dyscalculie en doubleren

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

dyscalculie en doubleren

Berichtdoor noeky » 03 Jul 2009 9:22

Onze zoon zit in groep 4 en nu moeten wij als ouders de doorslag geven of we hem door laten gaan naar groep 5 of 4 nogmaals over laten doen.
Hij heeft grote problemen met rekenen en ook zijn leestempo is bijzonder traag en hakkelig. Ik ben dus gaan lezen over dyslexie en dyscalculie. Wat een openbaring. Het verklaart zoveel. Maar goed nu de school proberen te overtuigen om hem te testen. Nou mevrouw dat zal toch wel meevallen. Maar toen ze zelf testjes gingen doen en hem bijles geven, kwamen ze toch ook wel tot inzicht dat er problemen waren. Een IQ test volgde. Ik al blij want dat moet immers toch gebeuren voordat hij verder getest kan worden. Een gemiddeld IQ maar problemen met de opdrachten waar rekenen om de hoek komt kijken. Lijkt me logisch om dan de dyscalculie test uit te voeren. Maar volgens de intern begeleidster kan hij dat nooit hebben omdat hij begin groep 3 een keer een A gescoord had voor een toets. Nu lees ik heel veel verhalen waarbij het in groep 3 nog goed gaat en daarna niet meer en dat blijkt dan na testen dyscalculie te zijn.
Ze adviseren ons om hem een jaar over te laten doen maar ik vraag me sterk af of dat wel zin heeft.
Is er iemand die ervaring heeft?

Noeky
noeky
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 02 Jul 2009 14:03

Berichtdoor barkoe » 11 Jul 2009 14:22

Dat is aan jullie om te beslissen om hem over te laten gaan of niet.

Wij hebben er verstandig aan gedaan om onze dochter te laten doubleren. Groep 4 is toch de basis voor het rekenen etc. In dat jaar hebben we haar ook laten testen en de uitkomst was dyslexie (spelling) /dyscalculie (rekenen). Hier is een verklaring voor afgegeven, waar we ontzettend blij mee zijn. Er is ook een begeleidingsadvies afgegeven. Binnen de school krijgt ze rt en ook buiten de school 1 uur bijles (uit eigen portemonee) sinds mei. Het automatiseren rekenen tot 10 heeft ze nu goed onder de knie en is ze nu bezig met sommen tot 100, met overschrijding 10-tallen. Ik moet zeggen dat het aardig gaat. Ze vindt de bijles tot nu toe nog leuk. De rt zei dat het met 1 jaar intensief werken, zij het wel aardig bij zal bijtrekken. Echter je moet het altijd wel in de gaten gehouden worden i.v.m. terugval. Bij de citotoets (lvs) krijgt ze dan ook extra tijd en mag ze apart gaan zitten zodat ze niet afgeleid wordt.

Ik hoop dat je een goede beslissing maakt. Zorg wel dat hij getest wordt zodat je zeker weet dat hij dyscalculie heeft. Bij de test kunnen ze veel uithalen. Toi toi. Bertha
barkoe
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 03 Jun 2009 11:59

Berichtdoor Sébastien » 12 Jul 2009 17:45

noeky schreef:Maar volgens de intern begeleidster kan hij dat nooit hebben omdat hij begin groep 3 een keer een A gescoord had voor een toets.

Dit hangt van de soort toets af. Als het een begripstoets is (contextgebonden met verhaaltjes e.d.) dan lijkt me deze conclusie voorbarig. Als het een technisch rekenen toets is op tempo dan is het wellicht een ander verhaal.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten

cron