tweede leerlijn

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

tweede leerlijn

Berichtdoor stefje18 » 21 Feb 2011 20:45

Ik ben in mijn zoektocht naar het beste voor mijn dochter van bijna 9 terecht gekomen op dit forum.
Dit is dus mijn eerste bericht.
Mijn dochter heeft al sinds groep 2 dat ze niet helemaal kan meekomen. Ze heeft moeite met het omzetten van opdrachten in handelen. Als heel peuter had ze veel kopieergedrag. Ze heeft groep 2 overgedaan en de taalzaken gaan goed. Ze leest op een hoog niveau en ook op woordenschat en spelling scoort ze goed.
De citotoetsen blijven E scoren. We zijn ruim 3 jaar naar de fysiotherapeut geweest waar ze oefeningen heeft gedaan voor het ruimtelijk inzicht. Ik was vroeger ook slecht in rekenen, maar ik kon altijd nog een beetje meehobbelen en vroeger was er natuurlijk ook niet zoveel aandacht voor als nu.
Omdat mijn dochter zo erg op de tenen moet lopen en ook aangeeft dat ze daardoor school niet leuk vindt, heeft juf haar besproken in een intern 'zorgteam'. Ze wil mijn dochter op een apart programma zetten, los van de klas.
Ik wil natuurlijk dat mijn dochter met plezier naar school gaat. Ik heb de juf ook gevraagd om een dyscalculie test, maar de juf ziet daar het nut niet van in omdat ze alles al doen wat een diagnose dyscalculie voorschrijft.
Ik wil het zelf wel graag, want dan weten we dat maar en wellicht kan zo'n testafnemer nog weer andere tips aandragen die de juf niet weet.
Mijn vragen zijn concreet: wie heeft ervaring met een tweede leerlijn en dyscalculie, is dat verstandig omdat te doen?
En: wat vinden jullie van het feit dat de juf geen dyscalculietest wil laten afnemen?

Stefanie
stefje18
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 16 Feb 2011 10:32

Re: tweede leerlijn

Berichtdoor Administrator » 28 Feb 2011 23:23

Beste Stefanie,

Op het forum weet niet iedereen een antwoord op gestelde vragen. Het zijn allemaal ervaringsdeskundigen, net als ik. We zijn geen professionals :).Daarvoor kunt u aankloppen bij een professionele instantie zoals b.v. gz- psychologen die testen kunnen afnemen. U kunt zelf beslissen zo'n test te laten doen. er is geen toestemming van een leerkracht bij nodig. Er zijn wel kosten aan verbonden aan het laten afnemen van een dergelijke test.
met vriendelijke groet,
Administratie Dyscalculie

www.dyscalculie.org
info@dyscalculie.org
Gebruikers-avatar
Administrator
Site Admin
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 01 Sep 2003 10:29
Woonplaats: Gelderland

Re: tweede leerlijn

Berichtdoor Sébastien » 01 Mrt 2011 21:23

Stefje18 schreef:wat vinden jullie van het feit dat de juf geen dyscalculietest wil laten afnemen?

Het is natuurlijk positief dat de juf 'alles' al doet wat een kind met een dyscalculieverklaring ook krijgt. Alleen kun je er niet van op aan dat die aandacht er een volgend jaar weer is bij een andere leerkracht. Dat zou een reden kunnen zijn om wel een dyscalculietest te ondergaan.

wie heeft ervaring met een tweede leerlijn en dyscalculie, is dat verstandig omdat te doen?

Ik heb geen persoonlijke ervaring met een individuele leerlijn (bij dyscalculie), maar ik ken wel een artikel waar je vast iets aan kunt hebben. Klik ophttp://sebastien.brunekreef.com/dyscalculie/artikel_stefanie.pdf

Ik weet dat het onderzoeksbureau waar prof. dr. Van Luit werkzaam is in Utrecht wel in staat in om een leerlijn te maken als er sprake is van dyscalculie. http://www.rekenstoornis.nl/
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Re: tweede leerlijn

Berichtdoor eetje » 20 Mrt 2011 14:39

Mijn dochter is nu 10 jaar zit in groep 6 en rekent sinds half groep 4 op een aparte lijn, dit is gelukkig niet zo vreemd op haar school want alle leerlingen werken qua taal en rekenen op hun eigen lijn. Op taalgebied scoort ze bij het hoogste groepje in de klas, bij rekenen alleen maar E-tjes bij de cito's. Ik zie wel de voordelen in van een eigen lijn, ze scoort toch successen op haar niveau en dit is gewoon heel belangrijk. Ze rekent nu op begin gr. 5, heeft buiten de klas extra hulp in een clubje van 3 leerlingen die allen rekenzwak zijn. Toen ze in gr.4 zat zijn we overgestapt midden in het jaar naar een andere school vanwege het rekenen, de juffen op de andere school hadden geen tijd voor haar en ze moest gewoon meerekenen met gr.4 maar daar was zij toen nog niet aan toe, de school sprak in januari van dat schooljaar al over zittenblijven, wij als ouder zagen hier het nut niet van in omdat ze met andere vakken geen moeite heeft. Wel scoort ze ook op begrijpend lezen iets minder dan de A, dit schijnt ook te maken te hebben met het inzicht wat zij mist. Dus wij juichen een eigen lijn alleen maar toe...
eetje
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 18 Mrt 2011 10:05


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron