even voorstellen en vragen

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

even voorstellen en vragen

Berichtdoor daane » 16 Okt 2009 8:52

Hallo allemaal,

Ik ben daane, een moeder van twee geweldige zonen van 8 & 5 jaar.
De oudste heeft in december 2008 het "stempeltje" ADHD gekregen en in januari 2009 kwam daar ook nog SI bij.
Wij hebben al heel wat paden gewandeld voor de oudste en zijn na heel veel problemen op school naar een andere basisschool over gestapt. Dit was voor ons de enigste oplossing omdat het op de oude school echt niet meer ging.

Wij kwamen er aan het einde van het vorige schooljaar op de oude school achter dat hij vanaf 2 maanden groep 4 geen rekenonderwijs meer heeft gehad. Ja de communicatie was ronduit slecht, dus wij waren hier niet van op de hoogte! Omdat de oudste volgens hun ook met alle andere vakken grote problemen had, was het rekenen maar laten vallen, niet belangrijk volgens de juf op de laatste schooldag. ( was tevens ook echt de laatste schooldag op die school).
Wij stonden versteld die school staat bekend om zijn kurzweil programma, zijn goede begeleiding van dyslexie enz enz, maar onze zoon hebben ze laten zwemmen daar.

Gelukkig dit school jaar begonnen op een nieuwe school en in een warm bad terecht gekomen, alleen dat rekenen. De oudste doet groep 4 over, hij is getest en zit over het algemeen rond eind groep 3 begin groep 4 op niveau. Alleen rekenen zit hij veel lager.
Zelf heb ik dyslexie en ook ADHD, maar met rekenen heb ik geen probleem. Ik zie dat hij echt zijn best doet en dat het geen onwil is, maar het wil gewoon niet bij hem binnen komen.
Met rekenen zegt hij dan met veel moeite soms wel het goede antwoord bv 52 maar schrijft dan 25 op... en dan ook nog eens de 5 in spiegelbeeld. dit doet hij overigens ook bij andere getallen.
Tijd besef heeft hij niet, als ik zeg vanmiddag, is dat 1 over 12 bij hem... klokkijken gaat na heel veel oefenen nu alleen nog met hele uren en dan alleen de makkelijke... 12 uur, 6 uur....
We doen veel spelletjes hier thuis, maar 2 dobbelstenen optellen is nog steeds een ramp, met zn vinger telt hij elke oog.

Ik had al in groep 2 door dat het niet ging zoals het zou moeten... maar t was de eerste dus wat wist ik daarvan kreeg ik te horen op de vorige school....... deze school zit ook echt dat het geen onwil is, maar dat er wat meer is.... maar wat.... tot ik in het balans magazine een stuk las over dyscalculie.... toen dacht ik, ja daar zie ik wel veel overeenkomsten in....

Dus nu zit ik met de vraag, hoe te testen, waar te testen, wie doet die testen, wie moet daar de kosten van dragen enz enz... we staan wel onder behandeling bij het Triversum, maar zijn psyg. wist er niet veel van af.... en dan de defenitie voor mij van wat is dyscalculie nou?
Ik word er gek van en met mijn dyslectie snap ik ook niet altijd al die moeilijke taal....

Nou ik denk dat jullie nu wel even genoeg van ons weten... ik hoop hier veel info te vinden en dat ik snel iets vind zodat we onze zoon ook hiervoor kunnen begeleiden!

Grtz Daane tot ziens
Wanneer een probleem je pad kruist,
Verander dan je richting, maar niet je bestemming.
daane
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 16 Okt 2009 7:47

Berichtdoor hannah » 21 Okt 2009 18:16

hallo Daane,

ook ik moest er zelf achterkomen dat dyscalculie bestond. op school wisten ze er eigelijk niks van af. Toch hebben ze op school onderzocht waar ik het laten testen kon. Ik kon het doen op het Noorderpoort in Groningen. Er zullen vast en zeker meerdere instanties of scholen zijn die het testen. Ik zou dus gewoon op de school vragen of zij het uit kunnen zoeken. Let wel op, mij is verteld dat dyscalculie pas getest kan worden na je 8e jaar. Bij jonge kinderen is dit dus moeilijk te testen. (is mij verteld). Ook kun je de psyg. vragen of die het uit wil zoeken.

ik weet niet of je er wat mee opschiet, maar ik wilde het even vertellen.

liefs Hannah
Je hebt 3 soorten mensen, mensen die kunnen tellen en mensen die niet kunnen tellen. ´´wink´´
Gebruikers-avatar
hannah
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 27 Sep 2009 13:55
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor daane » 22 Okt 2009 19:05

Hoi Hannah

Bedankt voor je antwoord! Nou hij is inmiddels 8 jaar, dus dat is mooi..... maar ik ga zeker contact opnemen met de psyg van hem om te vragen of zij het kan onderzoeken. Niet geschoten is altijd mis!! Fijn dat jou school het heeft op gezocht waar je kan testen....

Thanx Daane
Wanneer een probleem je pad kruist,
Verander dan je richting, maar niet je bestemming.
daane
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 16 Okt 2009 7:47

Berichtdoor Sébastien » 24 Okt 2009 22:40

Daane schreef:Dus nu zit ik met de vraag, hoe te testen, waar te testen, wie doet die testen, wie moet daar de kosten van dragen enz enz

http://www.dyscalculie.org/forum/viewto ... =1897#1897
Hier vind je informatie over testbureaus met hun tarieven.

Testen kan al vanaf groep 1 (o.a. TEDI-MATH)
Groep 2 (o.a. http://www.exam.nl)
Ouder dan 6 (Dyscalculia Screener)
Natuurlijk is er meer, waar een psycholoog/orthopedagoog gebruik van zou kunnen maken.
Voor een 8-jarige is er dus genoeg voorhanden...
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron