Dyscalculieonderzoek bij elf-jarige

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Dyscalculieonderzoek bij elf-jarige

Berichtdoor MSK » 13 Sep 2010 10:50

Hallo allemaal,

Mijn dochter is inmiddels elf jaar en net begonnen in groep 8.
Ze heeft al twee jaar ernstige rekenproblemen en ondanks dat de school wel dingen signaleert vind ik dat ze dingen te lang hebben laten liggen waardoor mijn dochter nu een achterstand heeft van meer dan een jaar.

Wat doet de school wél?
- Mijn dochter mag rekenen in MAATWERK, een aangepast rekenprogramma op haar eigen niveau, dit gaat redelijk goed maar is net voor de zomer pas opgepakt
- ze krijgt eens per week een half uurtje extra bijles van een juf (die ze niet aardig vindt en waardoor ze dus ook ongemotiveerd is
- ze maakt citotoetsen om te zien hoe hoog haar niveau nu is

Ik krijg 23 september de uitslag van de entreetoets waaruit maar weer eens zal blijken dat er op rekengebied wel meer aan de hand is dan gewoon een achterstand m.i.. De school durft geen uitspraken te doen over dyscalculie want 'er is nog geen eenduidig onderzoek mogelijk'.

Ik begin het eigenlijk wel een beetje zat te worden dat er niets ondernomen wordt. Ik herken mijn dochter heel erg in de kenmerken van dyscalculie en ik wil duidelijkheid! Niet alleen voor mezelf maar met name voor mijn dochter die over een jaar al naar het voortgezet onderwijs gaat en als er sprake is van dyscalculie wil ik een verklaring zodat ze straks meer tijd krijgt voor toetsen e.d.

Op alle andere vakken scoort ze normaal tot hoog. Ze valt echt alleen uit op het rekenen. Daarnaast heb ik al heel lang de indruk (en de overtuiging) dat ze hoogsensitief is want ook deze checklist kan ik zo goed als helemaal aanvinken. Ik wil deze dingen niet direct koppelen maar vermoed zelf toch enig verband...

Nu dan eindelijk tot the point ;-)

1. Ik vind dat school flinke steken heeft laten vallen en te lang heeft gewacht met actie ondernemen. Elke 'halve zool' kan zien dat er meer aan de hand is met mijn dochter dan alleen moeite met rekenen. Ik zou het terecht vinden dat de school een gedeelte meebetaalt aan het onderzoek dat ik wil laten doen. Denken jullie dat me dat gaat lukken als ik een nette en duidelijke brief schrijf? (Misschien positief is dat we net een nieuwe frisse directeur hebben)

2. Afgezien van het verschil in onderzoekskosten...welk onderzoekbureau zouden jullie mij adviseren? Ik heb zelf alles uit de lijst al vergeken op prijs maar ik wil graag van mensen die al zo'n onderzoek bij hun kind hebben laten doen ervaringen horen zodat ik me niet alleen op prijs baseer. Afstand is geen probleem.

Alvast heel erg bedankt voor de reacties!

MSK
Gebruikers-avatar
MSK
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 14 Jun 2010 21:34
Woonplaats: Roden

Berichtdoor Sébastien » 17 Sep 2010 23:10

Ik begin het eigenlijk wel een beetje zat te worden dat er niets ondernomen wordt. Ik herken mijn dochter heel erg in de kenmerken van dyscalculie en ik wil duidelijkheid!

Het probleem van scholen op dit gebied zijn van tweeërlei aard:
1) de expertise ontbreekt vaak
2) daarnaast is tijd in het onderwijs een schaars goed
Oftewel, alles wat niet behoort tot de core-business van de school (wat gewoon lesgeven is zeg maar), duurt vaak onnodig lang.
Dit proces kun je een beetje versnellen door zo nu en dan een vinger aan de pols te houden of buiten de school naar een particuliere/commerciële instantie te gaan zoeken. Voordeel hiervan is dat er wel expertise is en dat het wel hún core-business is en dus sneller gaat; nadeel is dat het vaak veel meer geld kost.

Daarnaast heb ik al heel lang de indruk (en de overtuiging) dat ze hoogsensitief is want ook deze checklist kan ik zo goed als helemaal aanvinken. Ik wil deze dingen niet direct koppelen maar vermoed zelf toch enig verband...

Ik hoor dit verband wel vaker, maar ik durf hier geen hard antwoord op te geven, wat dyscalculie betreft. Wat ik wel ervaar is dat (ernstige) rekenproblemen in zijn algemeenheid in combinatie met hoogsensitiviteit vaak tot een diepliggend emotioneel probleem leidt, wat je niet zomaar even wegwerkt!!!

Ik zou het terecht vinden dat de school een gedeelte meebetaalt aan het onderzoek dat ik wil laten doen. Denken jullie dat me dat gaat lukken als ik een nette en duidelijke brief schrijf? (Misschien positief is dat we net een nieuwe frisse directeur hebben)

Vaak is hier wel een potje voor, maar dit valt ook onder het schoolbeleid. Sommige scholen doen hier bewust niets aan en andere scholen zijn wat dit onderwerp betreft een stuk behulpzamer.

Afgezien van het verschil in onderzoekskosten...welk onderzoekbureau zouden jullie mij adviseren? Ik heb zelf alles uit de lijst al vergeken op prijs maar ik wil graag van mensen die al zo'n onderzoek bij hun kind hebben laten doen ervaringen horen zodat ik me niet alleen op prijs baseer.

Op een ander stukje op het forum heb ik gelezen dat er al contact is geweest met een bureau. Er zit vast veel kaf tussen het koren, maar afgaan op je intuïtie en nadien de resultaten doornemen met een derde is eigenlijk wel een belangrijk advies. Ik kom zo nu en dan behoorlijk veel broddelwerk tegen helaas in onderzoeksverslagen... :? .

Succes met de zoektocht!
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor MSK » 23 Okt 2010 15:45

Mijn dochter is inmiddels getest bij Anick Verpalen in Bergen op Zoom. Het was een flinke rit voor ons maar absoluut de moeite waard. Mijn dochter voelde zich erg op haar gemak bij Anick.

Anick heeft betrouwbare testen dus dat geeft al direct een goed gevoel.
Ze gebruikte bij mijn dochter de Zareki voor de leerstoornis en de WISC voor de intelligentie. Volgens Anick staat de Zareki als een van de goede testen genoemd in het protocol. Maar wij hebben geen tijd om te wachten tot het protocol helemaal klaar is want mijn dochter zit al in groep 8 door alle getreuzel van school.

Binnen twee weken krijgen we de uitslag of mijn dochter dyscalculie heeft. Eigenlijk hoop ik het wel, want hoe moeten we anders die enorme rekenachterstand verklaren?

School weigert mee te betalen omdat er nog geen eenduidig protocol is.
Jammer maar helaas.

Zodra we de uitslag hebben zou ik graag RT willen hebben buiten school om. Ik vind dat ze op school veel te weinig extra begeleiding krijgt. Maar ik vind het erg duur. En je krijgt voor dyscalculie niets vergoed.

Ik begin er steeds meer van te balen dat ik als ouder de school moet wijzen op mogelijke dyscalculie en dat ik nu als ouder overal achteraan kan om dochterlief nog enigszins op niveau te krijgen voor ze naar het V.O. gaat.
Gebruikers-avatar
MSK
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 14 Jun 2010 21:34
Woonplaats: Roden

Berichtdoor MSK » 01 Nov 2010 22:12

Ik kreeg vandaag een mail van de psycholoog: Mijn dochter heeft definitief dyscalculie en ook nog eens een zeer pittige vorm.
Morgen kan ik het verslag verwachten en woensdag bespreken we telefonisch alles na.

Gelukkig.....dat het dyscalculie is.
Gelukkig ook dat we het nu zeker weten.
Gebruikers-avatar
MSK
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 14 Jun 2010 21:34
Woonplaats: Roden

Berichtdoor Sébastien » 01 Nov 2010 22:23

Ik kreeg vandaag een mail van de psycholoog: Mijn dochter heeft definitief dyscalculie en ook nog eens een zeer pittige vorm.
Morgen kan ik het verslag verwachten en woensdag bespreken we telefonisch alles na.

Gelukkig.....dat het dyscalculie is.
Gelukkig ook dat we het nu zeker weten.

Nou dat is dan een zorg minder, althans nu heeft het beestje een naam en dat zal voor de basisschool en volgend jaar voor de middelbare school de 'acceptatie' makkelijker maken, zowel voor uw dochter als voor de docenten.
Ook straks op de middelbare school is het dan goed communiceren over wat de school wel en niet kan bieden. Vaak komt het alleen neer op praktische zaken, zoals extra tijd.
Mijn ervaring is dat leerlingen vaak wiskunde redelijk kunnen als ze hun rekenmachientje mogen gebruiken. Dat neemt niet weg dat wiskunde ook niet makkelijk is, maar met veel inzet komen dyscalculici meestal een heel eind!
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor MSK » 02 Nov 2010 8:35

Ach weet je, ik was ook absoluut geen ster in wiskunde. Daar word je wel groot om ;-)

Ik heb de indruk dat als kinderen met dyscalculie het voortgezet onderwijs maar eenmaal doorgeworsteld hebben, het een stuk makkelijker wordt. Ik kan mij van mijn opleiding namelijk geen sommen herinneren. Of zie ik dat verkeerd?
Gebruikers-avatar
MSK
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 14 Jun 2010 21:34
Woonplaats: Roden

Re: Dyscalculieonderzoek bij elf-jarige

Berichtdoor marit » 26 Nov 2010 21:40

Mijn eigen ervaring is dat ik nog steeds in het dagelijks leven tegen bepaalde dingen oploop.
Natuurlijk leer je jezelf een aantal dingen aan, maar de kwaal blijft.
Nu heeft mijn zoon dus dyscalculie, en moet hij voor school extra huiswerk maken.
Ik kan hem daar dus niet bij helpen want ik kan het zelf niet!

Een kilo gehakt vragen bij de slager is geen probleem, maar het zelf bij elkaar pakken in de supermarkt, vraagt wel enige concentratie!
Ook afrekenen bij de kassa doe ik het liefst met pin betaling of groot geld.
Zodat ik zeker weet dat ik genoeg geld geef.
Wat ik terug moet krijgen? Dat geloof ik dan maar!

Dus in mijn geval is het niet afgelopen na het doorworstelen van de middelbare school!
Dyscalculie gaat ook niet over, je went er wel aan, maar leuk is anders!
Groetjes Martine

Zoon van 9 heeft dyscalculie....
en mama ook!!
Zoon van 6 is in testfase......
marit
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 15 Nov 2010 11:47
Woonplaats: Haarlem


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron