aangepaste rekenstof???

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

aangepaste rekenstof???

Berichtdoor rialist » 26 Aug 2010 8:00

Goedenmorgen allemaal,

Bij onze jongste dochter is na testen gebleken dat ze zowel dyslectie alsook dyscalculie heeft. (dyslectie plus) Ze heeft groep 5 twee keer gedaan en eerlijk is eerlijk; dit heeft haar veel goed gedaan. Echter nu ze in groep 6 zit beginnen volgens mij de problemen nu echt. Haar leraar blijkt helaas niet echt op de hoogte van de do's en don'ts vwb deze stoornis; onze dochter krijgt rekenwerk waar zelfs iemand zonder dyscalculie problemen mee heeft. Gister kreeg ze sommen mee naar huis
waarmee onze zoon haar ging helpen. Hij begint volgende week zijn HAVO/VWO vervolg onderwijs (met dyslectie) en zelfs hij zei dat dit lastige sommen waren. Het zjn doolhofsommen waarbij de kids kriskrassend van vak naar vak een som op moeten lossen waar eerst vermenigvuldigd moet worden maar waarna dan ook gedeeld, gekeerd op en af en opgeteld moet worden. Het gaat dus om 1 som waarmee dit alles moet worden berekend. Voorbeeld
; 16 x 10 + 39 + 29 : 4 - 19 - 40=

deze sommen moet ze maken in een bepaalde tijd, maar zoals jullie vast wel weten; dit lukt haar niet en dus krijgt ze dit mee naar huis....

Mijn vraag is dan ook; zijn dit wel sommen voor een kind met deze stoornis? mag zij hierbij bv geen calculator oid gebruiken of mag ik hier de leerkracht op aanspreken en hem erop wijzen dat ons kind aangepast rekenwerk moet/mag krijgen?
Graag hoor ik hierover jullie mening/advies/raad/ervaring

Groetjes, Ria

ps heb deze vraag met mijn mobieltje geschreven dus let aub niet op de foutjes; toetsen en scherm zijn echt te klein voor ogen en vingers......
Laatst gewijzigd door rialist op 27 Aug 2010 13:58, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
rialist
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 18 Jun 2008 13:01
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Berichtdoor Sébastien » 27 Aug 2010 13:48

rialist schreef:Het gaat dus om 1 som waarmee dit alles moet worden berekend. Voorbeeld
; 16 x 10 + 39 + 29 : 4 - 19 - 40=

Het doel van deze sommen is om de juiste volgorde van bewerkingen te snappen. x en : gaat voor + en - en als er haakjes staan moet dat eerst.
Het probleem van de rekenmachine is dat dit apparaat de juiste volgorde van bewerkingen kent. Wellicht is het goed om te kijken naar een supergoedkoop rekenmachientje die deze volgorde niet beheerst (navragen in een winkel), want daar zou ik dan als wiskundeleraar zeker geen moeite mee hebben bij dyscalculie!

Verder is het mogelijk dat de docent dezelfde sommen aanbiedt, maar met lagere uitkomsten. Alleen kost dat natuurlijk meerwerk voor de docent.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor rialist » 27 Aug 2010 14:21

Hallo Sebastien,

Dankjewel voor je reactie. (Heb ondertussen een paar fouten gewijzigd die ik met mijn mobiele telefoon had gemaakt, en tevens had ik gezegd dat mijn zoon dyscalculie had maar dit moest zijn dyslectie, mijn excuses....)

even ter info vwb onze dochter:

Deze regel met informatie vwb dycalculie op uw forum heeft geheel toepassing op ons kind: Dyscalculie is een rekenstoornis die dikwijls samengaat met nog een aantal andere beperkingen, zoals ruimtelijk inzicht, klokkijken, slechter geheugen, spellingproblemen, gebrek aan inzicht.

Wij zijn echt dagelijks met haar bezig om al spelende alles aan te leren. Het begint bv al als we haar s morgens wakker maken dat we haar vertellen welke dag het is en hoelaat.....

Waar ik me bij mijn vraagstelling vooral zorgen om maak is de druk die mijn dochter voelt bij dit soort werk. Ze wordt nerveus, bang en onzeker en dit werkt mijns inziens zeer negatief op haar uiteindelijke resultaat. Ook heb ik ervaren dat bij de leestoets (met zandloper) haar nervositeit zo groot is dat ze totaal dichtklapt en het niet meer "ziet".... :cry:

Omdat bij deze sommen het de bedoeling is dat ze op verschillende manieren door het doolhof met dezelfde getallen een som moet maken, en dan ook nog binnen een bepaalde tijd, leek het mij dus redelijk als men zich vooral bij de automatiseringssommen hielden zodat dit vooral goed begrepen wordt. Maar omdat ik helaas niet weet wat nu wel en niet goed is voor iemand met dyscalculie, kwam ik hier danook terrecht. (ben al een hele tijd lid maar durfde nooit eerder iets te vragen en/of te reageren)

Eerlijk gezegd wist ik zelf niet eens dat er een volgorde was met de x + : en - :oops:

Ik zal iig eens gaan kijken in de winkels en vindt er hopelijk een die ze mag gaan gebruiken in de klas. Eerlijk gezegd ben ik ook van mening dat het niet eens zo verkeerd zou zijn als ze leert hoe ze hiermee om moet gaan, want bij het vervolgonderwijs mogen de kids uiteindelijk toch ook gebruik maken van een rekenmachine.

Jammer dat er niet meer hebben gereageerd met wellicht ervaring in deze met hun kind of kinderen...Hoop dan ook dat er alsnog wat ervaringen, tips of ideeën mogen komen...

Ik wil jou iig heel erg bedanken Sebastien, en mocht er iets zijn waarvan je denkt; "hier kan ze iets mee", dan hoor ik dit natuurlijk graag! :o

Groet,

Ria
Gebruikers-avatar
rialist
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 18 Jun 2008 13:01
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Berichtdoor Sébastien » 27 Aug 2010 23:10

rialist schreef:Waar ik me bij mijn vraagstelling vooral zorgen om maak is de druk die mijn dochter voelt bij dit soort werk. Ze wordt nerveus, bang en onzeker en dit werkt mijns inziens zeer negatief op haar uiteindelijke resultaat. Ook heb ik ervaren dat bij de leestoets (met zandloper) haar nervositeit zo groot is dat ze totaal dichtklapt en het niet meer "ziet".... :cry:

Als er iets is wat dyscalculici niet kunnen is het SNEL op het juiste antwoord komen. Maar het juiste antwoord vinden lukt ze meestal wel als ze iets meer tijd wordt gegunt. Die tijdsdruk is vaak funest en zou zo veel mogelijk vermeden moeten worden wat mij betreft. Het is ook duidelijk een signaal van een ontwikkelende faalangst waar wellicht iets mee gedaan kan worden?
Voorlopig is kwaliteit beter dan kwantiteit. Door veel herhaling wordt er op den duur vanzelf snelheidswinst gehaald, maar dat kost nu eenmaal (veel) tijd.

Eerlijk gezegd wist ik zelf niet eens dat er een volgorde was met de x + : en - :oops:

Vroeger leerden ze ons MVDWOA (Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord), Machtsverheffen, Vermenigvuldigen, Delen, Worteltrekken, Optellen en Aftrekken. Maar men is op dit ezelsbruggetje een beetje teruggekomen, maar in de meeste gevallen werkt het prima als rode draad.

Ik zal iig eens gaan kijken in de winkels en vindt er hopelijk een die ze mag gaan gebruiken in de klas. Eerlijk gezegd ben ik ook van mening dat het niet eens zo verkeerd zou zijn als ze leert hoe ze hiermee om moet gaan, want bij het vervolgonderwijs mogen de kids uiteindelijk toch ook gebruik maken van een rekenmachine.

Ik heb nog eens nagedacht over een rekenmachientje. Mijn (oude) mobiel die rekent bijvoorbeeld meteen elke bewerking uit. Dus 4+5x2 dan doet ie eerst 4+5=9 en dan 9x2=18 (wat fout is!). Eerst zou je 5x2=10 moeten doen, en dan 4+10=14.
Dus koop een rekenmachientje die maar 1 bewerking tegelijk aankan en gelijk het antwoord op de tussensom geeft als je een nieuwe operator (x,:,+,-) typt. Die dingen moeten vast wel te vinden zijn...

Jammer dat er niet meer hebben gereageerd met wellicht ervaring in deze met hun kind of kinderen...Hoop dan ook dat er alsnog wat ervaringen, tips of ideeën mogen komen...

Tja dat blijft een beetje het probleem...niet iedereen die lid is kijkt dagelijks op het forum, en van die mensen die wel kijken is de ervaring vaak nog gering :(.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron