Staartdeling of nieuwe methode

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Staartdeling of nieuwe methode

Berichtdoor Sifke » 29 Jan 2010 11:12

Mijn zoon gaat bijles krijgen in rekenen.
Omdat school geen plaats en tijd heeft heb ik maar een privé leraar ingeschakeld. Het is mijn oude wis- en scheikunde leraar.
Tegenwoordig is er een nieuwe methode om een deelsom te berekenen.
"hapjes eruit nemen, die delen en weer optellen". Ik snap het zelf maaramper. Zijn bijles-leraar stelde voor om de oude staartdeling te oefenen. Ik moet dit nog even met school overleggen. Maar hoe is jullie ervaring hiermee?
Is de ouderwetse rekenmethode voor een kind met dyscalculie makkelijker? Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen.

Gr. Marielle
Sifke
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 26 Jan 2010 16:05

Berichtdoor Sébastien » 09 Feb 2010 11:25

De 'hap'-methode is inzichtelijker (realistischer) zegt men.
Probleem is dat ze op de middelbare school niet meer met de hap-methode werken over het algemeen. Daar leer je met algoritmes werken en als dat op de basisschool 'ontnomen' wordt heb je meer moeite lijkt me op het voortgezet onderwijs.
Natuurlijk moet je op de basisschool wel gewoon doen wat er van je gevraagd wordt, en als dat die methode is, dan moet dat maar geleerd worden lijkt me.

Persoonlijk ben ik er dus niet zo'n voorstander van.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 1 gast