zijn we te laat?

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

zijn we te laat?

Berichtdoor annemarie » 06 Mrt 2009 14:21

hallo,
Mijn dochter is 11 jaar en heeft net de uitslag van de cito ontvangen, van de 70 vragen rekenen had ze er 10 goed! we zijn al sinds groep 6 bezig met extra rekenwerk en krijg van de school geen goede begeleiding( steeds weer vragen om extra werk wat dan weer op zich laat wachten), wel goede rapportcijfers voor de overige vakken bv 9,4 voor topo, 6,8 voor geschiedenis ruimvoldoende voor engels, 7,5 voor aardrijkskunde en 7,2 voor dictee, advies school kader, cito ook kader. wat ik hier las deed me sterk het vermoeden hebben dat onze dochter een rekenrobleem heeft, het klokkijken kwam me bekend voor, het niet kunnen begrijpen van sommen ook al leg je ze 10x uit dat is mijn dochter. nu is mijn vraag wat ik kan doen om te laten zien dat mijn kind niet wil maar niet kan rekenen mede ook door de slechte begeleiding en zijn we daar al niet te laat mee? :(
annemarie
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 06 Mrt 2009 14:02

Berichtdoor Sébastien » 08 Mrt 2009 22:21

nu is mijn vraag wat ik kan doen om te laten zien dat mijn kind niet wil maar niet kan rekenen mede ook door de slechte begeleiding en zijn we daar al niet te laat mee?

De Cito-toets is net geweest, dus aan de uitslag valt weinig meer te veranderen. Extra begeleiding moet zo mogelijk zo vroeg mogelijk beginnen, maar ook op deze leeftijd is er nog heel veel mogelijk. Als u de uitslag van de Cito niet 'vertrouwt' dan zou ik voor de zekerheid een andere test laten doen om het schoolniveau vast te stellen (NIO bijvoorbeeld). Maar vaststellen of het enkel een rekenprobleem of dyscalculie betreft is wellicht nog beter bij twijfel...
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland

Berichtdoor annemarie » 16 Mrt 2009 10:27

Goedemorgen,

We zijn er over uit dat we vivianne gaan laten testen voor dyscalculie,
dit gebeurt bij ons in de stad bij het onderwijsadvies centrum, waar ik erg van schrok waren de kosten voor zo'n test, gelijk mn verzekering gebeld of hier een vergoeding voor stond dit is niet het geval helaas.
omdat we steeds meer signalen krijgen dat ze echt problemen met rekenen heeft hebben we besloten om deze test toch te doen. ik hou je op de hoogte wat betreft de verdere ontwikkelingen en dank je alvast voor je antwoord.
annemarie
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 06 Mrt 2009 14:02

Berichtdoor annemarie » 17 Sep 2009 10:27

ik zou jullie op hoogte houden over vivianne en zal in het kort samenvatten wat er allemaal gebeurt is. Voor de test is ze pieeeep laude "geslaagd" de uitslag was voor ons niet verrassend voor haar school wel!!! na overleg met haar leerkracht is ze toch toegelaten tot de tl klas ze kon helaas niet naar de school van haar keuze want daar waren we toch te laat voor( voor 1 april moet je aangemeld zijn bij je nieuwe school de uitslag kregen we 12 april) uit de test kwam dat ze geen ruimtelijk inzicht heeft en dat ze dingen in 3D niet ziet tevens haalt ze getallen door elkaar en heeft ze moeite met getallenlijnen mede ook omdat ze links is. ook kwam uit de test dat ze een fotografisch geheugen heeft wat wel weer makkelijk is om formules te onthouden. maar het ten uitvoer brengen daar heeft ze dus weer moeite mee! de test is naar haar nieuwe school gegaan en daar hebben we een gesprek over met de rter op 28 sept. Van haar oude school ( directie en/of rt'er)heb ik over deze uitslag niets meer vernomen. ze heeft het wel naar haar zin op school en dat is natuurlijk ook een pak van mijn hart. tot zover ons verhaal over de afgelopen 4 maanden en wordt ongetwijfeld vervolgd.

groeten,

annemarie
annemarie
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 06 Mrt 2009 14:02

Berichtdoor Sébastien » 21 Sep 2009 17:40

Voor de test is ze pieeeep laude "geslaagd" de uitslag was voor ons niet verrassend voor haar school wel!!!

Begrijp ik dat ze een dyscalculieverklaring heeft gekregen of is er uitgekomen dat het 'beestje' geen dyscalculie heet, maar dat er (visueel)ruimtelijke problemen zijn i.c.m. tal van andere facetten?

tevens haalt ze getallen door elkaar en heeft ze moeite met getallenlijnen mede ook omdat ze links is.

Zijn deze eigenschappen met elkaar verbonden? Wel interessant in ieder geval!

ook kwam uit de test dat ze een fotografisch geheugen heeft wat wel weer makkelijk is om formules te onthouden.

Ja inderdaad die mooie eigenschap heeft immers ook niet iedereen. En natuurlijk krijg je mensen die zeggen "Waarom kun je die getallen niet onthouden? Je hebt toch een fotografisch geheugen?".

Hopelijk gaat de acceptatie van haar probleem nu wel beter op de huidige school, maargoed het blijft belangrijk om zo nu en dan contact te blijven onderhouden met school/de rt-er.
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron