep 8 begonnen met rekenboek 8a deze week. Na overleg met de nieuwe leerkracht en de RT gaat ze nu weer verder in haar eigen leerlijn groep 7b met heel veel herhalen en......een rekenmachine.

Het protocol vanuit het ministerie schrijft voor individueel bekijken (want je hebt een drietal vormen van dyscalcullie en veel kinderen hebben diverse vormen door elkaar, de een ernstiger dan de ander). De cito slaat dit volledig in de wind en zegt geen hulpmiddelen. Gelukkig heeft school toegezegd dat het wel mag. Ik ben benieuwd hoe ze dat verder aan gaan pakken aangezien ik weet dat de cito het protocol niet opvolgt. Uit het gesprek dat wij met de leerkracht en nieuwe directeur hadden begrepen wij dat zij hier niet van op de hoogte zijn. We Will see.

Wij houden ons hart vast. Wij vinden dat onze dochter gelijke kansen moet krijgen en niet hoeft/moet gaan onderpresteren op een lager VO omdat ze rekenproblematiek heeft. In principe zou ze naar HAVO/VWO kunnen maar tja idd die verplichte rekentoets. Wat voor ons een belangrijk punt is, is het feit dat je op lager VO nog 'gewoon' BO rekenen krijgt en op hoger VO 'echte' wiskunde. Wellicht dat zij geen problematiek ondervindt bij bijvoorbeeld wiskunde B. Wat zouden wij blij zijn als ze gewoon minimaal HAVO kan doen en zich op haar eigen manier in samenwerking met haar RT 'klaarmaakt' voor de rekentoets. Zelf wil ze graag naar het VWO en rechten studeren. Wat verder ook een punt is en dat geven haar leerkrachten en ook haar RT aan, is dat ze zo hard werk en zo ontzettend doorzet. Dat moet naar onze mening verder worden gestimuleerd en niet gedemotiveerd door haar onder niveau naar een VO te laten gaan zodat ze gaat onderpresteren met alle emotionele gevolgen van dien.
FENJ
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 26 Aug 2014 18:04

Re: Rekentoets verspert onterecht toegang tot hoger onderwij

Berichtdoor Touché » 26 Aug 2014 19:22

Beste Fenj,

Hartelijk dank voor jouw reactie. Ik ben het helemaal met je eens dat kinderen het recht hebben zich te ontplooien en niet tegengehouden moeten worden door een rekentoets. Je hebt inderdaad kans dat E met wiskunde beter uit de voeten kan dan met rekenen, omdat het dan niet zozeer gaat om het 'cijferen', maar om het begrip. Ik hoop het voor je.

Wij willen een bericht naar Jet Bussemaker sturen over de onterechte drempel van de rekentoets voor kinderen met dyscalculie. Daarom zijn we blij met jouw reactie, omdat we zoveel mogelijk medestanders zoeken. Heel veel sterkte en zet maar hoog in voor E. Liever een goede opleiding en zakken voor het examen op wiskunde, dan een 'lagere' opleiding en nog steeds niet slagen voor wiskunde.

Groet,

Touché
Touché
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 13 Aug 2014 17:27

Re: Rekentoets verspert onterecht toegang tot hoger onderwij

Berichtdoor Miranda en Judith » 27 Aug 2014 15:10

Wat een drama die rekentoets !

Het ziet er nu naar uit dat mijn dochter van 15 die nu in Mavo 3 zit geen diploma gaat krijgen omdat ze door ernstige rekenproblemen geen 5 kan scoren voor de rekentoets.

Al in groep 3 heeft ze extra rekenwerk meegekregen.
In groep 6 verhuisd en dus op een andere school gekomen waar ze er helemaal niks mee deden.
Totdat er in groep 7 ineens paniek was van school uit want het was toch wel heel erg dat rekenprobleem.

Voor een Dyscalculie test was geen geld van school uit dus mocht dochter alles met de rekenmachine doen.
Ons werd verteld dat zo'n Dyscalculie verklaring ook geen waarde had .
Ze is de basisschool afgegaan met rekenen op nivo groep 6 .

En had VMBO TL advies want op alle andere vakken scoorde ze prima en rekenen kon ook met de rekenmachine.
Maar toen kreeg ze wiskunde en economie wat hebben we zitten zweten.
Bijles was geen personeel voor maar ze moest wel voldoende scoren anders bleef ze zitten.

Ik heb haar zelf thuis bijles gegeven en heb met de neuroloog gesproken ( ze heeft ook epilepsie) of ze toch niet getest kon worden. Uitslag van het neuropsychologisch onderzoek was dat ze alle tekenen van dyscalculie vertoonde maar ze niet het etiketje kreeg omdat het ook van de epilepsie of bijwerking van de medicijnen kon zijn :|

Op alle vakken behalve wiskunde en economie scoorde ze goed . Ik heb haar geholpen ben achter prive bijles aan gegaan door een docent van haar school maar daar kreeg ik geen reactie op.
Haar wiskunde leraar werd ziek en ze had enorm veel uitval en op het einde van het jaar hadden ze de twee laatste hoofdstukken niet eens af terwijl er wel een punt voor verscheen wat mee telt voor examen?

Toen ben ik gaan vragen hoe ze een punt kan krijgen voor een toets die niet gemaakt is. En uiteindelijk moesten ze toegeven dat ze van school uit niet genoeg hadden kunnen doen en mocht ze toch ondanks de net geen voldoende voor wiskunde over .

Nu in haar laatste examenjaar heeft ze gelukkig wiskunde en economie kunnen laten vallen.
Ze was de hele vakantie zo blij en opgewekt, ze zei er is een last van mijn schouders afgevallen.
Ze zong weer in huis.

Tot de eerste week op school de mentor zei : je moet wel een 5 halen voor je rekentoets anders zak je !
Wat nu weer denk ik , vorig jaar werd er gezegd ze moet over dan kan ze examen doen zonder dat de rekentoets meetelt voor het slagen / zakken dan komt alleen het cijfer op de examenlijst te staan en nu hoor ik dit weer ?

Uit de test die ze heeft gekregen is gebleken dat ze op rekengebied gewoon niet op Mavo nivo zit hoe kan ze dan die toets halen? Dan zou ze een toets moeten krijgen op haar eigen nivo maar het hele VMBO doet de f2 toets dus nu zakken van nivo helpt ook niet.

Een aangepaste toets voor kinderen met Dyscalculie krijgt ze ook niet want ze heeft geen verklaring .
Wel wordt er als conclusie van het onderzoek aangegeven dat ze het Dyscalculie protocol moeten toepassen bij haar maar school zegt dat niet te hebben?

Wat nu ik weet het niet meer.
Miranda en Judith
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 25 Jan 2010 22:46
Woonplaats: Drenthe

Re: Rekentoets verspert onterecht toegang tot hoger onderwij

Berichtdoor Touché » 27 Aug 2014 18:38

Beste Miranda en Judith,

Wat een vreselijk verhaal. Wij hebben onze zoon juist laten testen (zelf geregeld en betaald) en hebben hier al veel aan gehad. Het schept wel duidelijkheid. Het moet wel gezegd worden, dat de school waar C op zit heel goed meedenkt en zich sterk maakt voor de individuele leerling, dus ook C. Jullie dochter heeft recht op passend onderwijs, dat is wettelijk vastgelegd. Daarom is de school verplicht hier aan mee te werken en de juiste maatregelen te treffen. Kijk eens hier: http://www.balansdigitaal.nl/stoornisse ... col-erwd1/, dan vind je informatie over protocollen.

Wanneer school zich in onwetendheid blijft hullen, dan zou ik ófwel de onderwijs inspectie inschakelen, ófwel een andere school zoeken die meer kan bieden. Uiteindelijk gaat het om de ontplooiing van jullie dochter, niet om de stomme regeltjes. Helaas moet je er zelf flink achteraan zitten en kijken of je binnen school medestanders kunt vinden, zoals bijvoorbeeld een mentor of de directeur.

Wij gaan ons best doen om aan de Haagse boom te schudden bij mevrouw Bussemaker, om zo iets aan de rekentoets te doen. Jullie verhaal helpt ons daarbij. Heel veel sterkte!

Touché
Touché
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 13 Aug 2014 17:27

Re: Rekentoets verspert onterecht toegang tot hoger onderwij

Berichtdoor Miranda en Judith » 27 Aug 2014 20:03

Ik heb vanmiddag een mail terug gehad van de mentor. Ze was niet goed op de hoogte dus had het nog even nagevraagd en het is dus toch zo dat de rekentoets in het schooljaar 2015 nog niet als cijfer meetelt.

Dus daar heeft mijn dochter heel veel geluk mee. Aan de andere kant vraag ik me af hoe dat in 2016 gaat met de kinderen die niet slagen voor de rekentoets? Mijn dochter heeft de rekentoets al gemaakt vorig jaar en haalde een 1 ze mag hem dit jaar nog een keer overdoen.

De mentor vertelde dat de halve klas onvoldoende scoorde en dus bijles krijgt maar niemand scoorde een 1 .
Ik heb vorig jaar al aangegeven dat er hulp nodig was en dat mijn dochter buiten de rekenproblemen nog meer problemen had met bijv. Plannen van huiswerk en tijdbesef enz.

School wilde eerst het NPO afwachten en dat is in januari afgenomen en de uitslag was in april dus vorig schooljaar is er niks meer gebeurd. Nu gaat Stichting Waterlelie kijken wat ze voor mijn dochter kunnen doen omdat het volgens het onderzoek aan de epilepsie/ medicijnen ligt.

Alle hulp is welkom maar in september hebben we weer een afspraak met de neuroloog en ga ik toch mijn twijfel over de uitslag van het NPO aangeven. Ik heb namelijk nog een dochter die is nu 23 en ik zie helemaal geen verschil tussen haar en mijn jongste dochter.

Mijn oudste dochter heeft met gemak haar Mavo diploma gehaald maar zij kon wiskunde in de tweede klas al laten vallen en zij had geen rekentoets te maken. En zij heeft geen epilepsie maar wel dezelfde rekenproblemen als mijn jongste dochter. Dus alleen maar omdat de eisen nu strenger zijn voor een Mavo diploma heeft mijn dochter er erg veel last van.

Wordt vervolgd....
Miranda en Judith
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 25 Jan 2010 22:46
Woonplaats: Drenthe

Re: Rekentoets verspert onterecht toegang tot hoger onderwij

Berichtdoor Miranda en Judith » 29 Aug 2014 12:34

Ik heb een telefoontje gehad van de ambulante begeleiding van stichting de Waterlelie.
Ze zeggen de rekentoets niet weg te kunnen toveren maar hun best te gaan doen om mijn dochter een aangepaste rekentoets te laten maken.

Wat houd die aangepaste rekentoets precies in ?
Zover ik het begrijp meer tijd en hulp in de vorm van rekenkaarten maar geen rekenmachine?
Mijn dochter mist rekeninzicht en automatiseren dus zoals ze zelf al zei: al geven ze me een maand extra tijd die toets ga ik niet halen.

Ik wacht nog even het gesprek af op school met mentor en ambulante begeleiding maar als er geen andere oplossing is dan een heel schooljaar bijles als voorbereiding op een aangepaste rekentoets die toch niet gaat lukken dan zie ik ervan af.
Mijn dochter hoeft niet weer een heel jaar iets te doen wat ze toch niet kan , oefenen en extra tijd en energie te steken in iets wat toch niet lukt.

Dat is niet goed voor haar zelfvertrouwen wat al ver te zoeken is en ook zeker niet voor haar faalangst.
Bovendien zouden doordat ze zich niet lekker voelt in haar vel haar andere vakken hier ook onder gaan lijden.
Dan maar een 1 voor de rekentoets op haar cijferlijst en de andere vakken voldoende en een diploma.
Miranda en Judith
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 25 Jan 2010 22:46
Woonplaats: Drenthe

Re: Rekentoets verspert onterecht toegang tot hoger onderwij

Berichtdoor Touché » 07 Sep 2014 17:51

Beste Miranda en Judith,

Je hebt helemaal gelijk wanneer je de rekentoets niet alles laat overheersen. Tenslotte gaat het op school om het leren en niet om je beperkingen. Wij accepteren ook dat onze zoon niet kan rekenen en het nooit zal leren. Oefenen tot je er bij neervalt levert weinig positiefs op en daarom is het beter te concentreren op de vakken die je wel kunt. Dan krijg je veel meer positieve energie. Je kunt wel blijven kijken of er onderdelen zijn van de wiskunde, die wel lukken. Bij sommige onderdelen is het logisch denken belangrijker dan het 'cijferen' en dan zouden er misschien nog wat puntjes bij te snoepen zijn. Het rekenen helemaal links laten liggen is daarom niet het handigst. Daar kan de docent ook bij helpen.

Over de rekentoets vind je hier: http://www.cito.nl/onderwijs/voortgezet%20onderwijs/rekentoets_vo/voorbeeldtoetsen meer. Even 'Googlen' levert ook bruikbare informatie op.

Ik hoop, dat jullie hier wat aan hebben.

Met vriendelijke groet,

Touché
Touché
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 13 Aug 2014 17:27

Re: Rekentoets verspert onterecht toegang tot hoger onderwij

Berichtdoor Miranda en Judith » 10 Sep 2014 10:08

Mijn dochter zit nu in haar examenjaar en heeft wiskunde en economie laten vallen dat kon wel .
Wiskunde ging haar inderdaad beter af dan rekenen.
Natuurlijk wil ik ook niet dat ze helemaal stil gaat staan op rekengebied.

Maar ik vind het belangrijker dat ze dingen leert als omgaan met geld en tijd want dat heeft ze nodig in haar dagelijkse leven. Sinds ze met de bus naar school ging is ze daar enorm in gegroeid en kan ze heel goed de bustijden onthouden en zelf berekenen hoelang ze loopt naar de bushalte enz.

Natuurlijk ook omdat ze maandenlang er dagelijks mee bezig was op een voor haar leuke manier in de praktijk.
Ik snap dat school " verplicht" is om bijles te geven in rekenen als een kind niet goed scoort voor de rekentoets.
Ik vraag me dan ook af of mijn dochter hier onderuit kan komen.

Waarschijnlijk niet dus zal het uitdraaien op verplicht bijles en op zich is dat niet slecht als het op haar nivo was ( groep 7/8) maar niet gaan laten trainen voor een toets die chinees voor haar is.
Miranda en Judith
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 25 Jan 2010 22:46
Woonplaats: Drenthe

Re: Rekentoets verspert onterecht toegang tot hoger onderwij

Berichtdoor Miranda en Judith » 10 Sep 2014 20:17

Touché schreef:Beste Miranda en Judith,

Je hebt helemaal gelijk wanneer je de rekentoets niet alles laat overheersen. Tenslotte gaat het op school om het leren en niet om je beperkingen. Wij accepteren ook dat onze zoon niet kan rekenen en het nooit zal leren. Oefenen tot je er bij neervalt levert weinig positiefs op en daarom is het beter te concentreren op de vakken die je wel kunt. Dan krijg je veel meer positieve energie. Je kunt wel blijven kijken of er onderdelen zijn van de wiskunde, die wel lukken. Bij sommige onderdelen is het logisch denken belangrijker dan het 'cijferen' en dan zouden er misschien nog wat puntjes bij te snoepen zijn. Het rekenen helemaal links laten liggen is daarom niet het handigst. Daar kan de docent ook bij helpen.

Over de rekentoets vind je hier: [url]http://www.cito.nl/onderwijs/voortgezet%20onderwijs/rekentoets_vo/voorbeeldtoetsen/url] meer. Even 'Googlen' levert ook bruikbare informatie op.

Ik hoop, dat jullie hier wat aan hebben.



Met vriendelijke groet,

Touché


De link doet het niet maar ik heb al heel wat ge- googelt en raak er alleen maar meer gefrustreerd van.
Nogmaals voor mijn dochter maakt het niet uit die haalt haar VMBO TL wel.
Maar het is toch te gek dat jullie zoon met VWO nivo behalve rekenen straks met hetzelfde diploma van school zou komen?

Wat ik me ook afvraag is hoe dat gaat met de kinderen van de praktijkschool.
Als ik het goed heb doen die de rekentoets op F1 nivo.
Om dan vervolgens met een diploma door te stromen naar MBO nivo 1 waar ze de F2 toets moeten gaan doen voor hun examen.


Natuurlijk hebben ze dan heel wat extra jaren maar ik vraag me af of dat nivo wel haalbaar is voor praktijkschool kinderen en kinderen die van speciaal onderwijs komen?
Als er geen vrijstelling komt voor kinderen met dyscalculie dan zou er toch minstens een rekentoets op nivo gedaan moeten kunnen worden.

Dan zou jullie zoon een VWO diploma met vermelding rekentoets op F2 nivo kunnen krijgen.
Miranda en Judith
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 25 Jan 2010 22:46
Woonplaats: Drenthe

Re: Rekentoets verspert onterecht toegang tot hoger onderwij

Berichtdoor Sébastien » 08 Nov 2014 16:28

Leerlingen met een dyscalculieverklaring en leerlingen waar de school kan aantonen dat ze de reguliere rekentoets waarschijnlijk niet gaan halen kunnen meedoen aan de aangepaste rekentoets. Hier moet de school wel meer inspanningen voor doen (documentatie aanleggen in het geval van geen dyscalculie) en tijdig aangeven aan het College voor Toetsen en Examens (volgens mij).
Dan mag de leerling ook een eigen rekenmachine gebruiken. Andere informatie is te vinden op https://www.examenblad.nl/onderwerp/pil ... ts-vo/2015.

Los hiervan wordt dit jaar het jaar van de waarheid, aangezien veel middelbare scholen hebben gerapporteerd dat zeer veel leerlingen (zonder dyscalculie) de rekentoets niet zullen halen. VO-Scholen zitten hier al mee in hun maag. Ik ben zelf benieuwd wat de overheid gaat doen als het percentage niet-halers inderdaad zeer hoog is. Cesuur aanpassen? Ik vrees dat we 'even' dit schooljaar moeten afwachten om te weten wat de schade is voor alle leerlingen. Als er onbedoelde resultaten zijn, zal er wel weer een konijn uit de hoge hoed getoverd worden...

Op de VWO-school waar ik werk hebben de leerlingen met dyscalculie voor de gewone rekentoets wel een 5 gehaald (zonder extra inspanning van de school). Een enkeling haalt een 4 (dat zijn bij ons op school leerlingen zonder dyscalculie). Maargoed, de ene leerling met dyscalculie is de andere niet en als de dyscalculievorm (zoals hierboven door jullie beschreven) ernstig is, ben ik erg benieuwd wat de uiteindelijke score zal zijn (incl. een herkansingsmogelijkheid). Als er écht enen en tweeën gaan vallen hoop ik dat de personen die de boel gaan analyseren zich iets gaan realiseren. Natuurlijk erg cru als het je eigen kind betreft dit schooljaar!
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Re: Rekentoets verspert onterecht toegang tot hoger onderwij

Berichtdoor Miranda en Judith » 12 Nov 2014 14:43

Mijn dochter scoorde een 1 en volgens haar wiskundeleraar was een 1 niet meetbaar en kon dat ook -1 zijn.
Miranda en Judith
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 25 Jan 2010 22:46
Woonplaats: Drenthe

Re: Rekentoets verspert onterecht toegang tot hoger onderwij

Berichtdoor Touché » 18 Nov 2014 18:33

Zoals jullie in het eerste bericht van dit onderwerp kunnen zien, lopen wij met onze zoon tegen precies hetzelfde probleem aan. Daarom zijn wij onze petitie tegen de rekentoets gestart: http://www.petities24.com/rekentoets_vo ... iseconomie (Deze URL kun je het beste kopiëren, want een linkje werkt hier niet). Deze petitie heeft inmiddels ruim 880 handtekeningen verzameld, waaronder die van prof. dr. Hans van Luit van de Universiteit van Utrecht. Ook Balansdigitaal steunt onze petitie. Het zou fijn zijn, wanneer ook jullie onze petitie steunen. Dan kunnen we misschien iets bereiken.

Kijk maar op onze Facebook pagina 'tegen de rekentoets' voor de laatste berichten. https://www.facebook.com/tegenderekentoets.

Sterkte en alvast bedankt voor de steun!

Touché, ofwel Jules Blokhuis
Touché
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 13 Aug 2014 17:27

Re: Rekentoets verspert onterecht toegang tot hoger onderwij

Berichtdoor Sébastien » 03 Dec 2014 22:26

Miranda en Judith schreef:De mentor vertelde dat de halve klas onvoldoende scoorde en dus bijles krijgt maar niemand scoorde een 1 .
Ik heb vorig jaar al aangegeven dat er hulp nodig was en dat mijn dochter buiten de rekenproblemen nog meer problemen had met bijv. Plannen van huiswerk en tijdbesef enz.

School wilde eerst het NPO afwachten en dat is in januari afgenomen en de uitslag was in april dus vorig schooljaar is er niks meer gebeurd. Nu gaat Stichting Waterlelie kijken wat ze voor mijn dochter kunnen doen omdat het volgens het onderzoek aan de epilepsie/ medicijnen ligt.

Alle hulp is welkom maar in september hebben we weer een afspraak met de neuroloog en ga ik toch mijn twijfel over de uitslag van het NPO aangeven. Ik heb namelijk nog een dochter die is nu 23 en ik zie helemaal geen verschil tussen haar en mijn jongste dochter.


Miranda en Judith schreef:Mijn dochter scoorde een 1 en volgens haar wiskundeleraar was een 1 niet meetbaar en kon dat ook -1 zijn.


Ik heb even gebrainstormd over deze 'casus' bij mij op school met onze zorgcoördinator.
Mijn redenatie was dat leerlingen die blind zijn, ook een VWO diploma kunnen halen, maar zij krijgen een aangepaste toets zonder 'plaatjes'. En kinderen die doof zijn, krijgen dispensatie voor luistertoetsen bijvoorbeeld.

Een 1 maak ik in mijn praktijk niet mee, waardoor ik me afvraag of hier niet eerder sprake is van acalculie (al dan niet 'veroorzaakt' door de epilepsie). Dyscalculie wordt in de regel vastgesteld door een psycholoog of orthopedagoog. Aangezien er een neuroloog in het spel is, zou ik een rapport van deze diagnosticus met zijn bevindingen sturen naar het College voor Toetsen en Examens (https://www.hetcvte.nl/). Zij kunnen indien een reguliere afname niet mogelijk is een aangepaste afname verzorgen of dispensatie verlenen. Het valt en staat natuurlijk met een stevig neuro(psychologisch) rapport. Het is wellicht de moeite waard om eerst contact op nemen met deze instantie voordat er veel werk en moeite in wordt gestopt.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Re: Rekentoets verspert onterecht toegang tot hoger onderwij

Berichtdoor Miranda en Judith » 13 Dec 2014 17:28

Sébastien schreef:
Miranda en Judith schreef:De mentor vertelde dat de halve klas onvoldoende scoorde en dus bijles krijgt maar niemand scoorde een 1 .
Ik heb vorig jaar al aangegeven dat er hulp nodig was en dat mijn dochter buiten de rekenproblemen nog meer problemen had met bijv. Plannen van huiswerk en tijdbesef enz.

School wilde eerst het NPO afwachten en dat is in januari afgenomen en de uitslag was in april dus vorig schooljaar is er niks meer gebeurd. Nu gaat Stichting Waterlelie kijken wat ze voor mijn dochter kunnen doen omdat het volgens het onderzoek aan de epilepsie/ medicijnen ligt.

Alle hulp is welkom maar in september hebben we weer een afspraak met de neuroloog en ga ik toch mijn twijfel over de uitslag van het NPO aangeven. Ik heb namelijk nog een dochter die is nu 23 en ik zie helemaal geen verschil tussen haar en mijn jongste dochter.


Miranda en Judith schreef:Mijn dochter scoorde een 1 en volgens haar wiskundeleraar was een 1 niet meetbaar en kon dat ook -1 zijn.


Ik heb even gebrainstormd over deze 'casus' bij mij op school met onze zorgcoördinator.
Mijn redenatie was dat leerlingen die blind zijn, ook een VWO diploma kunnen halen, maar zij krijgen een aangepaste toets zonder 'plaatjes'. En kinderen die doof zijn, krijgen dispensatie voor luistertoetsen bijvoorbeeld.

Een 1 maak ik in mijn praktijk niet mee, waardoor ik me afvraag of hier niet eerder sprake is van acalculie (al dan niet 'veroorzaakt' door de epilepsie). Dyscalculie wordt in de regel vastgesteld door een psycholoog of orthopedagoog. Aangezien er een neuroloog in het spel is, zou ik een rapport van deze diagnosticus met zijn bevindingen sturen naar het College voor Toetsen en Examens (https://www.hetcvte.nl/). Zij kunnen indien een reguliere afname niet mogelijk is een aangepaste afname verzorgen of dispensatie verlenen. Het valt en staat natuurlijk met een stevig neuro(psychologisch) rapport. Het is wellicht de moeite waard om eerst contact op nemen met deze instantie voordat er veel werk en moeite in wordt gestopt.

Dankje voor je antwoord ik ga er achteraan .
Miranda en Judith
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 25 Jan 2010 22:46
Woonplaats: Drenthe

Volgende

Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron