Nieuw hier

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

Nieuw hier

Berichtdoor Miranda en Judith » 26 Jan 2010 13:21

En daarom stel ik me even voor, ik ben Miranda 41 jaar en heb een dochter van 11 jaar waarvan ik sterk vermoed dat ze dyscalculie heeft.

Ze heeft altijd al problemen gehad met rekenen maar in ander vakken is ze wel goed.

Altijd extra werk mee naar huis en maar oefenen totdat ze vorige week haar rekentoets zo slecht heeft gemaakt dat de leraar me aansprak en dus graag een gesprek met me wil vanmiddag.

Het afgelopen weekend ben ik op internet gaan zoeken en herken heel veel dingen die hier genoemd worden op het forum zoals : moeite met klokkijken,links en rechts door elkaar halen,+ en - door elkaar halen

Ze krijgt sinds kort een rekenboek mee naar huis en ik merk dat ze ook moeite heeft met schatten sommige sommen die zo heel simpel en logisch zijn voor mij lijken voor haar zo moeilijk?

Nu in groep 7 lijkt ze helemaal vast te lopen en wat ik nog het ergste vind is dat ze laatst huilend thuis kwam omdat de kinderen boos op haar werden omdat ze het spel rummykub niet begreep....

Ze was totaal overstuur ik hoop dat we haar nu eindelijk kunnen gaan helpen
Miranda en Judith
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 25 Jan 2010 22:46
Woonplaats: Drenthe

Berichtdoor Miranda en Judith » 28 Jan 2010 15:08

De leraar vermoed ook Dyscalculie en gaat in overleg of een test kan worden afgenomen.

Ze krijgt nu aangepast rekenwerk want de rekenmethode die ze nu gebruiken is niet goed voor haar.
Miranda en Judith
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 25 Jan 2010 22:46
Woonplaats: Drenthe

ook nieuw hier

Berichtdoor a.kab » 02 Feb 2010 21:03

Ik ben Agnes 39 jaar en moeder van Joey 9 jaar groep 6
Ook wij als ouders vermoeden dat Joey discalculie heeft.
Hij kan niet rekenen, klok kijken is ook een probleem.
Als hij digitaal kijkt en wij vragen hoe laat het is zegt ie.. 8 dubbelepunt 15.
Maar heeft geen idee hoe laat het dan is.
Zo zijn er nog een paar dingen waarvan wij denken dat kon nog wel eens discalculie zijn. Ook de huisarts heeft ons geadviseerd om hem te laten testen op discalculie.

Wij zijn voor de zomervakantie in 2009 naar de Remedial Teacher gegaan met de vraag of ze hem daarop konden laten testen. (omdat de huisarts dit voorstelde). Ze zei vraag eerst maar eens aan je zorgverzekeraar of dit vergoed wordt. Zo gezegd zo gedaan maar Unive (geen enkele zorgverzekeraar) vergoed dit niet. (Dislexie wel).
Toen begon ze heel moeilijk te doen en vroeg me gelijk of ze de huisarts mocht bellen en hoe of hij er wel niet bij kwam enz.. nou ja zeg!!!!
Maar goed van mij mag ze.
Na deze reactie ben ik zelf gaan bellen voor een test maar de bedragen die ze noemen kan ik niet betalen. Dus naar de directeur van de school gegaan..
Die vertelde ons dat ze hem graag eerst terug willen toetsen naar groep 3 om te kijken waar hij was blijven steken.. mee ingestemd en de conclusie was om hem (met onze toestemming) rekenen van groep 5 mee te geven naar groep 6.
Doordat Joey meerdere problemen heeft zijn wij met hem bij Dimence en daar hebben ze hem een inteligentietest afgenomen en daaruit blijkt een totaalscore uit te komen van 89. Net onder het gemiddelde maar niets zorgwekkends.
Wel viel rekenen en het doolhovenspel helemaal uit.
Voor ons redenen om weer naar school te gaan om weer te vragen om de test!!
Maar we werden meer of minder behandeld als overbezorde ouders enz..
Wij hebben gezegd dat we ons kind misschien daar mee kunnen helpen en dat hij misschien straks wel met plezier naar school wil gaan als het erkend wordt en weet dat het niet aan zijn inzet ligt..
Nu een half jaar later blijkt Joey nog steeds niet vooruit te zijn gegaan.
Op zijn rapport die hij deze week meekreeg had ie voor rekenen eerst een e score en na een her een c score. Nu zegt ie zelf dat een juf hem had geholpen met die test.. Dus naar ons gevoel niet eerlijk afgenomen..

ow ja 9 februari gaan ze met de schoolorthopedagoge praten over hem. Maar
na zijn laatste toets (volgens mij bewust geholpen) heb ik mijn twijfels weer.. en valt onze hoop weer een beetje in duigen...

Wij zijn zo boos en hebben het idee dat we tegen de muur aanlopen!!

Sorry voor het lange verhaal maar moest het allemaal even kwijt.

groetjes Agnes
a.kab
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 01 Feb 2010 21:39

Re: Nieuw hier

Berichtdoor Miranda en Judith » 15 Okt 2013 14:32

Ondertussen is mijn dochter 15 jaar en zit ze nu in Mavo 3 .
En loopt ze vast met wiskunde , rekenen en economie.

Een jaar geleden heeft ze ook de diagnose epilepsie gekregen.
Afgelopen jaren was ze aan het spartelen maar ze lijkt nu te verdrinken.

Wiskunde gaat nog redelijk ondanks dat ze voor haar toetsen onvoldoende haalt omdat ze die niet op tijd afkrijgt.
Ze kon haar cijfer afgelopen 2 jaar nog net voldoende houden door mooie werkstukken in te leveren en bijles.

Nu is er geen bijles meer en ik kan haar thuis ook amper helpen omdat ze 'avonds erg moe is en ook nog ander huiswerk heeft.

In november hebben we een gesprek met de mentor.
Ik zie nu aan haar dat ze zich er erg voor schaamt en er veel stress door heeft , faalangst heeft ze ook.
Miranda en Judith
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 25 Jan 2010 22:46
Woonplaats: Drenthe


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten