voorstellen

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

voorstellen

Berichtdoor Terpie » 14 Sep 2010 18:05

Hallo, ik heb een dochter van 8 jaar, zij zit in groep 5.
Nu hebben wij vandaag te horen gekregen dat het rekenstof van groep 5 te moeilijk voor haar wordt en dat zij rekenwerk van maatwerk krijgt. dus met anderewoorden, zij volgt vanaf vandaag het boek niet meer. Zij er hier mensen die ervaring hebben dat kinderen maatwerk volgen? verder is mij verteld dat ze het rekenwerk niet meer kunnen inhalen en dat hun eind doel is met kinderen die het aangepaste leermethode van het rekenen hebben eindgroep 6 is. ( ik vind dit nogal laag) Dus dat betekend dat ze 2 jaar achterop zal raken met het rekenen. Zij heeft vooral moeite met het automatiseren.

Verder zal ze getest worden met dyscalculie. Ik heb dat vorige week geregeld. Zij is binnen school de allereerste ( gebeurd wel buitenschool) die getest wordt . en al ze het heeft dus ook binnen school de eertse met de verklaring.

Groetjes :wink:
moeder van een dochter met mogelijk dyscalculie
Terpie
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 09 Sep 2010 8:32

Berichtdoor MSK » 14 Sep 2010 20:12

Hallo Terpie,

Ik herken me erg in jouw verhaal. Mijn verhaal staat in het topic 'dyscalculieonderzoek bij elfjarige'.

Mijn dochter begon ook eind groep 5 problemen te krijgen. Na veel getreuzel van school zit ze nu in groep 8 en werkt sinds maart/april (dus eind groep 7) pas in MAATWERK. Veel te laat! Ik ben me nu aan het verdiepen in dyscalculie onderzoek omdat ik dit al veel langer vermoed en ook heb uitgesproken. Maar ben niet helemaal serieus genomen door de juffen. Ik wil mijn dochter laten testen zodat ik het zeker weet voor ze naar het voortgezet onderwijs gaat.

MAATWERK gaat goed. Al rekent ze daarmee op een veel lager niveau dan ze zou moeten maar ze vindt het leuk omdat ze hierbij veel 'krullen' krijgt. Uit het gewone boek werkt ze niet meer. Af en toe doet ze voor de lol mee met groep 7. Bij haar zijn succeservaringen momenteel belangrijk omdat het rekenen inmiddels heel beladen is. Omdat de school m.i. forse steken heeft laten vallen en de extra begeleiding (half uurtje per week) en MAATWERK te laat heeft opgepakt stuur ik school deze week een brief waarin ik mijn verhaal doe en vraag of zij het onderzoek willen betalen (voorstellen om allebei de helft te betalen kan altijd nog ;-) Bij mijn dochter is het idd zo dat zij niet hoeft te eindigen op groep 8 niveau. Ze zal door deze rekenproblemen ook niet blijven zitten omdat ze op de andere vakken normaal scoort.
Ze zit volgens mij nu op eind groep 5 niveau met rekenen!!!! Dus ook een hele flinke achterstand. Eerst deed ik thuis nog wel extra oefeningen met haar maar dat heb ik losgelaten. We kregen alleen maar strijd en ik vind het bij school horen. Ook bij mijn dochter is het automatiseren een groot probleem.

Ik heb me er in verdiept en ga wrs. met mijn dochter naar Anick Verpalen in Bergen op Zoom. Zij is de goedkoopste en ik heb er vertrouwen in. Ik heb een heel prettig gesprek met haar gehad. Haar argument om goedkoop die test te doen:

Zij vindt het absurd dat ouders zoveel geld moeten neertellen voor onderzoek. Met die hoge prijzen doe je veel kinderen tekort, is haar mening. Haar prijs heeft dus niets te maken met dat het een slecht of onvolledig onderzoek zou zijn o.i.d. Zij neemt net als alle anderen zowel de intelligentietest af als de leerstoornistest. Ze is een erkend psycholoog en aangesloten bij het N.I.P.

Mijn dochter zou 11 en 12 november terecht kunnen. De tests worden op twee dagdelen afgenomen want op één dag is te vermoeiend. Ik zal dus met haar daar moeten overnachten en ze zal daar vrij van school voor moeten krijgen. Het is ver bij ons vandaan maar de dichtstbijzijnde vraagt 1400,-

De kosten voor het onderzoek door Anick Verpalen zijn €450,-.
Daarbij zit intakegesprek, onderzoek, nabespreking van verslag/diagnose en advies voor begeleiding.

De prijzen variëren van 450,- tot 1400,- en daar pas ik voor.

Waar ga jij de test laten doen? Ben je op de hoogte dat er een protocol in de maak is voor een eenduidig dyscalculieonderzoek? Dit is in november klaar (Ik heb vandaag de voorzitter gesproken van de organisatie die dit protocol ontwikkelt) en dan zal de discussie losbarsten of het gebruikt gaat worden en of het vergoed gaat worden door de zorgverzekering. Maar deze man zei ook eerlijk dat ik met mijn dochter daar niet op kon gaan wachten, daar kon nog wel maanden overheen gaan. Nu is er veel verschil in de testen en in principe kunnen scholen niet veel met de dyscalculieverklaringen die momenteel worden afgegeven. Anick, waar ik de test wil laten doen, heeft mij gemaild dat zij nog nooit problemen heeft gehad met haar verklaring en dat die gewoon geaccepteerd wordt op het V.O. Die man van het protocol zei tegen mij, laat haar maar testen dan heb je in elk geval iéts...
Als ik zou wachten tot het protocol er is en de test door Cedin zou laten doen (schoolbegeleidingsdienst) dan betaal ik 1200,-.

Ik blijf graag met je in contact.

groetjes,
MSK
Gebruikers-avatar
MSK
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 14 Jun 2010 21:34
Woonplaats: Roden

Berichtdoor Terpie » 14 Sep 2010 21:02

hallo MSK,

bedankt voor je reactie, ik moet zeggen dat ze bij ons op school het goed oppakken, wel viel ik vorige week bijna van mijn stoel dat de IBér niet wist dat dyscalculie te testen is.
Voorts ben ik vorig school jaar tegen een giga muur aan gelopen bij haar juf, zij hadden haar zo maar uit de RT gehaald, ging toen goed volgens hen ( achteraf dus niet :twisted: ) Toen ons weer toe gezegd was dat ze weer in de RT zou duurde het vervolgens nog weer 3 maanden en het school jaar was ook nog eens bijna ten einde.
Als ouder moet je er steeds boven op blijven zitten.
Maar hoe het nu lijkt krijgen wij alle mede werking van school en zijn ze ook bereid om een verslag te amken als het nodig is voor de psycholoog die haar gaat tetsen

Ik ga mijn dochter hier in het dorp laten testen ( ziiten zo waar en orthopedgoog en een GZ psycholoog en een GGZ instelling) ik heb daar vorige week contact mee gezocht. de inteligentie onderzoek gebeurt op verwijzing van de huisarts en de dyscalculietest kreeg ik bijna het idee dat school daar wel een mee wil betalen, maar ik heb dat niet zwart op wit. :wink:
Ik hoorde vanmiddag op school dat wanneer kinderen speciale toetsen moeten hebben, omdat ze niet mee draaien met het reguliere stof, dat het wetenschappelijk moet worden onderbouwt. ook wanneer de kinderen in een speciaalleerlijn komen zoals bij het rekenen. Dus dat zal wel met het protocol te nmmaken hebebn die straks komt voor de dyscalculie.

Al met al een flinke zorg, ik hoop voor mijn dochter dat wij er vroeg genoeg bij zijn en dat zij ipv 30 min straks recht krijgt op 1 uur RT. voor het automatiseren van getallen, tafels ed vindt ik 30 min in een week te weinig.
Mijn dochter blijft ook n iet zitten op het rekenen, zij is een kei in het lezen en spellen, maar kan niet kloklezen. ik heb gehoord dat kinderen die dyslexie hebebn ook moeite hebben met de tafles en klokkijken. Ik hoop dat op dit forum ook tips en trucs krijgen hoe je kinderen kan begeleiden in het leren klok kijken, leert omgaan met geld en gewichten. Mijn dochter zal heus geen accountent worden ( wat mijn man is :lol: ) of wiskunde leraar. maar je amg toch wel hopen dat ze zich in een winkel, station ed kan redden.

O ja haar testen zal ook in november plaats vinden en ook in 2 keer.

Ps iemand van school heeft zijn/haar kind laten tetsen via het Cedin voor dyslexie, waar toen naar voren kwam dat het kind geen dyslexie heeft, vervolgens via een particulier af laten nemen, wel dyslexie. Bleek dat het cedin de verkorte versie heeft afgenomen. dus dat werkt ook niet altijd.

Groetjes
Terpie
moeder van een dochter met mogelijk dyscalculie
Terpie
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 09 Sep 2010 8:32

Berichtdoor MSK » 15 Sep 2010 16:24

Ik heb de brief vandaag op het bureau van de directeur gelegd. We wachten af...
Gebruikers-avatar
MSK
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 14 Jun 2010 21:34
Woonplaats: Roden

Berichtdoor Terpie » 18 Sep 2010 13:48

Hallo MSK,

Ik hoop dat je snel antwoord krijgt op je brief. Afgelopen week heb ik met een psychiater gespoken (mijn dochter lian speelt we eens met zijn dochter) over dyscalculie. Hij had er over dat de molendrift (zit ook in Groningen) veel expertise in huis heeft over het testen van dyscalculie,. Verder had hij er ook over de leerfabrief heeft meerdere vestigingen in Nederland voor extra begeleiding in het rekenen.

We wachten af

GHroetjes Terpie
moeder van een dochter met mogelijk dyscalculie
Terpie
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 09 Sep 2010 8:32

Berichtdoor MSK » 19 Sep 2010 21:52

Molendrift vraagt 1400,-.
Geen haar op mijn hoofd....(is het dichtstbij maar ook het duurst)
Gebruikers-avatar
MSK
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 14 Jun 2010 21:34
Woonplaats: Roden

Maatwerk

Berichtdoor xBenthe » 08 Okt 2010 19:28

Hallo Terpie,

Ik zit nu in het 2e jaar van de middelbare school en ik had vroeger ook maatwerk in groep 5, 6, 7. In groep 8 deed ik gewoon weer mee met de klas maar ik vond het nog steeds wel lastig om te maken.
U/Je hoeft u/je er geen zorgen over te maken want heel veel kinderen hebben dat hoor.
Ik heb er ervaring mee :)
Als u/je vragen hebt kunt u/je die altijd stellen....

Groetjes, Benthe :mrgreen:
xBenthe
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 07 Okt 2010 16:20

Berichtdoor MSK » 02 Nov 2010 8:37

Hoi Benthe,

Welke stroom doe jij dan? En is dat bij jou nog beinvloed door de dyscalculie?
Gebruikers-avatar
MSK
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 14 Jun 2010 21:34
Woonplaats: Roden

Re: voorstellen

Berichtdoor laura5kids » 22 Dec 2010 8:47

hallo,ik ben nieuw hier en weet nog niet goed of wat en zal het na verloop van tijd wel onder de knie krijgen
ik ben laura een 28 jarige mama van 5
gisteren ben ik het rapport gaan halen van mijn 7 jarige dochter selina
ze zit sinds haar 6de op het buitenbijzonder onderwijs en we dachten dat ze nu op haar tempo er wel zou geraken
niet dus...
gisteren zei de juf mij dat selina het enorm moeilijk blijft hebben met rekenen en ruimtelijk inzicht
en ze vrezen zelf dat het zou kunnen zijn dat ze haar maximum bereikt heeft (ze geraakt met veel moeite tot 5 zelf dan heeft ze getallenbeelden nodig) ze spraken zelf van eventueel neurologisch onderzoek
ik was helemaal van mijn melk
en ben thuis gaan googelen en kom terrecht bij dyscalculie
ik hoop dat ik hier ook enkele antwoorden krijg op mijn vragen en vooral andere personen kan vinden met hetzelfde probleem want mijn enige vraag is...wat moet er van mijn prisesje terrecht komen :'(
dit was in het kort mijn verhaal
xxx laura & selinake
laura5kids
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 22 Dec 2010 8:29

Re: voorstellen

Berichtdoor knetschk » 23 Nov 2011 17:15

Hallo, wij hebben een dochter van 9 jaar die deze week officieel een dyscalculieverklaring gekregen heeft. We hebben een hoop over ons heen gekregen, en ik ben aan het surfen op zoek naar informatie.
Ik ben wel blij dat het nu officieel is en de puzzelstukjes nu op hun plaats vallen. Ons is aangeraden om onze dochter een cogmed werkgeheugentraining te laten volgen om haar werkgeheugen te verbeteren.
Heeft iemand hier ervaring mee, en is er een vestiging in de omgeving van Den Haag/Leiden?
Groet, Kitty
knetschk
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 22 Nov 2011 17:45

Re: voorstellen

Berichtdoor Miranda en Judith » 30 Aug 2014 14:13

Dit is een oud topic maar ik ben erg blij met de naam Anick Verpalen.
Ik heb haar opgezocht op internet .
Mocht mijn dochter nog een dyscalculie verklaring nodig hebben dan ga ik zeker naar haar toe.

Dit is voor mij handig omdat ik regelmatig in Bergen op Zoom kom omdat mijn zus daar woont.
Miranda en Judith
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 25 Jan 2010 22:46
Woonplaats: Drenthe


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten