dyscalculie erfelijk?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

dyscalculie erfelijk?

Berichtdoor Elsjee » 24 Mrt 2009 15:06

hallo,
ik heb dyscalculie alleen zit ik met de vraag of het iets aangeboren is en of het erfelijk is.
weet iemand misschien hier het antwoord op :?:

mvg els
Elsjee,.
Elsjee
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 24 Mrt 2009 9:39

Berichtdoor Sébastien » 24 Mrt 2009 18:29

Van 39 onderzochte dyscalculici hebben:
66% moeders
40% vaders
53% eerste graads familie
44% tweede graads familie
ook dyscalculie.

Bron: Shalev, e.a. (2001). Developmental dyscalculia is a familial learning disability. Journal of learning disabilities.

Oftewel, men heeft dus sterke aanwijzingen dat het erfelijk is, maar dat is nog niet bewezen!

Als het niet in de familie zit dan komt dyscalculie in ongeveer 5% van de gevallen voor.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Re: dyscalculie erfelijk?

Berichtdoor heester » 12 Dec 2010 21:54

Hallo,

Dat het erfelijk is is wel zeker. Ik heb 4 kinderen waarvan 2 met dyscalculie, dyslexie en dysorthografie. En 1 met dyscalculie alleen. De 4de is nog net iets te klein om zeker te zijn dat hij het niet heeft!!
Dus wij zijn goed bedeeld in iedergeval!!
Ik heb zelf 100% zeker dyslexie, maar dat werd vroeger niet zo getest natuurlijk. Een groot talent in rekenen ben ik ook niet!
Langst mijn man zijn kant heeft hij een broer met zware leerstoornissen
Dus...dat het erfelijk is...voor mij zeker een ja!!

Groetjes
heester
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 12 Dec 2010 19:32

Re: dyscalculie erfelijk?

Berichtdoor Administrator » 18 Dec 2010 12:32

Ik vond het onderstaande over het verschil tussen erfelijkheid en het familiair voorkomen van, in dit geval dyscaclulie.

Ook staat hier het een en ander: viewtopic.php?t=52


Erfelijk, een genetisch overdraagbare factor.
Familiair, iets dat door meerdere factoren bepaald wordt, ook millieu invloeden spelen een rol.

Familiair, in de geneeskunde term voor een verschijnsel dat in een familie of in een gezin bij meer personen voorkomt; strikt genomen is de term een epidemiologisch begrip, ook vaak onjuist gebruikt voor een erfelijk verschijnsel (niet alle familiaire verschijnselen zijn erfelijk). Zie ook erfelijke afwijkingen.
Microsoft ® Encarta ® Naslagbibliotheek Winkler Prins. © 1993-2004 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.


Erfelijke afwijkingen, afwijkingen in een of meer van de genen (zie erfelijkheid). Behalve in de normale vorm kunnen genen ook soms wel in tientallen varianten voorkomen. Sommige van deze varianten kunnen een (erfelijke) ziekte veroorzaken. Andere varianten zijn niet ziekteverwekkend. Zij leveren bijv. een andere oogkleur op of een andere haarkleur.
Microsoft ® Encarta ® Naslagbibliotheek Winkler Prins. © 1993-2004 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.

bron: http://www.stichtingb12tekort.nl/forum/ ... c=12773.15

groetjes Renée
Gebruikers-avatar
Administrator
Site Admin
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 01 Sep 2003 10:29
Woonplaats: Gelderland


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron