hulpmiddelen

Hier kunt u uw verhalen, opmerkingen en vragen kwijt, over dyscalculie bij kinderen.

Moderators: Sébastien, Renée

hulpmiddelen

Berichtdoor vlindertje » 03 Mrt 2009 13:52

Mijn dochter, 11 jaar groep 6, heeft moeite met het rekenen op school. Ze heeft dyslexie, maar als je haar vraagt wat ze moeilijk vindt op school is het stevast REKENEN. Ze mag een tafelkaart gebruiken tijdens de 'gewone' lessen. Tijdens toetsen mag dit dan weer niet. Aan de ene kant kan ik dit wel begrijpen, maar aan de andere kant niet, het is dan toch mega frustrerend.
Ze is (nog) niet getest op dyscalculie, maar zit hier wel sterk over na te denken.
Mijn vraag is eigenlijk, hoe is dit geregeld op andere scholen, mogen daar tijdens toetsen tafelkaarten gebruikt worden of andere hulpmiddelen?
En hoe gaat dat straks met de CITO eind toets?

graag zie ik reacties tegemoet,
Brigitte
vlindertje
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 02 Mrt 2009 23:08
Woonplaats: Amstelveen

Berichtdoor Sébastien » 03 Mrt 2009 22:11

Hoe zit het met dyscalculie? Mag mijn kind gebruik maken van (reken)hulpmiddelen?

Nee, er mag geen gebruik worden gemaakt van hulpmiddelen. Er zijn hoofdrekenopgaven waarbij ook het gebruik van kladpapier niet toegestaan is.

Op de site van de Cito zijn ze betreffende de tijd erg duidelijk. Net als voor de dyslectische leerling geldt dat ze extra tijd krijgen.

Op de site www.cito.nl staat, zowel onder het kopje ‘veel gestelde vragen door scholen’ als ‘veel gestelde vragen door ouders’ o.a. vermeld dat er veel onduidelijkheden zijn betreffende dyscalculie.

Op dit moment is het zo dat een leerling in eerste instantie gewoon de rekenopgaven maakt. Dit zonder hulpmiddelen. Blijken de resultaten tegen te vallen dan kan de leerling daarna extra rekenopgaven maken met gebruik van hulpmiddelen. De leerkracht kan aan de hand van deze resultaten aangeven dat de leerling, met hulpmiddelen wel in staat is om voldoende te scoren. Deze resultaten worden echter niet verwerkt in de eindscore.

De visie van Braams&Partners is echter dat, wanneer de leerling met behulp van hulpmiddelen in staat is om het reguliere rekenwerk te maken van de groep, het deze hulpmiddelen ook zou moeten gebruiken bij de toets.

Onder hulpmiddelen verstaan we:

kladpapier (voor veel kinderen biedt dit alleen al veel uitkomst)

tafelkaart/tafelschema

rekenmachine (wanneer een kind niet weet welke som het moet intypen, heeft het echt geen voordeel bij het gebruik hiervan. Iets intypen geeft niet automatisch het goede antwoord)

gebruik opzoekboekje (hier staan de stappen in die genomen moeten worden om tot een juiste werkwijze te komen en niet de antwoorden)
De school moet daar niet geheimzinnig over doen. “Peter rekent toch altijd met de voor hem noodzakelijke hulpmiddelen, waarom nu niet”.

Officieel mag het echter niet.

Bron: http://www.tbraams.nl/nieuws/cito.php
Gebruikers-avatar
Sébastien
Moderator
 
Berichten: 385
Geregistreerd: 10 Feb 2005 23:30
Woonplaats: Flevoland


Terug naar Dyscalculie bij kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron