CITO toets verplicht?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

CITO toets verplicht?

Berichtdoor MSK » 30 Nov 2010 10:47

Een moeder vertelde mij dat haar zoon niet toegelaten werd op het VMBO omdat het puntenaantal van zijn CITO toets te laag was.

Mijn dochter heeft op de entreetoets al een laag gemiddelde gehaald omdat alles beïnvloed werd door de dyscalculie. Ook haar IQ is lager uit het psycholgisch onderzoek gekomen dan haar IQ daadwerkelijk is. De dyscalculie is zo nadrukkelijk aanwezig dat alles lager uitvalt en het IQ zoals het uit de test is gekomen niet representatief is.

Nu ben ik bang dat haar CITO straks ook dramatisch laag zal uitvallen waardoor het VMBO misschien zal zeggen dat ze niet welkom is met dit puntenaantal.

Ik heb CITO gebeld en die mevrouw zei dat de CITO toets niet verplicht is. Maar iemand anders vertelde mij dat de inspectie het wél verplicht stelt.

Weet iemand hoe dit zit?
Gebruikers-avatar
MSK
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 14 Jun 2010 21:34
Woonplaats: Roden

Re: CITO toets verplicht?

Berichtdoor marit » 09 Dec 2010 18:09

Ik weet niet of er geweigerd mag worden, maar ik neem aan dat je dat bij de leerplichtambtenaar kunt na vragen?
Als je dochter een officiele dyscalculie verklaring heeft, denk ik dat zij gewoon toegelaten zal worden.
Dyscalculie hoeft niet per direct invloed op andere vakken te hebben, het kan natuurlijk wel.
Ik neem aan dat in dit geval gekeken zal worden naar de algehele intelligentie en niet zozeer naar dyscalculie.
Als het iq bijvoorbeeld erg laag is, zou het kunnen dat je dochter op grond DAARVAN geweigerd word, maar weigeren puur vanwege dyscalculie lijkt mij persoonlijk uitgesloten.
Groetjes Martine

Zoon van 9 heeft dyscalculie....
en mama ook!!
Zoon van 6 is in testfase......
marit
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 15 Nov 2010 11:47
Woonplaats: Haarlem

Re: CITO toets verplicht?

Berichtdoor Sébastien » 10 Dec 2010 23:32

Ik heb CITO gebeld en die mevrouw zei dat de CITO toets niet verplicht is. Maar iemand anders vertelde mij dat de inspectie het wél verplicht stelt.

Weet iemand hoe dit zit?

Het voortgezet onderwijs wil graag weten doormiddel van een landelijk genormeerde toets of een kind daar op het juiste niveau zit. De CITO-toets wordt op veel scholen afgenomen en biedt in veel gevallen een goede indicatie voor het voortgezet onderwijs. Er zijn echter scholen die een alternatief kiezen (om wat voor reden dan ook). Bij de lagere niveaus kiest men vaak voor de NIO (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau) i.p.v de CITO-toets. Veel VMBO-scholen willen vaak een dergelijke intelligentietest voor VMBO-basis/kader en is verplicht (+ nog een aantal andere zaken) voor plaatsing in het LWOO.

Als een psycholoog een IQ-test afneemt (zoals de NIO) dan zal daar vast een nuttig advies uitrollen voor het voortgezet onderwijs. I.c.m. dyscalculie moet daar misschien maatwerk aan te pas komen en een belangenafweging gemaakt worden.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Re: CITO toets verplicht?

Berichtdoor MSK » 13 Dec 2010 20:36

Ik ben er inmiddels achter dat de basisschool van mijn dochter de cito niet afneemt maar de drempeltest.

De basisschool probeert het er nu op te gooien dat mijn dochter ook stagneert op begrijpend lezen en daarom LWOO moet hebben en dus een stroom lager zou moeten. Maar ik ben er achter dat het VMBO op alle stromen LWOO biedt dus dat hoeft geen invloed te hebben op de stroom die we gaan kiezen. Ze scoort te hoog op begrijpend lezen maar dan willen ze idd de NIO afnemen. Ook als ze LWOO zou krijgen op het VMBO zou ze eerst de NIO moeten doen. Dus daar ontkomen we toch niet aan.

Ik voel me erg alleen staan als ouder en heb echt het gevoel dat ik moet pionieren om begrip te kweken voor dyscalculie. Scholen zijn maar weinig bereid om zich erin te verdiepen en de juiste hulp te bieden.

Zucht....
Gebruikers-avatar
MSK
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 14 Jun 2010 21:34
Woonplaats: Roden


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast