rekenachterstand of dyscalculie, kan rekenen verbeteren?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

rekenachterstand of dyscalculie, kan rekenen verbeteren?

Berichtdoor paola » 08 Feb 2010 21:06

Hallo ik ben nieuw op dit forum maar steek gelijk van wal.

Mijn negenjarige dochter zit in groep 6 en heeft een "rekenachterstand"of dyscalculie. Ze is sinds 2 weken overgegaan van maatwerk rekenen groep 5 naar het eerste normale rekenboek uit groep 6. Sinds eind groep 4 rekende ze niet meer mee met de klas maar had ze haar eigen maatwerk boek.
Al in groep 3 ging het fout, wij dachten zelf dat ze een achterstand op had gelopen tijdens een langdurige afwezigheid van de juf, waar geen vaste vervanging voor gevonden werd. Hierdoor werden "handelingsplannen"niet uitgevoerd, waardoor ze al naar groep 4 overging met een achterstand.
In groep 2 had ze ,wegens medische omstandigheden, een iq test gehad en daar scoorde ze bovengemiddeld wel met een zwakke plek richting het ruimtelijk denken, maar toch bovengemiddeld. Wij dachten dus dat het allemaal wel goed zat, de cito toetsen waren in groep 2 ook goed.
Helaas werd het in groep 4 ook alleen maar slechter, waar dus door de IB van school uiteindelijk de suggestie kwam om haar op maatwerk te zetten vanwege verwachte dyscalculie. School heeft in deze afgelopen jaren heel veel problemen gekend waardoor de inspectie in heeft moeten grijpen. Nu gaat het gelukkig allemaal beter, maar ik heb de indruk dat er heel makkelijk wordt/werd geroepen: het zal wel dyscalculie zijn.
Wij hebben samen met onze dochter vanaf de zomervakantie enorm geoefend op het automatiseren van de simpelste sommetjes en de tafels.
Het maatwerk niveau groep 5 ging nu uiteindelijk zo goed dat ze sinds 2 weken is begonnen op niveau groep 6.
Helaas scoorde ze met de citotoets van januari een "e" voor rekenen maar ze heeft ook geen extra tijd gekregen of iets dergelijks.
Mijn vraag is nu of iemand dit herkend, kun je met veel oefenen beter worden ondanks dyscalculie of zou het dan toch een gewone "achterstand" zijn?. En kun je school dwingen een test te doen omdat zij dit al een aantal jaar roepen? We willen gewoon zekerheid om haar in de toekomst verder te helpen, ze wil nl. juf worden en uiteindelijk naar de PABO gaan.
Ik weet niet eens of dat mogelijk is met dyscalculie.

Bij voorbaat bedankt voor het reageren!!

Paola
paola
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 03 Feb 2010 15:54

Berichtdoor Sébastien » 09 Feb 2010 14:16

Mijn vraag is nu of iemand dit herkend, kun je met veel oefenen beter worden ondanks dyscalculie of zou het dan toch een gewone "achterstand" zijn?

Je kunt zeker beter worden door te oefenen, maar de stoornis gaat niet weg. Bij dyslexie volg je ook gewoon taallessen, maar zal spelling en/of snellezen altijd moeizamer gaan.
Je moet alleen wel 'selectief' oefenen. Sommige dingen gaan er vrijwel niet in bij dyscalculie en dan kun je je beter op andere onderdelen richten, maar dat is bij ieder kind verschillend. De kans is aanwezig dat de tafels er toch weer uitgaan als het echt dyscalculie is. Maar trucjes aanleren om de tafels sneller te 'kennen' is vaak weer wel een optie.

Als uw dochter ook moeite heeft met klokkijken en om links en rechts uit elkaar te houden dan is dyscalculie aanemelijker, dan wanneer ze daar geen last van heeft.

En kun je school dwingen een test te doen omdat zij dit al een aantal jaar roepen?

Nee, scholen ontwikkelen meestal wel beleid voor kinderen met een vermoedelijke stoornis. De meeste scholen hebben een klein potje om jaarlijks een aantal leerlingen te laten testen. Als dit potje op is, dan is het vaak weer wachten op het volgende jaar. Andere scholen bieden de mogelijkheid om de helft van de kosten op zich te nemen en de andere kosten door de ouders te laten betalen. Maar dwingen kun je ze niet. Ik zou wel eens informeren naar het beleid. Daarnaast kun je altijd even contact opnemen met de OBD (Onderwijsbegeleidingsdienst) wat er allemaal mogelijk is.

We willen gewoon zekerheid om haar in de toekomst verder te helpen, ze wil nl. juf worden en uiteindelijk naar de PABO gaan.
Ik weet niet eens of dat mogelijk is met dyscalculie.

Er zijn hier en daar verhalen op dit forum te vinden over (aanstaande) juffen met (een vermoeden van) dyscalculie. Rekenen is wel een belangrijk onderdeel van de PABO geworden, dus dat niveau moet ze wel kunnen beheersen op den duur, anders is een andere studie wellicht geschikter. Maar gelukkig heeft ze nog een jaar of 8 à 9 voordat ze toe is aan de PABO.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

vervolg op bovenstaand

Berichtdoor paola » 09 Feb 2010 15:31

Hallo Sebastien,

Bedankt voor de reactie.

Mijn dochter heeft inderdaad ook heel veel moeite met klokkijken gehad, links en rechts dat valt volgens mij wel mee. Maar dat komt misschien ook omdat ik daar al mee bezig ben vanaf baby/peuter.
De tafels en simpele sommen zijn we nog steeds aan het oefenen, op speelse manier, overal tussendoor. Ik ben van mening dat zij er baat bij heeft om dingen te herhalen.
Ik heb eens laten vallen dat we hopen dat ze ondanks de rekenachterstand toch op een mavo/vmbo-t terecht zou kunnen komen, omdat ze zo graag zelf voor de klas wil staan. De reactie van de juf was niet positief en dat heeft ons ertoe gezet om uiteraard na overleg met ons kind heel erg te oefenen op dat automatiseren en de tafels. Wij zien daar dus toch nu resultaat van.
Dit is ook de reden waarom ik wil dat zij getest gaat worden, ik lees zoveel verhalen van kinderen die er pas op het voortgezet onderwijs achterkomen, dat wil ik haar besparen. En ze heeft nu eenmaal al jaren de droom om juf te worden, die wil ik haar niet zonder meer afnemen omdat school niet meewerkt.

Die trucjes mbt de tafels, waar kan ik die terugvinden?

groetjes Paola
paola
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 03 Feb 2010 15:54

Berichtdoor Sébastien » 09 Feb 2010 17:05

Die trucjes mbt de tafels, waar kan ik die terugvinden?

Misschien wat ideeën:
- 'flitskaarten': http://www.youtube.com/watch?v=Ov3RC-uZ ... re=related
- vingers gebruiken: http://www.youtube.com/watch?v=_eFnzNw1 ... re=related
- door herhaling op ritme: http://www.youtube.com/watch?v=9d_Ho1jv ... re=related
- tafel van 7: http://www.youtube.com/watch?v=v6oJ5rw9 ... re=related
- en als het lastiger wordt: http://www.youtube.com/watch?v=2EWjx2ti ... re=related

Ik zou er een paar keizen die bij uw dochter passen en zeker niet allemaal tegelijk introduceren.

Als VMBO-t er niet inzit is het wellicht goed om te achterhalen waarom ze juf wil worden. Dit doet mij denken aan een tv-fragment van een zwakke VMBO leerling die aangaf piloot te willen worden. De docenten repliceerde: "oh, je wilt dus iets met vleigtuigen doen?" Dat was het geval en het ideaal 'Piloot' werd dus omgebogen naar iets realistischer.
Dus in dit geval zou je misschien kunnen zeggen: "oh, je wilt dus graag iets aan anderen uitleggen?" Of iets dergelijks natuurlijk, maar wellicht is dat niet nodig...
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron